♣ Christiane ♣ Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Nå har jeg 1 uke igjen til termin og syns egentlig at det å være gravid har vært helt ok. Er hverken drittlei eller i dårlig form, og nyter mine siste fridager i sola før pjokken kommer. Men når man først har tid til å tenke etter må jeg si at jeg har fått utrolig mye teite spørsmål og bemerkninger gjennom svangerskapet. -" Stakkar, skal du gå gravid gjennom hele sommeren du da, så fælt" Hvorfor det ? Deilig å gå rundt i sandaler og sommertøy og har aircondition både hjemme , i bilen og på jobb. Joda, hovne ankler får jeg, men det blir jo borte igjen uansett. -" Du skal vel gå ned til 50% stilling snart du da( da var jeg 20 uker på vei) Why ?? jeg hadde kontorjobb, digger arbeidsplassen min og var i knallform helt fram til permisjon for 2 uker siden. Er man syk når man er gravid ?? -"Ja nå er du vel lei ?( hørt første gang når jeg var 25 uker på vei og så vidt hadde fått litt ordentlig kul på magen) Æhh, nei. Faktisk bare lei av folk som spør om jeg er lei hele tiden. Det er jo ikke synd på meg, jeg ble gravid helt frivillig og visste da som nå at et svangerskap varer +/- 40 uker. -" ja, nå skal du slippe å høre hvordan fødselen min gikk altså" ( og så går de neste 30 min med til å fortelle om grusomme eventyr fra en eller annen fæl fødeavd hvor alle var håpløse og alt var grusomt) Sorry, skremselspropaganda fungerer ikke på meg. Skjønner jo at en fødsel ikke er det samme som en tur i parken. -" Håper du sier fra når fødselen er igang ?" Nei, da tror jeg faktisk jeg er opptatt med å puste og komme meg til sykehuset etterhvert. og du skal vel uansett ikke være med inn på fødestua. En fødsel er vel ikke noe offentlig show heller, bilde og statusrapport kommer når alt er overstått. Er det bare meg som syns at disse kommentarene er helt idiotiske eller ?
nadjahe Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 HEEEELT enig... Har termin idag jeg.. og ALLLEspør om jeg er lei å sliten... NEI FOLKENS!! jeg har det heeeelt supert.. i fin form osv. IKKE LEI IKKE SLITEN!!!! OG NEI 0 PRoblem å gå gravid om sommeren.. gjorde det med forrige også.. og deilig med sol og sommer og BADING!!! Og om jeg gruer meg til fødselen? NEI.. JEg synes IKKE det gjør vondt jeg... syns Tannpine er værre... Å når jeg svarer som jeg gjør.. så blir de SJOKKERT.. HVA?? Ikke vondt? ikke sliten?? hmm. hva feiler det deg liksom.. GRAVIDITET er IKKE en sykdom
Lilli med småtrolla Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 Jeg er enig med deg i mye. Mangen som har hengt seg opp i at å gå gravid på sommeren er så fælt. Jeg syns det er flott! Kan hive over meg en enkel tunika eller tråkke rett inn i slipperser. Trenger ikke ha store vinterklær, og vi slipper å balansere på isen med bekkenløsning. Kan finne på ting ute, og da går dagene fortere. Når det er sagt syns jeg folk kommer med andre grådig irriterende kommentarer. Hver gang folk spør hvordan det går, svarer jeg ærlig, jeg er dødslei. Da må samtlige understreke at det fortsatt er 2 uker til temrin og at jeg KAN gå over tiden. Som om jeg ikke visste det?! Og alle sier at jeg må nyte den siste tiden som gravid. At jeg kommer til å savne den. Syns alle sier at jeg ikke må stresse fødselen i gang med nyyyte de siste ukene. Det er lett for dem og si. Det er ikke dem som ligger våken hver natt pga spark, har vondt i rygg, har maserier, kynnere og tisser en gang i timen. Gud, nå hørtes jeg hysterisk ut. Men jeg skulle bare ønske noen svarte "Ja, jeg forstår du er lei. Håper du slipper å gå mye lengre".
kirsty*2barnsmamma Skrevet 7. august 2009 #4 Skrevet 7. august 2009 Ja hvorfor er det egentlig så ille å gå gravid om sommeren? "Alle" synes synd på meg liksom. Og når jeg er varm så ser de medlidende på meg. Men jeg er ikke mere varm jeg enn andre? Syns sommeren ifjor var værre, da holdt jeg på å svette bort og var IKKE gravid. Det er deilig å slippe å ha på så mye klær. Gå rundt i en deilig stor tights og stretchy tunika. Ikke er jeg hoven heller. Nei, jeg skjønner heller ikke hva folk mener.
Malin90&Talia09<3 Skrevet 7. august 2009 #5 Skrevet 7. august 2009 Jeg får ikke engang bære butikkposene mine selv, ikke om den inneholder en halvliter fanta og en potetgullpose engang, for jeg ere jo gravid!! Ekke invalid!! Det er såååå irriterende!! Ikke gjør ditt, ikke gjør datt .. OMG.. Jeg kjenner da selv hva jeg fgidder eller ikke, hva jeg ikke klarter eller hva jeg klarer...!
Hopptetussa90 Skrevet 7. august 2009 #6 Skrevet 7. august 2009 Jeg er rimelig lei av å høre "gruer du deg til fødselen?" Og jeg svarer "Nei". Enkelte svarer da tilbake" Nei, for du vet jo ikke hva du går til så".. -Nei nei, det er greit nok det. Men det er faktisk ikke alle som er så utrolig redd for smerte
Gjest eelis+guttespire Skrevet 8. august 2009 #7 Skrevet 8. august 2009 Hehe, samme hvis man gleder seg til å få oppleve dette med fødsel: Urkrefter, å få møte barnet for første gang, og hele den greia. Folk skjønner ikke helt det der, og det syns jeg er litt merkelig. Jeg gruer meg til den eventuelt vanvittige smerten, ja, men jeg gleder meg mer til å faktisk sette et barn til verden :-)
Stephanie_ Skrevet 8. august 2009 #8 Skrevet 8. august 2009 hmmm... føler jeg opplever ting litt annerledes... holder på å svette vekk i varmen og syns det er utrolig tungt, men ingen som spør om det går bra med meg. må bære poser og alt selv, noe som også er slitsomt nå når jeg er blitt såpass stor. Det mest irriterende jeg fikk "servert" var en som spurte om fosteret mitt er stort, og babyen i magen er ganske stor, for så å si på en utrolig ironisk måte " ja lykke til med fødselen da" for så å le!! hva f*en er det for en ting å gjøre da?? jeg hadde en ekstremt vanskelig fødsel med førstemann pga nettopp dette med størrelsen hans... syns ikke det er så vanvittig morsomt egentlig. Nei... enig med dere... folk sier utrolig mye dumt... men jeg opplever det som mer sårende enn irriterende, og jeg er ikke lett å komme under huden på sånn sett. Selfølgelig hvis jeg reagerer på direkte frekke kommentarer folk kommer med så blir det ledd vekk med at det er hormonene mine... Jeg reagerer på frekkhet utenom graviditeten også, og hormonene mine vet de strengt tatt lite om!
MALENA26 Skrevet 8. august 2009 #9 Skrevet 8. august 2009 det er samme her.synest at enkelte må man unngå også. når jeg var 20 uker ,fikk jeg mye kynner og dermed sykemelde meg legen helt ut termin, par ganger var jeg innom jobben og den diskusjon,å gud så stor du har blitt?får jo vanligvis store barn på 4900kg og det er vanlig og være stor vel.... er ikke du redd og føde ,du kan jo dø? jeg skal ha planlagt ks,og det var mye negativt med det,og blant folk jeg kjenner nå og,ringer de og spør hvordan det går og så begynner de ,er ikke du redd for og dø, du skal jo under kniv igjen? er det ikke skummelt? at du tør? stakkars deg,hallo jeg blir så lei meg ,greit jeg har hatt 2 ks før og den siste var katastrofe ks,men hallo hva er det med folkene.misunnelse spør du meg er det nok.
Malin90&Talia09<3 Skrevet 8. august 2009 #10 Skrevet 8. august 2009 Hallo du kan jo dø ?? Hva f**n er det fornå å si da ? Hva med å oppmuntre deg istedet og bare si "Hei, det går nok bra denne gang skal du se :)" Istedet for å sette spm på alt, og at alt skal være så farlig. Jøye meg.. Kan ikke folk se positivt på det å sette ett barn til verden istedet da.. Glede seg på andres vegne, istedet for bare å bringe frem det som er negativt og det som kan gå galt...
MALENA26 Skrevet 8. august 2009 #11 Skrevet 8. august 2009 og ikke snakk om nærmeste kusiner eller min svigerinne som ikke gledet seg i det heletatt når jeg sa at jeg er gravid,hallo hallo. å bli tante er igjen er jo den gleden men her var det ikke,hallo sa hun til meg, igjen gravid? var ikke det nok med 2 ? fy f... også blir så irritert jeg . samme er det med min nærmeste kusine som jeg har aldri vært så viktig før,har jo aldri ringt meg som nå. nå ringer hun og masser og spør når er det termin,når er det skala skje osv....hallo hallo og så kommer hun med de dumme argumentene sine, at du tør.ikke du redd, osv,,, bare fordi hun har en gutt ,og kan ikke få flere ,og jeg har 2 og er gravid med 3 mann, misunnelse spør du meg.
MALENA26 Skrevet 8. august 2009 #12 Skrevet 8. august 2009 jeg dritter i det rett og slett. jeg vet at det kommer til og gå bra med meg som med begge de to barna,og jeg ville ikke blitt gravid denne gangen hadde jeg ikke stolt på meg selv ,og ikke minst jordmoren jeg går til som har gitt meg mye styrke og trygghet under svangerskapet. men synest at det er veldig ekkelt når man treffer på slike folk ,må liksom begynne og snikke meg bak disken i butikken når jeg ser noen kjente fordi jeg orker ikke det masset og de dumme meningene ufffffffffff.
missjuni Skrevet 8. august 2009 #14 Skrevet 8. august 2009 Veldig ening... Jeg og har fått høre hele sommeren..åhhh hvor stor du er nå, hvordan klarer du deg i varmen, vi har og hørt at folk sier , ja nå må dere nyte den siste tiden ,for når babyen kommer er det slutt. Min samboer og jeg tenker heller at det er da det begynner. Vi kan ikke glede oss mer. Håper alle gravide har kost seg i sommer, det har ivartfall jeg:) Vår lille prinsesse kommer 4. september:)
missjuni Skrevet 8. august 2009 #15 Skrevet 8. august 2009 Veldig ENIG skulle det stått...- ikke ening...
25 år gammel mamma Skrevet 8. august 2009 #16 Skrevet 8. august 2009 enig med nadjahe, synes det er verre smerter enn fødsel... bla. å knekke et håndledd,tare jo fler uker å bli kvitt smertene jo, nei fødsel er ikke det verste her i verden gitt... Men vi er forskjellig, søstrene mine mener at jeg lyver siden jeg sa: syntes ikke det gjorde så vondt å føde jeg da... Fikk den her slengt i trynet: herregud du må f... meg være helt følelsesløs du da.... Svarte: nei,men vi er forskjellig,alle er ikke like,kunne sikkert født 10 på rad om det var det om å gjøre jeg! Ble stille,men har aldri snakket med dem om fødsel igjen heller da,for litt sure miner ble det på dem....
cakes Skrevet 8. august 2009 #17 Skrevet 8. august 2009 hehe, velkjente kommentarer:) folk sier mye rart ja.. men, jeg ble sykemeldt allerede i uke 11, pga blødning, også fikk jeg kraftig bekkenløsning.. jeg jobber på sykehjem, med mange tunge løft. så da hadde jeg ikke noe valg, uansett hvor lyst jeg hadde til å jobbe. men, jeg går også deltid på høyskolen i østfold og har en stilling som miljøarbeider ved en rusinstitusjon, og jeg sykemeldte meg jo ikke fra hverken skolen eller den andre jobben, det hadde folk vondt for å forstå.. når det gjelder å gå gravid om sommeren så er det jo rene drømmen i forhold til vinteren!! ja, jeg har ufattelig mye vann og anklene mine ser ut som tømmerstokker, det er ikke en sko som passer, men det gjør jo ikke noe når det er varmt! gikk gravid om vinteren i mitt første svangerskap, den vinteren varte en evighet, og det var ikke bare,bare å finne en ytterjakke jeg fikk lukket igjen over magen. det var ikke spesiellt morsomt å knote med tunge vintersko med en høygravid mage og bekkenløsning heller.. brukte krykker den gangen og, det var en aldri så liten utfordring på holka.. er også lei av å høre alle spørre om "er du ikke lei?" "kommer det noe baby snart eller??" åssen i h..... skal jeg vite det? den kommer når den kommer... grr.. men nei, jeg er ikke lei av svangerskapet, tross alle plager, men jeg er lei bekkenløsning som gjør meg funksjonshemmet, og jeg er spent på å hilse på den lille..
nesten30 Skrevet 8. august 2009 #18 Skrevet 8. august 2009 Så enig som jeg kan bli:) Koser meg med sparkene i magen, koser meg med å vaske bittesmå klær og gjøre hjemmet klart for at vi skal bli en til, koser meg med å glede meg til å få et lite mirakel inn i livet vårt. Ja, bekkenet er vondt av og til..... men da setter jeg meg ned og roer ned med god samvittighet. Varmt nå i sommer? Joda... men det er det nå virkelig for de uten kul på magen også. Sykemelde seg FORDI en er gravid? Æh.. nei?! Arb. giver er pliktig til å tilrettelegge... Det å være gravid er ikke alle forunt... og jeg, som er en av de heldige som får oppleve det skal kose meg med det:)
Virvelvind* Skrevet 8. august 2009 #19 Skrevet 8. august 2009 Jeg er så enig! Må vel være lov å kose seg med graviditeten, og ikke være drittlei fra første dag bortimot! Man vet jo hvor lenge en graviditet er, og kan jo ikke regne med at kroppen oppfører seg akkurat som før når man er gravid. Har selv hatt bekkenløsning med gangvansker gjennom hele svangerskapet, men det plager meg ikke! Selvfølgelig gleder jeg meg som en liten unge til å hilse på lillegutt, trille turer og bevege meg normalt igjen, men jeg var så innstilt på at kroppen kom til å bli mongo under graviditeten, at det er helt greit! Begynner å bli utålmodig, men er ikke lei. Synes det er to forskjellige ting. Og dessuten, er det så mye bedre å ha et spebarn om sommeren? Må jo nesten ta flere hensyn da...? Nei uff, folk kan vel holde enkelte kommentarer for seg selv, og la oss gravide kose oss på sommeren
Tigerpote Skrevet 8. august 2009 #20 Skrevet 8. august 2009 Jeg er veldig enig i forhold til kommentaren "staaakar deg som må gå gravid på sommeren!" Noen ser ut å mene at jeg nesten var litt uheldig der, som måtte gå sommergravid. Det er jeg ikke enig i, sa akkurat til moren min her om dagen at jeg er glad jeg slipper å pakke meg inn i mange plagg siden jeg er så tung nå. Mange sier også "ja, du håper vel på regn og kald sommer, du". Selvfølgelig ikke. Jeg vil jo ha sol og varme på sommerstid! Det gjør meg lettere til sinns. Likevel har jeg nok begynt å syte litt og bli litt lei de siste 3 ukene. Hovne føtter, lagt på meg mye, våkner når jeg skal snu meg, og føler av og til at jeg blir kvalt når jeg legger meg ned. Halsbrann. Elsker høstnyhetene som har kommet, men kan ikke kjøpe et eneste plagg. Og må innrømme at jeg plages litt av varmen nå, selv om jeg ikke ønsker meg regn og kulde. Og har fått tilbake trettheten og føler meg generelt litt sliten. I forhold til jobben er det litt greit synes jeg at de skjønner at det begynner å bli tungt. For jeg vet ærlig talt ikke om jeg orker hele 6 uker til på jobb før perm. Jeg irriterer meg mer over "oi, så diger du er"-kommentarene, noe jeg vet vil hagle når jeg begynner på jobb på mandag...
peakabo Skrevet 8. august 2009 #21 Skrevet 8. august 2009 hehe, akkurat som jeg har skrevet det selv til punkt og prikke. Har vært i storform hele svangerskapet og full jobb hele tiden og enda så er jeg i god form (to uker til termin) kunne godt ha jobbet fortsatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå