Gå til innhold

Reise til utlandet...??! Ønsker din mening...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal reise til Kreta nå 22. august i en uke. Har sett frem til denne ferien i 4 mnd med sterk kvalme og oppkast:)

Men nå er det jo denne svineinfluensaen som selvsagt plager meg og bekymrer meg. VG og Dagbladet har jo gjort sitt for å bidra til det...

Var hos legen for å snakke med han om det, og han sa at om 2 uker er smittefaren like stor i Norge som på Kreta.

Eneste grunnen han ville sagt at jeg ikke skulle reist for er at det for det første er fryktelig kjedelig hvis jeg skulle bli syk på ferien, og det andre at jeg ikke ville kost meg, at bekymringen ville tatt overhånd.

Vil selvsagt ikke utsette gutten min for noe, men vil heller ikke være hysterisk når legen sier at det ikke vil skade barnet om jeg skulle få influensaen.

Det som bekymrer meg mest er maten jeg skal spise der nede..

Ikke like "gøy" om kokken eller servitøren skulle være smittet og

overføre det på maten...

Hva ville dere gjort?? Reist eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde reist! :)

Som du selv skriver, man kan like gjerne bli smittet i Norge.

Selv reiser jeg tre uker til Hawaii i begynnelsen av september (er da 20 uker), med både lege og jordmors velsignelse. Eneste er å være litt mer forsiktig, og å se an restauranten og maten. De anså flyturen som det største problemet og ikke selve ferien, men nå har jeg nesten 24t foran meg i fly, så her er det kompresjonsstrømper og mye bevegelse som gjelder. Ikke noe mer du kan gjøre til eller fra, og det hjelper veldig lite å være hysterisk.

Nyt ferien din og gjør det beste ut av det. Blir du syk så blir du det, men da får du behandlig der nede gjennom reiseforsikringen. Det går nok helt sikkert bra! Jeg er av den oppfatning at hvis du bir syk et sted, hadde du blitt syk hjemme også. Husk at antibac er fint å ha i veska til enhver tid, ferie eller ikke ferie. :)

God tur!

Skrevet

enig med aloha, reis og kos deg, og ta med antibac, både gelé og servietter! som du selv påpeker så liker media å hause opp slike saker. når man er klar over smittefaren og kan komme til behandling tidlig så er jo ikke svineinfluensa noe verre enn andre - har i hvert fall JEG hørt.

på den andre siden - hvis du tror du kommer til å stresse gjennom hele ferien, så spørs det om ikke det er like greit å la være :) men det gjør du sikkert ikke. :)

du gjør nok det som er rett for deg...ferie blir det forhåpentligvis uansett!!! lykke til!

Skrevet

takk for svar til begge- hjalp faktisk veldig:) kos deg på hawaii du og! høres herlig ut...

Skrevet

Hei:)

Jeg har akkurat (med tungt hjerte) avbestilt vår tur til kreta 28 august. Legen anbefalte å bli hjemme på grunn av babyen. Hun på apollo ville heller ikke anbefale å reise nå, fordi at når man reiser øker risikoen uansett.

Jeg tror jo at det egentlig kunne ha gått helt fint, men jeg hadde ikke klart å slappe av.

Skrevet

Jeg ville ikke avbestilt turen!

Ikke for å skremme- men jeg sitter hjemme syk med positiv svineinfluensa test - jeg og kona har ikke vært i utlandet- ikke tatt kollektiv trafikk- kun vært på jobb ( hvor ingen andre har vært syke) og på butikken.... også vært en ivrig bruker av antibac!

Men joda vi ble begge to syke- legene ville nesten ikke teste oss for svineinfluensa...men det vare nå det det var...

Så du kan like gjerne bli smittet i morgen på rimi- som å bli smittet i utlandet....

MEN jeg er på bedringens vei og ingen skade er skjedd med meg, kona eller babyen vår :o) det var akkurat som å ha vanlig influensa....

ville ikke bekymret meg så mye over det- VG og DAGBLADET overdriver med alt de skriver!

Skrevet

Hei, forstaar du er engstelig men jeg hadde reist. Kos deg og vaer ellers n0ye med haandhygiene etc. Legen din har sikkert rett at man snart faar det like lett hjemme i Norge som i utlandet. Jeg var selv veldig i tvil om aa dra til England naa og fikk klar beskjed av legen om bare aa dra. Vi er er naa og enda ikke blitt syke saa vi krysser fingrene:)

god tur

Skrevet

Vi bestilte tur i for to dager siden, reiser i beg. av september. Tror ikke det er noe farligere ute enn hjemme i fht svineinfluensaen.

Hadde besøk av et bekjent par i går, og etter en stund sier hun at hun har hatt influensa, og vært feberfri i to dager. Jeg spør henne litt overrasket om hun hadde svineinfluensa, men legen hadde ikke testa, for hun hadde ikke vært i områder hvor hun kunne ha blitt smittet. Jeg på min side er 100% sikker på at hun har hatt svineinfluensa, og uansett synes jeg det er litt frekt å komme på besøk til barnefamilier i smittetiden. Så er jeg ikke trygg i mitt eget hjem, kan jeg liksågodt reise ut av landet:)

Skrevet

Vi skal også reise til Kreta 22.august. Vi har hørt med en lege som jobber med gravide, og han mente det var ok å dra. Han nevnte flyet som største kilde, så ta med mye antibac servietter der..

Vi skal bo i hus og tenker å lage mye av maten selv, har dere noe mulighet til det?

Men om du bare vil være engstelig så er det ikke verdt det.

Skrevet

til En til i 2010!

Så utrolig frekt å komme på besøk kun et par dager etter feber og sykdom....jeg blir helt målløs...også ikke gi beskjed på forhånd engang for å høre om det er ok. nei, folk er rare...

Jeg ville ikke reist til utlandet nå om jeg kunne unngå det...men nå har jeg også slitt i mange år med å bli gravid, så det oppleves nok annerledes enn for dem som "får det lett til". Men lillebies historie viser jo at man ikke har noen garantier om man holder seg hjemme heller, så det er ikke lett å si. Hver enkelt må vel bare følge magefølelsen...

På fly er smittefaren størst, ja, og da hjelper det ikke mye med våtservietter... Hvis en m influensa nyser, om han sitter flere meter i fra, så smitter det gjennom luften; inn i nese, munn og øyne... Jeg fløy innenlands i forrige uke, og en mann ved siden av meg satt og nøys flere ganger uten å holde seg for munnen en gang! Jeg hoppet i stolen første gangen, og bante litt lavt tror jeg - og lukket øynene og pustet gjennom skjerfet inn mot vinduet...hehe, så nok lite hysterisk ut...men tror ikke så mange så det da...

Skrevet

kjente jeg ble litt irritert når jeg leste innlegget ditt b77h. Jeg tar ikke lett på mitt ufødte barns liv selv om jeg ikke har slitt med å bli gravid. Jeg er da like glad i det som du er i ditt. Når jeg likevel velger å dra er det gjort i samråd med helsepersonell, og fordi det etter min mening ikke er noe større smittefare på ferie. På flyet er det vel bare nordmenn akkurat som på ditt innenlandsfly. Jeg sitter med familie rundt meg på alle kanter, det skal derfor noe til før noen nyser på meg.

Jeg har en datter som går i barnehagen, og jeg anser det som den største smittekilden min. Når hun blir med på ferie tror jeg nesten faren reduseres i forhold til om jeg blir hjemme.

Skrevet

vel, beklager at du oppfattet det sånn. Jeg tviler ikke på at alle her inne er like gla i sitt ufødte barn, og prøvde egentlig bare å forklare hvorfor jeg kanskje er litt mer "bekymret" enn de fleste her inne.

Du har et barn fra før og du vet du kan få et nytt om du i verste fall kunne miste (av alle mulige årsaker). Det er vel der forskjellen ligger for dem som har vært barnløse i mange år, først prøvd selv, og så gått gjennom mange prøverørs-forsøk m store mengder medisiner i forkant og veldig mye som følger med psykisk og fysisk+ aborter. For oss så er dette enda mer skjørt, fordi det ikke er sikkert man i det hele tatt kan bli gravid igjen. Derfor er også redselen for alt som kan true det fantasiske som skjer nok større enn hos mange andre.

Men det betyr altså ikke at jeg bebreider deg for noe eller ikke tror du setter pris på barnet. Folk er forskjellige, og jeg skrev bare at jeg ikke ville reist og hvorfor...

Skrevet

Hiver meg litt inn her, da jeg akkurat har vært i følge VG og Dagbladet i det O'store stygge skumle landet USA hvor du skulle tro alle får svineinfulensa og man er nesten garantert den sikre død (om man er gravid).

Jeg har flydd MASSE, tatt undergrunn, stått i kø, kjørt buss, spist ute og jeg er frisk som en fisk, -det samme er alle som var med meg.

Har tatt til meg råd om god håndhygene(tatt av ringer og klipt negler super korte hele tiden), brukt antibac flittig og nok dusjet oftere enn jeg ville gjort ellers. Har jeg sett noen som har hostet i min reting, ja så snur jeg meg bort. Vi flyttet oss på undergrunen engang en fyr så litt tufs ut, noe jeg sikkert ikke ville gjort ellers, men man gjør liksom det man kan, - mer er det ikke å gjøre, hverken her eller der.

Jeg var så utrolig redd da jeg dro, for det ene avisoppslaget etter det andre virkelig skremte meg, men når jeg satt meg ned å leste det de skrev ordentlig så var det igrunn stor overskrifter kun ment for å skremme og selge, og var igrunn lite håndfast (F.eks en artikkel som påstå at 13% av gravide dør som får det, - og basere det på 6 innnlagte tilfeller på EN klinikk er helt hårreisende!).

Jeg snakket med flere leger (har mange i slekta) og de bare lo. Jeg var jo ordentlig bekymret, og ville ikke utsette meg selv eller familien for noen fare, men ville jo ei heller være hysterisk. Spurte en om han hadde sendt sin gravide kone til USA, og da fikk jeg svaret "uten en eneste bekymring". Smittefaren er like stor her som i utlandet, - det artige er jo at i USA, så så jeg to bitte små notiser om svineinfulensa i avisene på de to ukene jeg var der, og absolutt INGEN snakket om det. Det var liksom ikke noe issue. Man måtte regne med at endel folk fikk det og det virket ikke som folk bekymret seg nevneverdig for det.

Nå som "nyhten" har lagt seg litt er det ikke mye man leser om det i Norge heller,- så jeg tror VG og Dagbladet utnyttet agurksesongen maks ved å blåse dette opp så mye de bare kunne bare for å skremme, - og da for å få folk til å kjøpe. (Har ikke du og kjøpt en ekstra avis bare pga SKREMMENDE overskrifte, det har jeg. Så det funker).

..og det med at fly skal være ille, har jeg faktisk hørt noen som har påstått det motsatte. Lufta i et fly er utrolig godt ventilert og den byttes ut fullstendig hele tiden, -så om en passasjer som sitter i flyet har svininfulensa, så må han nok hoste deg opp i fjeste om det skal være noen mulighet for at du blir smittet. (Flypersonalet vil og stoppe folk som ser betydelig syke ut, - de får ikke lov å fly (igjen, har jeg hørt))

Tror du at du klarer å ikke bekymre deg, så hadde jeg reist. Jeg ser ikke noen grunn til at du skal begymre deg mer hjemme enn på reise (med mindre du isolerer deg fullstendig), men tror du at du ikke klarer å legge igjen begymringene hjemme hadde jeg nok blitt hjemme, for da blir det uansett ikke noe ferie. :-)

Skrevet

Har nettopp kommet hjem fra Kreta. Tilbrakte 1 uke på sykehus der etter en liten blødning. Og å ligge på sykehus på Kreta vil jeg IKKE anbefale så jeg vil absolutt råde deg til å bli hjemme. Reis heller en tur et eller annet sted i Norge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...