Gå til innhold

Barnehage og primærkontakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla (9mnd) begynte i barnehagen på mandag, første dagen. Ble møtt av en annen koselige barnehagetante før primærkontakten kom.

Når hun kom tok det en stund før hun hilste på oss. Deretter gikk vi på et fellesrom der alle barna lekte og skulle prate der i "bråket". Hun spurte hva barnet vårt spiste og når hun spiste, når hun hadde dupper på dagen og hvor lenge de varte. Ellers sa hun INGENTING. Jeg og sambo bare så på hverandre og visste ikke helt hva vi skulle gjøre. Vi har aldri hatt et barn i barnehage før. Jeg prøvte å komme i gang med en samtale ved å spør hvor mange voksne og hvor mange barne de var på avdelingen, når de spiste, og når de var ute og lekte osv. Hun svarte bare kort på alle spørsmålene mine. Var rett og slett litt pinlig.

Er dette vanlig? Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Vet jo rett og slett ingenting. Jeg måtte spørre 5 ganger før jeg fikk et ordentlig svar på om jeg skulle ta med grøt og middagsglass til henne eller om hun fikk dette i barnehagen. Ellers tok jeg med en pk med bleier 2. dagen og hun tok imot og sa hun skulle gi beskjed når det var tomt. Dagen etterpå kom en annen tante og sa de ikke brukte up&go bleier i barnehagen pga skift osv (ja, jeg burde vel tenkt det selv, men kom ikke på det:)). Er det andre ting som er vanlig for alle barnehager? Syter rett og slett litt med å spør henne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok at den primærkontakten dere fikk er ei som ikke har jobbet sa lenge i bhg, kanskje deres datter til og med er hennes første primærbarn. Jeg fikk 5 primarbarn tre uker etter at jeg begynte å jobbe i min bug, hadde aldri hatt primarbarn før, men hadde jobbet en del i bhg før da...

det er ofte litt vanskelig å vite hvordan man skal opptre foran foreldrene, i allefall om man er litt nervøs, men da burde hun gå til ped. Leder og si ifra at hun syntes det er ubehagelig... Det aller, aller viktigste er at dere som brukere av bhg er trygge på at deres ønsker, behov og spm blir besvart på best mulig måte. Si ifra til styrer eller ped leder, og si at dere føler ikke at dere får svar på det dere vil vite. Men som bhg ass selv, sa si ifra på en fin måte, slik at deres nåværende primærkontakt ikke får pryl for noe hun ikke har fått opplæring i...

Skrevet

er pedagoggisk leder selv og synes det er veldig uheldig at dere får en så taus primærkontakt.det kan hende hun kommertil å være kjempeflink med dattar deres, men det hjelper ikke så mye om foreldrene er usikre og ikke blir tatt ordentlig vare på og møtt på en ordenlig måte.det roer ikke akkurat et mamma-og pappahjerte å ikke føle at man kommer gjennom hos en man må sette igjen barnet sitt til hver dag.

vær så snill å ta en samtale med pedagogisk leder\styrer så fort som mulig og si akkurat det dere føler.Høres ut som om denne personen trenger mye opplæring og det er jo en ærlig sak! det blir ikke beder om dere ikke sier ifra iallefall!

vi er ikke tanter i barnehagen mere, vi er personal, pedagoger, voksne...men IKKE tanter...:)

Skrevet

Bare det at du insisterer på å ikke bli kalt tante sier meg at du har litt for lite selvironi og slingringsmonn.

Skrevet

Vi har nå to små i barnehage og har heldigvis aldri opplevd dette med noen av våre barns primærkontakter.

Det jeg stusser litt på er, tar de virkelig barnets rutiner muntlig? Hvordan skal da alle være oppdatert på hva barnets rutiner er?

I vår barnehage fylles det ut skjema med dette, allergier, om det er spesielle ting barnet har med seg når det sover, om det er spesielle forhold ved bleieskift, bespisning, ja til og med om barnet spiser skorper eller ei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...