Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finns jo mange andre måter å oppnå smertelindring på under fødsel, så jeg syns ikke det å bytte hele luftesystemet på sykehuset er noe som bør ha 1.prioritet. Rask behandling av de som virkelig er syke og trenger behandling syns jeg er viktigere. Jeg fødte på et sykehus uten mulighet for lystgass og jeg klarte fødselen utmerket uten.

Skrevet

Hvorfor skal vi måtte velge enten eller? Å få på plass er ordentlig avsug kan vel umulig være så fryktelig dyrt eller vanskelig.

Personlig kan jeg ikke finne et eneste smertelindringsalternativ som kan måle seg med lystgass, og kommer ikke til å føde flere barn før tilbudet er på plass.

Man kan undre seg om dette hadde blitt godtatt dersom det var menn som fødte barn.

Skrevet

Kan ikke bare alle få keisernitt. Det hadde løst det meste.

Skrevet

Skikkelig ventliasjon bør være ett minimum på ett sykehus. Ikke bare for de ansatte men også for pasienter! Men her skjer det nok ingenting om ikke folk setter seg på bakbeina og hyyyyyyler i kor.

Skrevet

Keisersnitt er hundre ganger bedre enn en fødsel!

Skrevet

njaaa...skeptisk. Jeg har ikke tatt keisersnitt... men altså, at noen skal skjære i meg? nei, takk.

Jeg syns forøvrig fødsel var helt fantastisk. Beste opplevelsen jeg har hatt i livet.

Skrevet

Synes alle burde ha muligheten til å velge lystgass. Jeg var heldig og fikk tilbud om dette, og syntes det hjalp veldig.'

Men fødselen min endte med et keisersnitt etter 12 timer med rier. Og til dere som sier at keisersnitt er mye bedre en vaginal fødsel, så vil jeg påstå det motsatte. Jeg vil ikke la noen gå igjennom min opplevelse etter et keisersnitt. Jeg måtte opereres på nytt pga skader i magen og fikk et langt opphold på sykehus. Var så syk i perioder at jeg ikke kunne ta meg av den lille.

Husk at keisersnitt er mer risikofylt både for mor og barn!!!

JA TIL LYSTGASS PÅ ALLE FØDESTUER!!!!

Skrevet

Ja, til lystgass! Helt enig. Hadde veldig god hjelp av lystgass under fødselen.

Og det er slett ikke så mange alternative smertelindringsmetoder som mange påstår, Det som finner i tillegg til lystgass:

-Epidural - ikke alle som kan få det eller får det i tide

-Petidin tabletter - ikke så vanlig lenger? Vet ikke om det hjelper så bra som lystgass, tror ikke det.

For øvrig finnes kun ikke medisinske metoder som:

-varmt bad

-steriltvannspapler

-akupunktur

-varme erteposer

-ligge i en saccosekk

-synge en sang

-skrike som en stukken gris

-skjelle ut jordmora

-skjelle ut mannen

Nei, lystgassen trenger vi!

Skrevet

Lystgass var helt forferdelig. Kjentes ut som om jeg hadde røyka hasj :o(

Skrevet

Jeg fødte på et av Norges største sykehus der de har 4- 5000 fødsler i året, og der hadde de ikke lystgass. Det gikk helt fint, men mulig det hadde gått enda bedre med.

Jeg synes det er fint om det er tilbud om lystgass, men tror ikke det hadde kommet øverst på lista hvis jeg skulle prioritere hva pengene i helsenorge skulle gå til.

Skrevet

Også født uten lystgass (på ahus) Men de har da lystgass der nå.

Og født med lystgass i Volda...

Veldig stor forskjell på de to fødslene syns jeg.

Skrevet

Eg har født 3 barn i Volda. Alle er heldigvis født før lystgassen forsvant.Trur rett og slett eg hadde fått litt panikk visst eg hadde visst at eg måtte føde uten,for meg var det til hjelp under alle 3 fødselane.

Så har seff signert oppropet :)

Skrevet

Lystgass funket overhode ikke for meg. Ble skikkelig irritert hver gang jeg pustet inn i maska, for riene var like vonde uansett.

Så jeg kastet fra meg maska hver gang, stadig like irritert.

Men epidural er helt genialt altså! Bare så synd at jeg brukte nesten 2 døgn på å komme meg til 4 cm...

Skrevet

hei småsporvinj:) såg du har født i volda..det har jeg også..en ting kan jeg si..jeg hadde aldri klart meg uten lystgass! hands up for nytt luftingsystem:)

Skrevet

Ble satt i gang med drypp og fikk meget intense rier med påfølgende kvalme. Lystgassen fjernet kvalmen, tok toppen av riene og gjorde det hele mye mer utholdelig!

Ja til lystgass!

Dessuten var det et pluss at jeg da pressriene startet ikke følte behov for smertelindring og kunne legge fra emeg masken og utføre resten av fødselen uten noen form for "dop"!

Skrevet

Lystgass bør absolutt være et tilbud, men jeg likte det ikke selv. Pustet på den måten uansett, og syntes maska bare var i veien og var vanskelig å puste i. Likte ikke "rusen" heller, men kan skjønne at andre finner lindring i det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...