Gå til innhold

Hvor langt på vei??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen måte man kan måle hvor lang man ca er på vei, uten ultralyd. Går det feks ann å måle mengden hcg og på den måten anslå om man er ca 4 uker eller 9 uker? Og i så fall, kan jordmor/helsestasjon gjøre dette, eller må jeg til lege?

Håper noen kan svare meg, og på forhånd takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Terminkalkulator på nett:)

Første dag i siste mens... Bare å legg inn dato så regner den ut hvor langt du er på vei og når du har termin.

Husk bare at om du har gått på p-piller til nå nylig så er sjansen stor for at terminen blir flyttet når du kommer på ultralyd. Selv ble jeg satt to uker tilbake...

Skrevet

Dem kan ta hcg blodprøve ja ;-)

Skrevet

Hvis du er 4 uker på vei(altså ca 14 dager fra mulig befruktning) vil hcg-nivået kunne fortelle om en er kort eller langt på vei. Nivået starter jo på null, og rundt den tiden man venter mens er det ca 50, deretter dobles det ca annenhver dag. Senere i graviditeten stabiliseres nivået.

Men du må nok til lege og ta en blodprøve som så må sendes til analyse.

Skrevet

Greia er det at jeg er litt usikker på når jeg faktisk ble gravid. Hadde mensen i begynnelsen av juni. Så hadde jeg mensen i begynnelsen av juli, men denne var liksom så kort og rar, 3 dager istedetfor 5 som vanlig (ikke så lenge siden jeg sluttet på pilla). Så begynte jeg å være mye småkvalm og litt øm i puppene de første ukene i juli (var samtidig syk med luftveisinfeksjon). Tok en test i midten av juli som viste negativ. Neste gang jeg skulle ha mensen (slutten av juli) kom den ikke, og testet positivt. Har etter det jevnlig hatt kraftige smerter nederst i magen som kunne minne om sterke menssmerte.

Greia er at det i sommer har vært meget med festligheter, og og er livredd for å å ha blitt gravid i begynnelsen i juni, og ikke juli. Om jeg ble gravid i juni har jeg jo drukket flere ganger i den mest kritiske perioden (dvs to tilfeller av høyt alkoinntak, eller et par øl, et glass vin eller en whiskey nå og da).

Er det forresten i mors uke 6 eller fosterets uke 6 blodbanen kobles sammen?

Poenget er nå uansett om det er noe måte å måle hvor langt jeg er på ved hjelp av hcg, for å finne ut om det høye inntaket var like etter befruktning eller senere (vet at all alkohol er skadelig, men at det er ekstra ille etter at blodbanene er koblet sammen). Og har selvsagt sluttet helt å drikke nå!

Skrevet

I fare for å virke fryktelig kynisk: dersom du har drukket som gravid, selv om du har drikket umenneskelige mengder - så er du absolutt IKKE alene om det! Og du trenger ikke å bekymre deg for om det har gått ut over fosteret eller ei, så lenge det er så tidlig i svangerskapet. Faren for at det skal ha gått ut over fosteret, er minimal! Hadde det hatt innvirkning, hadde du etter all sannsynlighet spontanabortert.

Selv drakk jeg begge gangene jeg var gravid, før jeg fant ut jeg var gravid. Første gangen var jeg ung student, og drakk nok laaaangt mer enn hva som er normalt eller sunt for helsa - gravid eller ei! ;)

Ikke bekymre deg for hva som er gjort. Det kan uansett ikke gjøres om på. Bare du gjør ditt beste heretter, så har du gjort alt du kan!

Dette går nok kjempebra!! :)

Skrevet

Takk for oppmuntrende ord! Er jeg blitt gravid i begynnelsen av juli er jeg ikke så bekymret, for da har jeg bare såvidt begynt på uke 6 per dags dato. Men om jeg faktisk ble gravid i begynnelsen av juni er jeg mer bekymret for da har jeg faktisk inntatt alkohol de første 8 ukene. Derav spørsmålet om det er mulig å måle hvor langt man er på vei med hcg. Var hos verdens kjipeste lege og ble bare føyset ut av døra før jeg fikk spurt om noe som helst, men har lyst å insistere på blodprøver.

Skrevet

Hvorfor vil du ikke ta ultralyd da?

Jeg ante heller ikke hvor langt jeg var på vei, hadde ikke hatt mensen siden sist svangerskap (har to ganske tette). Jeg slo opp på gule sider, fant nummeret til en gynekolog og forklarte problemet. Fikk time uka etter, og han målte fosteret med utvendig ultralyd for å se størrelsen. Var da 8+3 uker på vei, og fikk termin. Betalte 50 kroner for det..

Terminen stemte forresten veldig bra også, fikk akkurat samme dag på ordinær ul i uke 19.

Skrevet

Det er ikke verre å få ordnet seg ultalyd enn det nei. Jammen det var en idè:)

Skrevet

Gynekolog vil også kunne kjenne ca hvor langt du er på vei med inn kjapp undersøkelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...