Gå til innhold

Min datter får anfaller om natten!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev et innlegg tidligere om at jeg mistenker at min datter ( 3 år) har nattskrekk, hun har de siste ukene våknet opp nesten hver natt med anfaller i større eller mindre grad, der hun skriker og er helt umulig å få kontakt med. Hun virker redd/sint og gråter og vrir på seg at hun nesten skader seg selv, jeg blir livredd og hun reagerer mer om jeg løfter henne ut av sengen osv.. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre når hun får anfallene, og det varer ca 20-30 min helt til hun roer seg ned og da er hun "lys" våken og sovner ikke før noen timer senere..

Er dette normalt eller?? :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for meg høres det nesten ut som epilepsi, slike anfall er jo svært ulike, men kjenner en som har en datter med slike anfall du beskriver. de plaeier også å komme på kveld/natt/morgning

Skrevet

Var det første je tenkte på også..

Skrevet

Nei for hun prater jo normalt når hun får anfallene hun roper ting som" GÅ VEKK MAMMA" osv..

Skrevet

Det kan være epilepsi ja, men det kan også være at hun har problemer med magen på en eller annen måte.

Sønnen til kusinen min blir utredet nå pga det samme, de trodde først det var epilepsi men nå tror de det kan være magen og at når han ligger så legger tarmene seg på en måte som gjør at han kan få innmari vondt.

Har hun hatt problemer med magen før?

Det kan jo også være at hun har hatt et forferdelig mareritt...

Ville uansett tatt meg en tur til legen!

Skrevet

Du skrev jo at du ikke fikk kontakt med henne. Om hun registrerer at du er der så er det nok ikke epilepsi, Om det er det vil hun ikke engang merke at du er der..

Skrevet

Min eldste hadde mye natteskrekk og da var han akkurat slik. Den alderen er også den verste alderen for dette, altså 3 års alderen. Vår gutt sparket og slo rundt seg, helt hysterisk, skrek og så vettskremt ut. Brukte laaaaaang tid på å roe ham ned og fikk ikke kontakt med ham. Dagen etter husket han ingenting. Her roet det seg i 4 års alderen. Nå er han 6,5 år og det er sikkert nærmere 1 år siden sist han hadde et slikt anfall.

Skrevet

Eller, vi fikk kontakt med ham på en måte, men han så på oss som om vi var monstre, var helt vill i blikket og hylskrek mot oss, "Nei, nei...gå vekk, gå vekk!" osv mens han så oss rett inn i øynene.

Skrevet

Du beskriver min datter for noen år siden. Det er nattskrekk, en form for mareritt/gå i søvne. Ungen virker våken, men ikke våken likevel. virker redd og sint, hysterisk. Skriker, vil ikke bli tatt i/holdt. Veiver med armene, slenger på kroppen, og blir sintere om du prøver å trøste ved å ta i ungen.

Det som fungerte her, var rett og slett bare å være der, snakke litt og da rolig og stille. Ikke prøve å ta i barnet før barnet vil selv. Bare bruke tiden.

Det har gått over her:)

Skrevet

Ja det jeg mente med ikke få kontakt med henne er at det virker som hun ikke får med seg det jeg sier, hun husker heller ingenting av det som skjer. Ser vettskremt ut og peker feks på at hun vil ut i stuen eller skriker sinte ting.

Synes det er skremmende ihvertfall..

Skrevet

Nei, mareritt og natteskrekk er ikke helt det samme. Ved mareritt kan man vekke barnet og få kontakt med det, og det vil huske det dagen etter, dette skjer ikke ved natteskrekk. Barnet kan virke helt våknet og "med" om enn livredd, men det sover faktisk, og man får ikke normal kontakt med det selv om det kan svare deg. Det husker heller ikke noe dagen etterpå.

Skrevet

Min sønn får slike natteskrekk anfall han også. I natt satt han og så i veggen og skrek mens han febrilsk prøvde å ta etter noe. Han svarte når vi snakket med ham, men var så sinna og panisk at vi måtte holde oss unna. Skrek hysterisk intill han plutselig sovnet. Han var nok aldri helt våken bare "midt i mellom". Det er veldig skremmende for små barn. De kan drømme og se skumle ting og samtidig være våkne. Barn har glidende overganger emellom bevissthetstilstandene og drømmer også veldig i perioder.

Har datteren din akkurat kommet tilbake til barnehagen etter sommeren? Det kan være noe som gjør at hun drømmer mer akkurat nå, men det trenger heller ikke være annet en en del av naturlig utvikling.

Bare sitt ved siden av henne og pass på at hun ikke skader seg til det går over. Jeg hadde selv masse natteskrekk som liten og er helt normal jeg =)

Skrevet

Glemte å si at sønnen min er tre år =)

Skrevet

anonym 20:15 her.

Datter nn til min venninne både prater og får med seg ting under anfallene. Det vi lsi, hun prater ikke, hun skriker av sinne, men kan skrike slik du beskriver, "gå vekk mamma", "ikke gjør det mamma" eller lignende. Jeg skla selvfølgelig ikke påstå at din datter har epilepsi, men jeg kjenner igjen beskrivelsen fra min venninnes datter.

Skrevet

Høres akkurat ut som min datter!

Igår gikk jeg inn på rommet og så etter henne, da plutselig våknet hun og stirret på veggen noen sekunder og ble deretter livredd, akkurat som hun så noe på veggen og begynnte å hylgrine/ få panikk, jeg skjønte først hun drømte bare men at hun var redd og det virket som så fælt å se på henne ha det så grusomt i 20-30 min, jeg fikk litt panikk selv og visste ikke hvordan jeg skulle trøste henne :-( Følte meg faktisk litt som en dårlig mor der.. Har ikke skjedd igjen i natt, men håper det ikke skjer igjen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...