Anonym bruker Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Synes min er vanskelig for tida (jente). Alt skal diskuteres, hun er ikke flink til å leke alene inne. Hun har også en lillebror, og vil selv være baby ofte. Prater som om hun ikke kan si R, selv om hun kan det. Når vi har besøk gjør hun seg ofte til og oppfører seg tullete. Hun kan være veldig søt og sjarmerende, men det er ikke så ofte som før. Hvis noen snakker til henne, for eksempel ber henne ikke gjøre noe svarer hun ikke i det hele tatt. Etter å ha gjentatt det hun ikke skal gjøre noen ganger hører hun på dem, men sier ikke alltid noe. Er min ekstra krevende eller er det vanlig i 4-års alderen?
Ranveig R Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 Guten vår fyller 4 i september. Han er generelt sett grei å ha med å gjere, snakkar ordentleg, svarar når han blir spurt om noko, er flink til å leike for seg sjølv, og har i det siste begynt å leike litt med lillesøster på 21 mnd og. Dei siste par vekene har han vore ganske sint. Kvifor veit eg ikkje, men når eg snakkar til han kan han plutseleg hyle "Det e ikke lov å snakke!". Skjønar ikkje heilt kva som er problemet hans, men tenker at det gjerne rett og slett har blitt litt mykje heimetid no i sommar. Satsar på at frustrasjonen hans går over om halvanna veke når open bhg begynner igjen + at han skal begynne i "ordentleg barnehage" på deltid. Etter vi besøkte Langedrag i sommar han han forresten vore ulvunge veeeeeeeldig ofte. Då kan han ikkje snakke, berre pipe - slik som ulvungane gjer på Langedragfilmen vi kjøpte der. Han er tross alt veldig søt når han er ulvunge, då vil han helst sitte på fanget og kose. Dessverre forstår ikkje ulvungar menneskespråk, dei forstår berre ulvespråk - så då må ein berre sjå til å ule. Det er jaggu bra vi ikkje blir filma ;-D
Agehya Skrevet 8. august 2009 #3 Skrevet 8. august 2009 Oi, hvordan skal jeg beskrive henne??!! Vel, hun elsker å være baby, snakke babyspråk og krølle seg sammen på fanget. (Må innrømme at jeg er drittlei akkurat det da.) Hun vet hva hun vil, og hvordan det skal være. Hun snakker kjempebra og stort sett heeeeele dagen. Hun kan leke alene lenge, men foretrekker helt klart å leke med andre. Hun interesserer seg for bokstaver, men det er bare en lek enda. Hun synger egenkomponerte låter til alle døgnets tider, og drømmer om å bli prinsesse når hun blir stort. Og bestevenninna hennes er søstera på 6,5! ♥
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #4 Skrevet 12. august 2009 Min 4 årige jente er veldig sint for tiden. Fæl til å plage lillesøster på 1 år og lærer henne uting. Hun har også hatt en periode hvor hun vil være baby men det begynner det å bli slutt på. Hun svarer heller ikke bestandig når hun blir spurt om noe. Hun er veldig, veldig aktiv...sukk! Har hatt problemer med å legge henne, men tror jeg kommer av at vi bodde på hytte uten eget soverom i ferien. Hun kan være veldig voldsom i leken, særlig med lillesøstra. Dytter henne og slår. Syns det er ganske slitsomt for tiden med en ettåring i tillegg
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #5 Skrevet 14. august 2009 Jeg har alltid hørt at jenter er mye vanskeligere og oppdra enn gutter. Gutter er og blir mye enklere. Som en gylden regel. helt sikkert noen som ikke er enige i dette utsagnet, men i 99% av tilfellene tror jeg det stemmer. Jenter kverulerer mer, krangler mer, er noen små tordenskjelv når de blir sinte, trassaldrene er MYE verre med jentene enn med guttene osv.osv.. hehe.. Og jada jeg har begge kjønn selv, og merker stor forskjell.. Jenta mi er også 4 år er en sann stoor prøvelser for tiden, hun sier i mot meg på alt jeg sier. Jeg føler jeg ofte må bli sint på henne. hun gråter hvis noe går i mot henne. Hvis hun f.eks spør om å få sykle alene ute og jeg sier nei, går hun bare mot døra og sier. "nå går jeg bare å gjør det likevel" mens hun himler med øya og blunker på prinsesse vis. Når jeg igjen sier nei at hun ikke kan sykle ute alene/ se tv akkurat nå/ gå til noen akkurat nå/ spise snop så sier hun. " da blir jeg sint så jeg kommer til å smelle døra igjen nå" . "ja men det har du ikke lov til" sier jeg og da begynner ord flommen, intens og knegende inni hodet mitt, hør for deg en 4-5 åring sier: "nå gjør jeg det mamma, mamma, mamma, mamma, mamma, nå kommer jeg til å slenge med døren, mamma, maaaammmma, maaammma, nå slenger jeg med døren, nå gjør jeg det nå gjør jeg det, nå kommer jeg til å gjøre det." helt til hun plutselig kommer på at hun kan løfte på lillesøsteren for da vet hun jeg må komme og gripe inn, eller til hun kommer på andre ting og spørre om Hun snakker helt greit. Gjør til stemmen og språket veldig av og til. Er prinsesse fra topp til tå. Alt skal være rosa og kjole. og det er stoor forskjell på gutte og jente leker. kan yndlings filmen sin av barbie utenat, og jeg hører hun går rundt og sier setninger fra den om dagene, og synger på sanger fra den. Jeg mister fort tålmodigheten med henne, og håper hun snart vokser ut av denne trass alderen her.. Hvis noen har noen gode tips så si dem til meg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå