beggeto Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Har sett noen tråder som omhandler rydding og hvorvidt folk har det ryddig eller rotete. De fleste som sier at de har det ryddig sier at de ikke tar skippertak men rydder opp etterhvert og alltid setter ting på plass etter at de er ferdige med det. Jeg skulle så gjerne blitt mer ryddig og syns ideen om å rydde etterhvert høres veldig bra ut (ikke så gøy å få uventede gjester her i huset..!), men jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk, spesielt småbarnsfamiliene, får det til. Mange ganger hver dag havner jeg i en situasjon der jeg anser det som smartest å vente med å rydde opp. Lurer veldig på hva dere andre tenker og gjør i disse situasjonene! Forøvrig er vi en familie bestående av mor, far og en jente på 1 1/2 år. Vi er begge i full jobb og jenta går i barnehage. Eksempel 1: Jeg og frøkna kommer først hjem fra jobb/bhg. Har handla og har masse bæreposer med mat. Frøkna er full av sand fra bhg som blir med inn i gangen. Hva gjør jeg: Kler av oss, tar med posene inn og pakker ut og begynner å lage middag. Prøver å underholde frøkna så godt som mulig og samtidig komme godt i gang med middagen. Hva gjør du? Bruker du 15 min på å pakke opp jobb- og bhg-sekker og tømmer sko og koster gangen? Eksempel 2: Klokka er 17.30. Vi er akkurat ferdige med å spise middag. Mannen stikker på trening. Frøkna vil ha med mamma på lek og barnetv. Har ikke sett henne mer enn en time i dag (og den timen ble stort sett brukt på å lage middag) og det er en time til hun skal legge seg. Hva gjør jeg: Bruker en time sammen med frøkna. Tenker at jeg skal rydde opp etter middagen når frøkna har lagt seg. Hva gjør du: Bruker du en halvtime på å rydde opp/vaske opp og vaske kjøkkengulvet med det samme? Eksempel 3: Det er søndag. Klokka er 19. Vi har akkurat kommet hjem fra tur i fjellet. Leggetid er passert. Hva gjør jeg: Slenger fra meg alle sekkene og alt i gangen, lager litt mat til frøkna og legger henne. Tenker at jeg skal pakke ut etterpå. Når frøkna endelig har sovna (kl 20) er jeg sulten og sliten. Finner meg litt mat. Tar meg en dusj. Kl har blitt 21. Tenker på at det er to timer igjen av helgen. Blir enda mer sliten og sliter sofaen de siste to timene. Hva gjør du? Har du ork til å drive på å rydde og ordne utover kvelden i tillegg til å forberede neste dag med å planlegge middag, legge frem klær osv? Kan komme med maaange eksempel. Vil presisere at mannen min er veldig flink til å gjøre husarbeid, så det er ikke sånn at han alltid stikker på trening osv. Men en av oss er ofte ute på trening på ettermiddagen.
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 Hehe, godt spurt! Men det tar meg nøyaktig 30 minutter å rydde og vaske hver etasje (og vi har bare 2)... så det hender jeg drøyer 30 minutter med å hente i bhg, sånn at det blir gjort. Kjøkkenet bruker jeg 5 minutter på etter middag, så det går veldig fint ) Vasker og rydder bad (og vasker klær) mens ungene bader... Dessuten kan de bare lære seg å hjelpe til! Jeg har 2 stk, på hhv 2 og 5 år, og er alene med de fra 15-17.30 stort sett. Som regel har jeg fått rydda ferdig og laga middag til gubben innen han er hjemme... Jaja, jeg er litt superspeed akkurat der, men det er fort gjort )
Mille** Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 Eks 1: Vi kler av oss klær full av sand på TRAPPA, dermed slipper vi å koste gangen. ;oD Eks 2: Vi trener ikke rett etter middag, vi venter helst til nærmere leggetid, evt etter barnas leggetid (Det er ikke bra å trene på full mage heller). Bruker uansett ikke en halv time på å rydde etter middag. ;o) Eks 3: En lager kveldsmat til ungen, den andre rydder ut av sekken og får hjelp fra den andre når den andre har laget ferdig maten og ungen sitter fornøyd å gnafser i seg brødskiva. ;o) Hehe.....så sånn har vi det. )
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 7. august 2009 #4 Skrevet 7. august 2009 Kan egentlig bare signere *Sina* her... slik ordner vi oss også... Samarbeid er liksom alfa og omega=))))
du og jeg og vi to Skrevet 7. august 2009 #5 Skrevet 7. august 2009 Tja, jeg er alene med gutten min - men har det ganske ryddig og greit her likevel, og tar stort sett ikke skippertak;) Eksempel 1: Kler av yttertøyet før vi kommer inn (ellers står feiebrettet lett tilgjengelig), og bruker 5 minutter på å pakke ut varene og tar matboksen ut av bhg-sekken. Jeg har en veske som jeg bruker hver dag, og som jeg ikke endrer noe på - og gutten min har kun matboks i sekken sin likevel;) Eksempel 2: Jeg setter på Drømmehagen, og bruker 5 minutter på å rydde av bordet og sette inn i oppvaskmaskinen. Feier kjapt over gulvet hvis det ligger noe der som må opp. Trenger gulvet å vaskes, tar jeg dette etter leggetid. Da har jeg 55 minutter igjen til å se barnetv og leke;) Eksempel 3: Jeg åpner bagasjen og setter på en maskin med skittentøy, rydder ut en del men lar mesteparten være til dagen etter. Forbereder sjeldent noe særlig til dagen etter - tar meg max 5 minutter. Tar meg et glass vin med god samvittighet;)
Libido- Skrevet 7. august 2009 #6 Skrevet 7. august 2009 ikke at jeg alltid gjør det, men; 1) jeg bruker kun 2 min på å sette på plass sko, jakker og å rydde ut av bhg sekk, legge skittentøyet til vask. 2) Det tar meg 2-3 min å ta av bordet og å sette det inn i oppvaskmaskina, samt å tørke av bordet. Kjøkkenet rydder jeg mens jeg lager maten. Jeg kan også snakke med gutten min samtidig som jeg gjør dette. Dessuten synes han det både er gøy å røre i gryter og å sette inn i oppvaskmaskina. Det har han gjort i et år og han er bare 3. Så det går faktisk an å ha med seg ungen når du gjør ting også. Tror du skal revurdere tiden alt tar =)
du og jeg og vi to Skrevet 7. august 2009 #7 Skrevet 7. august 2009 Enig med Libido- man rekker mye på noen få minutter - og dessuten synes de fleste unger det er stas å hjelpe til. Det å lage middag er f.eks ganske koselig her i gården, siden vi gjør det sammen. Hører på jazzmusikk og ordner i vei;) Jeg ser i alle fall at ting krever mye mindre energi om man bare gjør det med en gang. Dersom du rydder rett etter middagen tar det bare noen minutter - men skal du gjøre det når du egentlig bare har lyst å gå og legge deg, føles det i alle fall som det tar en halvtime;)
Barbafin Skrevet 7. august 2009 #8 Skrevet 7. august 2009 ... eller du kan godta at du er at den litt mer late typen som fint klarer å leve med litt rot rundt seg. ;-) Det har iallefall jeg. Folk må gjerne komme på overraskelsesbesøk, men da må de være klar over at de kommer til et "levende" hus der ting er litt på "halvåtte". Men en ting har jeg: Vaskehjelp! Alfa og Omega for sånne latinger som meg. Så vet jeg at huset er sånn noenlunde rent. Rot kan jeg leve med!
Gjest Skrevet 7. august 2009 #9 Skrevet 7. august 2009 Eksempel 1- Tar inn posene og rydder bort maten, vasker og ordner guttungen litt etter bhg/dagmamma.. begynner på maten.. og rydder ut av sekken samtidig eller tar den når gullet har lagt seg. Støvsuger gjør jeg etter middag hvis det var veldig mye sand. Eksempel 2- dessverre så klarer jeg nok ikke å bare la middagen stå.. så jeg skyller det nok raskt og setter det inn i oppvaskmaskin.. men ejg bruker da strengt tatt ikke 30 min på det.. 10-15 min kanskje. Eksempel 3 - Unga først mat og seng. Deretter rydder jeg nok det verste av pakkinga ja.. deretter dusjer jeg og spiser selv.. og sofan litt.
little old lady hoo Skrevet 7. august 2009 #10 Skrevet 7. august 2009 1: Vi kler av oss sandete klær på trappa, og henger de opp ute, dersom det kreves mer enn litt smekking. Sekkene henges på knaggene sine og matvarene stables på plass mens jeg lager middag. 2: Vi rydder av bordet sammen, før mannen går på trening. Å ryde av bordet tar 5 min. 3: Dersom jeg ikke har ork, og det ikke er noe i sekken som må ut (mat), så henger jeg sekken opp til dagen etter, men ikke for å ligge på sofaen. Da bruker jeg heller 10 minuter på å rydde når jeg har tid, i stedet for å snuble i sekken når jeg kommer inn døra i morgen, med barn, nye sekker og sultne mager. Jeg har tre barn.
Himmel og hav Skrevet 7. august 2009 #11 Skrevet 7. august 2009 Nå har ikke jeg unger som kommer inn med sandete klær lenger, men den gangen de var små så gjorde jeg det slik: 1. Tok av de sandete klærne i barnehagen og tømte støvler og sko før vi satte oss i bilen. Puttet det som måtte vaskes i en bærepose som jeg bare vippet inn i vaskemaskinen så fort vi var hjemme. Startet på middagen mesn ungene tegnet/puslet ved bordet eller lekte. Ryddet vekk varene mens middagen putret, og tok ut av oppvaskmaskinen slik at den var klar for ny ladning etter middag. 2. Alle rydder inn i oppvaskmaskinen selv (går fint fra de er to år) resten tar fem minutter, og det er det den som ikke har laget mat som gjør. All trening osv skjer etter at kjøkken er ryddet og evt gulvet er støvsugd. 3. En tar ungene og en tar sekkene. Sofaen får vente til det grøvste er tatt. To små tips som hjelper i hverdagen: Gå alltid med nyttelast! Dvs,hver gang du skal fra et rom til et annet, kast et blikk rundt deg og se om det er noe du kan ta med deg på veien. Lær hele familien det. om du så godt som aldri går tomhendt så rekker det sjelden å bli veldig rotete. Legg det du bærer på ordentelig fra deg. Dvs rene klær inn i skapet ikke i en bunke på senga. Det tar noen få sekunder. Ta 20! Alle i familien rydder 20 ting før middag, etter middag, før dere går ut el. Alle kan klare det, og det er en super måte å lære telling på for de minste. Jeg rydder 20 ting mens jeg venter på vannkokeren, når det er kø på do, når jeg venter på en telefon, mens vaskemaskinen gjør seg ferdig (hvorfor i all verden skal den alltid snurre sakte en gang til...og en gang til...?) osv. Hvis dere greier å gjøre disse to til en vane, så er veldig mye gjort.
Miss Misantrop Skrevet 7. august 2009 #12 Skrevet 7. august 2009 Hvorfor i alle dager må du ha det så ryddig for å ta i mot gjester? De kjenner vel deg og din familie godt nok til å akseptere dere som dere er? Nei du bør vittelig prioritere å leke med dattern din og slappe av selv i stede for å løpe rundt med støvkluten.
Onna Skrevet 8. august 2009 #13 Skrevet 8. august 2009 Jeg er ikke noen ryddig person, men mitt beste tips er www.flylady.net Mange tips for å holde et ryddig hus for oss som ikke er ryddige av natur.
Sessa ruger igjen... Skrevet 8. august 2009 #14 Skrevet 8. august 2009 Jeg har funnet ut at det som funker best for meg (og som tar kortest tid) er å rydde når ungene er i seng. Men det er så klart en del ting jeg tar fortløpende. Leker rydder ungene selv før barne-tv, kjøkkenet rydder jeg mens jeg lager mat og snakker med ungene. Etter middag tar jeg to min til å rydde av bordet, eller så lar jeg det også stå til etter at ungene er i seng... det hender at ungene er så utålmodig på å gå i fra og da prioriterer jeg heller dem enn å rydde kjøkkenet. Det er ikke plettfritt her til en hver tid, men det synes jeg heller ikke man kan forvente i et småbarnshjem.
mamman til to gutter Skrevet 8. august 2009 #15 Skrevet 8. august 2009 Jeg syns ikke det er noe mål å ha et perfekt ryddet og vasket hjem til enhver tid, men samtidig så er det veldig slitsomt å bo et sted det alltid er rotete og man må rydde i en halvtime før man kan gjøre noe så enkelt som å tørke av benken og lage mat fordi oppvaskmaskinen er full av ren oppvask og at man derfor har satt den møkkete på benken i stedet for å rydde ut med en gang og da er det lett at det samler seg annet rot der også. Vi var veldig rotete tidligere, spesielt før vi fikk barn, men blir stadig flinkere til å ta ting etterhvert og da tar det ikke så lang tid. Som flere sier, så tar det ikke 30min å rydde av bordet, det er bare noe det virker som fordi man gruer seg sånn til å gjøre det og man gjør det når man helst burde lagt seg. Vi rydder fortsatt sjeldent av bordet rett etter middagen, men har fått det som en vane at en lager kveldsmat til sønnen vår mens den andre ryddet av bordet. Kjøkkenbenken prøver vi å rydde mens vi lager mat og så tørker vi av den mens maten gjør seg ferdig på komfyren. Det samme med klesvask, sett på minst en maskin hver dag, så slipper du å ha skittentøyskurver som flyter over og føle at det er håpløst fordi det aldri blir tomt likevel. Selvfølgelig trenger du ikke å vaske en halvfull maskin bare for å vaske, men her er det hvertfall mye klær som ligger og venter på at jeg skal "vaske tomt" sånn at jeg kan vaske halvfulle maskiner med sære farger, feks røde klær, så hvis ikke jeg har noe annet å fylle maskinen full med, så vasker jeg noe sånn. Hvis barna hjelper til å rydde alle lekene hver kveld, så blir det ikke så stor jobb det heller og når lekene er ryddet bort, så er det veldig enkelt og raskt og støvsuge over gulvet og evt vaske. Kan også anbefale: http://groups.yahoo.com/group/FLYingInNorway/ Jeg har ikke fulgt rådene man får på mail hver dag fullt ut, men man får en ekstra dytt til å skjønne at det blir ikke ryddig av seg selv, men det er ikke så mye som skal til heller:-) Og som jeg begynte med: det trenger ikke å være noe mål å få det perfekt.
MintCondition Skrevet 8. august 2009 #16 Skrevet 8. august 2009 Det som fungerer for meg er at jeg aldri går tomhendt...det er alltid noe som skal flyttes fra a til b til c, og legger man ting tilbake på plass med en gang, samt tar en liten rufs når ungene er i seng, så ER det faktisk ikke store jobben å holde ting ryddig. Nå er jeg hjemme alene med lillemann, samboeren er på fisketur og storesøster på farmor-besøk, og da fikk jeg vasket stue (støv + gulv) og gang på 20 minutter. Litt senere vasket jeg over badet mens lillemann badet (satt i baljen oppe i badekaret, altså rett ved siden av meg . Alt dette rakk jeg jo fint fordi det i utgangspunktet IKKE fløt av ting overalt..
Miss Misantrop Skrevet 8. august 2009 #17 Skrevet 8. august 2009 Selv om jeg rydder når jeg lager mat og har vasket alt jeg kan før jeg setter på bordet tar det meg i allefall 30 minutter å rydde inn etter middagen. Bruker fat og vasker opp for hånd, slikt tar tid. Det viktigste er nok å få mannen hjem fra trening slik at dere kan bytte på og at begge har muligheten til å se barna deres og at barna har muligheten til å se dere. Du har virkelig rett at det er lettere å leve i et så nogelunde ryddig hjem, men det er langt fra det til å ha det strøkent. Hva som er minimum for dere må nesten dere bli enige om- men det er i allefall viktig å ikke slite seg ut på trivialiteter.
Trulte76 Skrevet 8. august 2009 #18 Skrevet 8. august 2009 Vil bare si jeg er sånn som deg, HI Vist jeg skal gå å rydde etterhvert, så vil jeg ikke ha gjort annet enn å rydde. Jeg rydder jo flere ganger om dagen, men her er det ALDRI strøkent. Har ikke ne sjanse i havet å få det til. Da må jeg isåfall flytte for meg selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå