Mamma til Snupp & Lillegutt Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Jeg lurer på å skaffe meg en moby wrap (elastisk sjal) og / eller en lommeslynge, men - er disse vanskelig å "få til"? Ser fhv greit ut å knytte på seg et el.sjal, men hvordan er det å få babyen oppi? Går det greit? Må man justere på strammingen etter at babyen er oppi, eller sitter han/hun greit? Og hva med lommeslynge - er den god å bære? Bare en skulder..?? Noen som vet hvordan man vet om lommeslyngen passer perfekt (den er ikke justerbar, så det er jo viktig at den passer!)? Håper noen kan hjelpe og komme med sine erfaringer :-)
~Roskva~ Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 Heh Jeg kjøpte ikke elastisk sjal da lillejenta mi ble født, fordi jeg syntes det hørtes så avskrekkende ut med "Du må forvente en viss tilvenningsperiode" med knyttingen - hørtes ut som om jeg måtte øve i ukesvis før det gikk seg til. Men da hun var 5 mnd prøvde jeg en moby-wrap, og bestilte en til meg selv øyeblikkelig! Det er kjempenkelt å knytte den, etter å ha prøvd én gang hadde jeg skjønt prinsippet. Det er heller ikke vanskelig å regulere knyttingen etter at ungen er på plass, dersom det skulle være nødvendig. Det eneste problemet var egentlig at jeg kjøpte sjalet så seint - ungen vokste alt for fort ut av det. Neste gang blir sjalet med på føden!!
Mamma til Snupp & Lillegutt Skrevet 7. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. august 2009 Takk for svar - det var det jeg håpet på! Har hørt så mye positivt om elastisk sjal, spesielt moby wrap, og har så lyst til å prøve (har en ergo, men den kan han jo ikke bruke ennå). Min lillegutt er snart 3 måneder, men liten av vekst, så jeg håper å få brukt det noen måneder framover! Har sett div. instruksjoner (bilderserier) om hvordan knytte, og det ser jo veldig greit ut, da. Men godt å høre at man kan regulere, og at du falt for sjalet kjapt!
Ranveig R Skrevet 7. august 2009 #4 Skrevet 7. august 2009 Eg hadde sjalet med på føden eg, det blei brukt frå lille var nesten 24 timar gamal ) http://www.dinbaby.com/content/view/slideshow/395023/offset/16 Elastisk sjal er fantastisk til nyfødd baby og fram til den blir for tung. Eg brukte sjalet så å seie dagleg fram til lille var ca 9 mnd gamal og rundt 9 kg. Då begynte ho å sige litt i sjalet, ettersom det er elastisk. Eg øvde meg på å knyte det før jenta vart fødd, så den delen var grei. Det kan vere litt plundrete å få babyen på plass dei par første gongane, men det går seg til ganske kjapt. Den lettaste feilen å gjere er vel å knyte sjalet for laust, men ein venner seg fort til å knytte det stramt nok. Skal bruke sjalet frå dag 1 igjen viss vi får fleire barn nokon gong, elskar sjalet mitt!
Mamma til Snupp & Lillegutt Skrevet 7. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2009 Ja, det der med å prøve med dukke først er ikke dumt, da kan jeg "knote" litt før lillegutt plasseres trygt og greit der :-) Jeg blir så gira nå jeg, at jeg ikke kan vente med å hente sjalet! Har nettopp fått tilslag på et "nesten ikke brukt" moby wrap-sjal via finn (så håper jeg bare det ER lite brukt). Så snart jeg er tilbake fra ferie skal jeg løpe og hente! :-) Tror jeg dropper lommeslyngen i tilegg, jeg (den har jo også begrenset "brukstid")!
LadyLuck & Skrevet 7. august 2009 #6 Skrevet 7. august 2009 lommeslynge er genialt for de minste.. Jeg har en som er brukt toppen tre ganger om noen er interesert.. (den var litt for stor)
Mamma til Snupp & Lillegutt Skrevet 7. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 7. august 2009 Hvordan merker du at den er for stor, da? Og hva mener du med "for de minste" - under 3 måneder? Under 6 måneder?
ohayoo Skrevet 7. august 2009 #8 Skrevet 7. august 2009 enig med hun over at det verste med mobywrap er å få knytt det stramt nok. Kjøpte ringslynge med førstemann, og den fikk jeg aldri helt taket på, sjalet er jeg mye mer fornøyd med. Har brukt det både til min nå fire mnd gamle baby og min 18 mnd gamle gutt, begge deler går helt fint, bare du får knytt det stramt nok - det vanskeligste er å få "krysset" bak langt nok ned på ryggen, da blir vekten bedre fordelt å det blir ikke så belastende for ryggen å bære på magen
Sessa ruger igjen... Skrevet 8. august 2009 #9 Skrevet 8. august 2009 ELASTISK SJAL ER FANTASTISK!!!!! Kjøpte det til plutten og har brukt det masse frem til han ble for tung. Syntes det var genialt med et sjal som jeg kunne knyte på meg og så ta han ut og inn av det ettersom det passet. I tillegg var det jo så godt å bære i det. Jeg har ringslynge også, men den har jeg ikke brukt så mye. Brukte den en del med førstemann for å forenkle bæringa når jeg skulle løfte henne med meg hit og dit. Til plutten så har jeg bare brukt den hjemme noen få ganger etter at han vokste ut av sjalet. Nå bruker jeg ergoen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå