Gå til innhold

Denne amminga

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av de som igrunn ikke tenker så mye på fødsel, men på tida etter. Og er igurnn bekymra for å ikke få til amminga.

Er snart 37 uker på vei nå og puppene har jo blitt større, men har kun kommet en eneste dråpe ut av den venstre og det var i mai... Er flink til å ikke klemme på de og prøver ikke å provosere frem melka for det har jeg hørt at ikke er noe særlig bra. Men om jeg ikke begynner å lekke noentingen før fødselen. Vil det si at jeg ikke kommer til å få til amminga? Er førstegangs så har ingen erfaring med hvordan kroppen min fungerer på det området :P

Vet at babyen skal bli lagt til brystet nokså kjapt etter fødselen, men det må jo bety at det bør komme melk ut av de også?

Kjenner jeg blir helt svett av disse ammetankene.. har nesten litt avsky for mine egne pupper for tida... Bortsett fra størrelsen... hehe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

melka di skal nok komme den.. =) melka kjem først etter noen dager etter fødslen, men i bynnelsen så er det råmelk og sånn gjennomsiktig veske.. kroppen din ordner opp i dette.. tror det er en del av fødselsprosessen :) har i hvertfald hørt om mange som ike hadde en dråpe før ungen kom ut og det fiksa seg der også=)

er førstegangs selv, men det er hvertfald hva jeg har fått vite av folk og jordmor.. =)

Skrevet

Tenker selv mye på det samme. Men så prøver jeg og berolige meg selv med at kommer det ikke, så er ikke det verdens undergang:) En venn av meg fikk ikke, men det ungen har det helt fint, selv om den er vokst opp på erstatning:)

Og blir det sånn, ja så er det lettere med maten nesten, man har jo alltid faste tider, og ser alltid hvor babyen får i seg:) Selv om såklart morsmelk er å foretrekke.

Skrevet

Har også tenkt en del på dette..selv om jeg regner med det ordner seg av seg selv. Brystene har vokst litt, men ikke så voldsomt..har små i utg.punktet..har gått opp til B-størrelse nå..så ikke noen store ballonger her akkurat. Men har ikke lekket en eneste dråpe, 30 dager til termin. Håper det kommer når gutten er kommet ut..satser på det! :)

Skrevet

hei!

hadde det slik forrige gang jeg, fikk ikke ut en dråpe før fødsel. det er jo i og for seg helt normalt, melka kommer jo igang etter hvert (for de fleste) men hos meg gikk det 5 dager.

spurte hele tiden de på sykehuset om det var normalt, og de sa at den kom nok snart. datteren min lå jo flere timer med puppen om gangen og fikk ikke i seg en dråpe på 5 dager, og først da reagerte de på at hun hadde gått ned mye og var slapp. ikke hadde hun bæsjet etter fødsel heller. så den 5 dagen fikk hun tilegg fra kopp, og ble som en annen unge!

synes det var utrolig skremmende at de ikke gjorde noe før da, og det ødela egentlig hele ammingen, fordi produksjonen kom ikke skikkelig i gang og de tre månedene jeg ammet måtte hun hele tiden få flaske i tilegg. tilslutt ga jeg opp.

sier ikke dette for å skremme noen, men hvis ikke melka kommer etter noen dager så be om hjelp. fant i ettertid ut at man kan få både medisiner og akupunktur for å få produksjonen i gang, ingen som nevte det for meg da jeg fødte. jeg har fått råmelk denne gang, så satser på at jeg får melk tidligere også!:)

Skrevet

det er ganske vanlig at melka kommer litt etter fødsel, er ikke alle som har melk med en gang. men det er bare å legge babyen til brystet, jo mer den suger jo mer melk kommer det, selv om det kanskje kan gå litt tregt i begynnelsen.

det viktigste når det gjelder amming er at det ikke blir en stressfaktor, da har hverken mor eller baby det bra. be om veiledning på sykehuset hvis du føler at du ikke får det til,, men mest sannsynlig så går det nok helt fint når babyen først er ute, det gjør som regel det:) men man må være forberedt på at det er tidkrevende i begynnelsen, før man får produksjon og rutiner ordentlig igang.

jeg hadde problemer med mitt første barn, hadde mer enn nok melk, men ho sleit med å suge. brystet ble for stort for ho, ho gikk ned i vekt istedenfor opp. ble veldig stresset og lei meg av det, og på helsestasjon møtte jeg ikke akkurat mye hjelp. de mente jeg skulle amme hver halvtime.. men det hjalp jo ikke det når jenta ikke fikk i seg nok melk fra brystet.. jeg endte opp med å pumpe ut melk isteden, og ga henne morsmelk på flaske, og et måltid erstatning i løpet av dagen. hun fikk morsmelk på flaske helt til hun var 4-5 mnd, fryste ned en del som jeg brukte i grøten hennes også, når vi kom så langt. så det er helt mulig å få i babyen morsmelk selv om man sliter med amminga. dessuten er det ingen skam å bruke erstatning hvis amminga blir en påkjenning istedenfor kos. for det skal jo være kos, ikke stress.. det viktigste er jo at babyen blir mett og og legger riktig på seg.

med andremann hadde jeg ingen sånne problemer, han tok brystet helt fint og vi var inne i en god rutine etter en uke eller to.

lykke til, håper du får det til helt fint og kan senke skuldrene litt:)

Skrevet

Det at man ikke lekker før fødselen har ingenting å si for hvordan produksjonen blir etterpå. Det er faktisk like vanlig å lekke som at det ikke kommer ut en dråpe...

Når morkaken løsner etter fødsel vil det frigis et hormon som setter i gang melkeproduksjonen. Babyen blir ofte lagt til brystet innen den første timen etter fødsel. Det kommer ikke alltid så mye melk da, men det vil være med på å stimulere produksjonen.

Den første tiden kommer det kanskje ikke ut så mye, men melken er veldig næringsrik. Den er gulaktig og full av fett. Etter noen dager økes produksjonen og melken blir tynnere og mer blålig.

Som regel er det ikke noe i veien med mors kropp som gjør at ammingen blir vanskelig. Men det er ikke alle babyer som mestrer teknikken like bra. Da kan det blir vanskelig å få til ammingen. Og når det skjer vil jo heller ikke produksjonen komme seg. Man må nesten bare forsøke å få til et samspill slik at mor og baby får til riktig teknikk. De fleste babyer klarer å lære seg det. Men i enkelte tilfeller går det bare ikke.

Poenget er uansett at man ikke skal betvile sin egen kropps evne til å få det til. Hvis man ikke får det til er det sjeldent at det er pga at det er noe fysisk i veien med en.

Skrevet

Det er egentlig mere ukjent for meg at folk får melk FØR fødselen... Kjenner mange med barn etterhvert og de fleste har noen (smertefulle) dager med "tørr-amming" før melka kommer. Jeg våknet opp med Pamela-pupper på dag 4 eller 5 som var så stappfulle at jeg egentlig ville gjort hva-som-helst for å slippe akkurat det. Tok noen dager faktisk før det ble nogenlunde greit og ukesvis egentlig før jeg fikk skikkelig dreisen på det. Ble rådet om å kjøre på med en brystkrem med en gang så det hadde jeg med på sykehuset. Smurte hver gang, det trengs virkelig!

De veier de små på sykehuset for å se til at de ikke mister en viss prosent av fødselsvekta, hvis det går fort ned før man får melk gir de melk/erstatning/sukkervann. Ante ikke at det var så mye styr å komme igang, men nå som det er andre gangen håper jeg det går litt kjappere:)

Skrevet

Tror ikke det hjelper å stresse med detta,men du vil nok få det til,men synes du det bare blir stress og ingen kos etter fødselen, finnes det tillegg...

Med nr.1 hadde ikke jeg noe melk utenom på morgenen,og da fikk vi det til så fint,men det var alt. Så han fikk tillegg og det var kjempe bra for han,han fikk jo hvertfall mat da,og far kunne gi mat og det kan jo være positivt det også. Det viktigeste er jo at dem får nok mat,han var ikke syk før han var 11 mnd heller så,mens søsterern min fullammet i 7 mnd og han ble syk første gang 3 mnd gammel så detta med antistoffer slår ikke alltid til det heller hvertfall,men morsmelk er jo det beste hvis man får til og synes det er greit da!!

Hadde vært koselig å ha nok melk denne gangen og at det går greit jeg også,men det ser vi da nr.2 kommer...

Masse lykke til med forestående fødsel og amming, det går nok kjempe fint skal du se.

Skrevet

tusen takk for mange gode ord!! Det hjelper å høre andres erfaringer! :)

Akkurat sånn ting er nå føler jeg at jeg gruer meg til å amme. Kanskje også en liten iblandet avsky... Desverre.. Syns det virker rart og nesten ekkelt å ha et lite barn sugende på puppen min... Men det regner jeg med at gir seg når jeg først får prøvd det :) så blir det med frykt for å ikke få til som er sterkest hos meg.. Vil veldig gjerne klare det. Men er nok viktig å unngå å stresse som med alt annet :) ble jo ikke gravid før jeg sluttet å stresse med det heller så :P

Har fremdeles (forhåpentligvis) tre uker igjen til jenta kommer så skal nok klare å snu tankene mine på den tida :)

Skrevet

vet du hva?

amminga kan være noe DRITT i starten.

Vondt gjør det, og det er litt merkelig å ha et lite menneske som suger på puppen din. Men så plutselig faller bare noen biter på plass, og så er det det mest naturlige i verden!

Vi sleit masse med amminga, fikk det ikke til før en måned etter fødsel!

Men så ammet jeg til jenta var 1,5 år og selv valgte å slutte etterpå.

Det går seg til! Ikke bruk så mye krefter på å stresse med det på forhånd,

for de aller fleste kommer melka etter 4-5 dager etter fødselen, før det er det mest sugetrening og stimulering det går i.

Og for noen få, så er det hverken vondt eller vanskelig heller. men det vet vi jo ikke før vi har prøvd, med hvert enkelt barn!

Bare husk at den aller beste hjelpen får du ved å kontakte ammehjelpen! de er knallflinke!

Lykke til:-) ammingen er verdt litt slit!

Skrevet

Jeg slet skikkelig med nr 1. Sår, blodet rant og 7 brystbetennelser med antibiotikakur tilsammen. Gikk seg til etterhvert men jommen det var mange tårer de første ukene. Med nr to 6 år etter gikk alt som en drøm fra dag 1. Og jeg er veldig spent på nr 3. Men føler at med 3,5 års ammeerfaring nå (ammet begge leeeeeenge) så er jeg godt rustet.

Det aller viktigste er å huske at mamming er vel så viktig som amming. De første månedene SKAL være kos. Masse kos, så funker det ikke og du føler at du har prøvd, så er flaskemating gulle godt for de fleste.

Skrevet

Synes jordmødre og helsesøstre stresser alt for mye med amminga.....alt fallt på plass når vi kom hjem og ikke hadde en jordmor hengene over seg og en baby som ikke klarte og få tak i et steihardt bryst....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...