Gå til innhold

Er arbeidsgiveren min helt på jordet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i jobb 1 august etter å hatt fødselspermisjon. Og 4 august måtte jeg ta en egenmelding.

Arbeidsgiveren min mener at jeg ikke har rett på egenmelding siden jeg begynner "helt på nytt" siden jeg har hatt permisjon. Og at jeg er nødt å jobbe i to mnd før jeg har rett på å ta egenmelding.

Jeg mener at dette er helt feil, jeg har jo bare hatt permisjon, ikke sluttet i jobben og blitt ansatt igjen.

Tar jeg helt feil eller er det arbeidsgiveren min som er på jordet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar nok feil her. Det er slik arbeidsgiver sier. Arbeidsgiver trenger heller ikke betale deg sykepenger før du har vært i arbeid (fratrukket sykefravær og annet fravær) i mer enn 1 mnd.

Du kan imidlertid søke NAV om å få sykepengene dekket fra dem hvis det ikke har vært noe opphold mellom tiden du fikk foreldrepenger for og tidspunket du begynnte å jobbe. Jeg tror imidlertid NAV krever sykmelding fra lege, men det er jeg ikke 100% sikker på.

Skrevet

Man kan først nytte egenmelding etter 2 uker når arbeidsforholdet har vært avbrudt i mer en 14 dage. Permisjon teller som avbrud i arbeidsforhold.

Din arbeidsgiver har således rett til å nekte å betale deg lønn under sykdom etter 3 arbeidsdager. Men h*n tar feil i hvorlenge du trenger jobbe før han må dekke din sykdom - det er "kun" 14 dage....

Om du har sykemelding vil NAV dekke sykedagene dine.

Skrevet

Det er vel 14 dager i arbeid for å kunne bruke sykemelding. Og 1 mnd i arbeid for å benytte egenmelding.

Skrevet

det er 14dager for å kunne benytte sykemelding fra lege og 2måneder for å kunne bruke vanlig egenmelding. så arbeidsgiver har rett i dette tilfellet ja...

Skrevet

Her ble det noe feil og noe riktig i svarene.

Du må vente 4 uker før du kan bruke egenmelding. Her er bestemmelsen:

Folketrygdloven § 8-24 tredje ledd (i ditt tilfelle bokstav B):

Egenmelding kan likevel nyttes når vedkommende har vært i arbeid i fire uker etter avbruddet, dersom avbruddet skyldtes

a) bedriftspermittering

B) permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-2, 12-3, 12-4, 12-5, 12-9 og 12-10.

c) permisjon etter sjømannsloven § 13, eller

d) militær- eller siviltjeneste.

Skrevet

Du har fått mange forskjellige svar, og her kommer ett til :P

Jeg opplevde det samme, ble syk etter 2 dager tilbake på jobb. Fikk beskjed om at jeg måtte jobbe 1 mnd før jeg kunne bruke egenmelding, og dette ble bekreftet av tillitsvalgte på huset. Så da måtte jeg bare gå og få sykemelding da.

Skrevet

Nå har jeg sjekket opp med en annen daglig leder i bedriften min og har funnet ut at jeg kan bruke egenmelding etter to uker. Før det må det brukes sykemelding:)

Så arbeidsgiveren min hadde litt feil siden det ikke er to mnd før man kan bruke egenmelding, for det gjelder kun ved permisjon ellers, ikke ved fødselspermisjon. Jeg er usikker på om dette gjelder alle, men det står iallefall i papirene til bedriften min..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...