Gå til innhold

Vekt - litt bekymra for jenta mi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner ikke noen vekstkurve for større barn. Noen som vet hvor jeg finner det? Hun blir snart 7 år og er ei kraftig bygd jente. Ligner nok på mora der desverre, kanskje derfor jeg er bekymra. Jeg er ikke overvektig, har normal BMI , men er lang og kraftig bygd.

Iallefall er hun 135 cm og 30 kg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google percentilskjema, så finner du et fra pasienthåndboka som viser jenter 4-17 år (ikke det første treffet som kommer opp, men et av de første).

Med høyden ligger hun utenfor normalområdet, og med vekt er hun innenfor, men over gjennomsnittet. Absolutt ikke alarmerende på noen måte. Barn vokser i rykk og napp.

Skrevet

http://www.vekststudien.no/kurver/jenter419.pdf

Her er et skjema for 4-19 år, håper det kan være til hjelp.

Jeg er ikke så fan av sånne skjemaer egentlig, synes det er mye viktigere å se på helheten. Det finnes barn i alle varianter, noen er små og spede og noen er kraftige. Det som er viktig er at jenta di er frisk, at hun får sunn og variert mat og har mulighet til å delta i forskjellige aktiviteter og bruke kroppen sin.

Skrevet

Håper det er en vekstfase ja. Har fått mye større mage i det siste. Hun er ei aktiv jente. Har vært med på langrenn og allidrett siste skoleår. Nå fra høsten blir det i tillegg turn (allidretten foregår i SFO-tida).

Er vel kanskje mest det at jeg tenker tilbake til min egen barndom. Var bestandig av de lengste og i tillegg kraftig, syntes jeg iallefall selv da. Men når jeg ser tilbake på gamle bilder er jeg jo høyst normal.

Skrevet

Min gutt som blir 7 år i oktover har faktisk nøyaktig samme mål som datteren din! 135 cm og ca 30 kg.

Han ser veldig slank ut, har litt brede skuldre og sånt, ikke noen pingle i kroppsbygningen, men han er betydlig slankere enn mange av sine gjevnaldrene kamerater, så jeg synes jo da at han har fin vekt til høyden sin.

Tror 30 kg til 135 cm er ganske bra i følge disse vekstskjemane også :-)

Skrevet

Skjønner deg - har ei jente på seks som er 132 cm og 32 kg. Men eg tenker at ho har eit sunt kosthold, er aktiv og har folk å slekte på, folk som er heilt normale som voksne, så eg slappar av. Ho skal i alle fall ikkje bli negativt bevisst på kroppen sin allereie!

Skrevet

Absolutt helt enig med deg. Hun har ingen formening om hva jeg tenker. Da skal jeg ta det med ro og nyte siste rest av sommeren. Takk for fine inspill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...