Gå til innhold

hvordan begynner man på en lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

utdannelse? og hva med psykolog utdanning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god start er å karakterer de skriver om i lokalavisa ;)

Skrevet

Hvordan man begynner? Man søker seg inn, kommer inn og møter opp på det tidspunktet man får beskjed om å møte;)

Skrevet

21:45 hæ? kan du utdype det plis?:/

Skrevet

hvor begynner man? hvilket studielinjeprogram? helt fra scratch liksom...

Skrevet

For medisin må du gå almennfaglig utdanning på videregående med ekstra matte og fysikk. Så søker du medisinutdanninga, og har du flaks og grisegode karakterer (medisin har snitt på 64 poeng eller noe sånt helt sykt).

For å gå psykologi må du ha allmennfaglig utdanning, men ingen spesielle fag. Skal du gå bachelor i psykologi søker du på det, og der kommer de fleste inn. Skal du derimot gå profesjonsstudiet (for å bli psykolog av tittel) må du gå førsteåret av bachelorgraden, få grisegode karakterer, og så ha flaks og komme inn på profesjon.

Skrevet

Allmennfag. Husker ikke hva det heter nå til dags...studie-etellerannet, nicht wahr? Og så må du ha karakterer du ikke får ved å skrive "lege utdannelse."

Realfag er et must, de eksakte kravene kan sjekkes på http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/

Skrevet

I Oslo har de droppet dette førsteårsopplegget og har nå direkte opptak til profesjonsstudiet i psykologi.

Skrevet

tas man opp utfra videregåendekarakterer nå?.. Jeg kom inn på profesjonsstudiet i sin tid, med 2.13 i snitt .. Det som telte med i snittet den gangen var halve grunnfaget + forberedende (ex.phil og ex.fac).. første gangen jeg søkte hadde sistemann som kom inn 2.12... og jeg satt med 2.13.. he he... men, neste semester kom jeg inn.. Var på slutten av 90-tallet dette..

Skrevet

Man må ha generell studiekompetanse. Man trenger ikke å gå tre år på allmennfag for å få studiekompetanse, man kan velge å gå to år på noe annet (eks salg og service), og så ta allmenn påbygging etterpå =)

Skrevet

Eller gå tegning form og farge, musikk, dans, drama etc. Da slipper man påbyggingen;)

Skrevet

Jeg vet ikke hvor lange de "studiene" er, men man må ha tre år med videregående sammenlagt for å få generell studiekompetanse =)

Skrevet

Du MÅ gå allmennfag for å gå medisin etterpå, men det er sant at du ikke trenger mer enn generell studiekompetanse for å gå psykologi.

Og i Trondheim må man fortsatt gå ett førsteår før man kan begynne på profesjonsstudiet i psykologi.

Skrevet

Prøver du å si at man ikke trenger å gå allmennfag for å gå medisinstudier? Rull inn og les en studentbrosjyre er du snill!

Skrevet

Hehe, du kommer nok ikke inn på noe legestudie med bare påbygging eller dans og drama fra videregående. Legestudiet krever bl.a 3 år med fordypning i matte, fysikk og kjemi.. Ikke kom og fortell meg de har det på tegn-form-farge, jeg hadde ikke det på almennfag engang (jeg hadde samfunnsfag og språk).

Skrevet

Man trenger ikke å gå allmenfag for å komme inn på medisin, men man må ha endel ekstrafag. Disse ekstrafagene har variert de siste 10 årene så derfor bør man sjekke sidene til medisinskfakultet.

Skrevet

Kjenner flere jeg,som ikke gikk allmenfag, men som er leger el. medisinstudenter i dag.

Mange av de studerer i utlandet, vet ikke, kan være kravene er annerledes der.

Men kjenner en som gikk musikk og tok de nødvendige tillegsfagene (matte, fysikk) som privatist og så videre på med. i Bergen.

Skrevet

Fra linken pila la ut:

OPPTAKSGRUNNLAG

For å være kvalifisert for opptak til medisin må du ha generell studiekompetanse og de spesielle opptakskravene må være oppfylt, jfr. F-08-07. Du konkurrerer da om en studieplass med de øvrige kvalifiserte søkerne.

Konkurransegrunnlaget er de karakterer som inngår i den generelle og spesielle studiekompetansen, og som normalt er vitnemål/karakterbevis fra videregående skole/gymnas. Søkere som kan poengberegnes blir rangert etter poeng. Søkere som ikke kan poengberegnes blir rangert på grunnlag av skjønnsmessig vurdering.

Generell studiekompetanse

For å bli tatt opp ved et norsk universitet må du ha nødvendige generelle faglige kvalifikasjoner, kalt generell studiekompetanse. For nærmere informasjon om hvordan du oppfyller kravene til generell studiekompetanse, se informasjon i Søkerhandboka til SO.

Spesielle opptakskrav

For å bli opptaksvurdert til medisinstudiet, må du foruten generell studiekompetanse ha nødvendige spesielle faglige kvalifikasjoner i matematikk, fysikk og kjemi. Det vil si at du må ha bestått disse studieretningsfagene fra videregående skole:

I Kunnskapsløftet:

Matematikk R1 eller S1 + S2

Fysikk 1

Kjemi 1 + 2

I Reform-94:

2MX eller 2MY eller 3MZ

2FY

3KJ

Skrevet

En god start er å lære seg reglene for orddeling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...