Gå til innhold

Flaske og tvillinger på natta...tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine premature tvillinger tar så dårlig pupp at på natten må jeg bruke flaske med pumpemelk. Problemet er at de våkner samtidig, og når jeg har fått varme melka er de begge hysteriske. Noen som har gode råd til hvordan natta kan organisers bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dessverre ingen gode råd, men du har min fulle sympati, det er fælt når det er sånn!

Men kan trøste deg med at det blir bedre, etterhvert er de ikke like hysteriske når de er sultne -heldigvis.

Men det du nevner er noe av det jeg husker som det verste de første månedene, jeg dobbeltammet ikke og hadde samme problem på dagtid, når de måtte vente på tur.

Skrevet

Mine tvilling tok heller ikke pupp i begynnelsen, så måtte pumpe og gi flaske de første ukene.

Det beste er jo selvfølgelig hvis du kan få hjelp til mating.

Jeg mener jeg prøvde å stille klokka litt før jeg trodde de ville våkne. Altså prøvde være litt i forkant, for å unngå den verste hylinga. Jeg var vel kanskje heldig at de ikke så ofte våknet samtidig.

Anbefaler for øvrig tvillingforum.com

Skrevet

Takk, takk for svar begge to. Skal slenge meg innom et tvillingforum, men det er så enkelt mellom slagene å stille spørsmål her.

Skrevet

Jeg gjorde klart alt på forhånd og så varmet jeg vannet i mikroen, tok i pulveret og ristet flaskene på vei opp trappa. Tok meg 1-2 min. Litt skriking ble det, men ikke alt for mye. Man blir etter hvert uhyre rask selv og i tillegg blir de vant til å vente ørlite grann.

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde passe varmt vann på termos, ferdig pulver målt opp i doseringsbeger, og alt var klart på nattbordet mitt. En tvilling på hver side, (mannen lå på gjesterommet) og så var det bare å blande melka, riste, og mate begge på en gang. Uten å gå ut av senga. Dette gjorde jeg i halvsøvne etterhvert. :D

Litt klønete å ligge sånn, men har man to sultne babyer og to hender, så funket det best for alle her. Mannen merket ikke noe til babyskrik på natta engang.

Skrevet

åja, du må varme pumpemelk...

Bruker du flaskevarmer eller mikroovn? Flaskevarmeren tar jo lengre tid enn mikroen. Jeg ville brukt mikroen selv om jeg det betyr å gå ned og opp trappa på natta.

Skrevet

Hei.

Vi har to etasjer her hos oss også hadde vi både et lite kjøleskap og micro y andre etasje altså i gangen. Da sparte vi den tur ned og opp igjen.

Jeg kan anbefale deg micro.. det går mye fortere. Alt gjelder om effektivitet ;)

Det er mange som anbefaler å ikke varme morsmelk i micro men om du ikke varme det for mye, er dette bra.

Det beste ja er at du får hjelp av noen, slik at hver for seg tar seg av en baby.

En annen tips: Selv om jeg ammet mine tvillinger, begynnte jeg å bruke morsmelkertstaning om natten. Det er fordi dette virker mer mettende enn morsmelk. Da kan du amme de om dagen når du er mer avslappet. Jeg også mener det beste er variasjon i kostholdet. Men snakk med jordmoren om dette.

Dette virket ihverfall greit for meg.. det er utrolig viktig med søvn. Er du avslappet og rolig, blir de også det. :)

Lykke til da,

V.-

Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen!!! Jeg fikk så streng beskjed om å unngå mikro siden vi gir morsmelk om natta, men barnelegen sa at med god hygene kan en lage mme for et helt døgn. Vi lager flaskene klar, og varmer flaskene i varmt vann i vannbad. Jeg tror på sikt bør jeg få dreisen på å mate begge barna samtidig, men de er så små at jeg klarer det ikke nå. Mannen min hjelper selvsagt til når det smeller, men han har strevsomme jobbdager og en kronisk sykdom som akkurat nå er ganske ille. Takk, takk..damer:)

Skrevet

Jeg hadde en termos med varmt vann, en med kokt kaldt vann og doseringsbeger med mme. Tok halvparten varmt/kaldt vann og hadde mme oppi, rista - tok max 30 sekunder.. Kjempegreit når man er ute på tur også!

Har laget utallige flasker på denne måten. Og - mange har kopiert meg! :)

Skrevet

Akkurat som vi gjør her i huset :)

Fungerer utrolig greit både hjemme og på tur!!

Skrevet

det gjør vi også! raskt og greit. Håper du får til å gi begge flaske på en gang snart, da slipper du alt stresset med at den ene er helt desperat mens den andre får flaske.. for det er stress!! Lykke til:)

Skrevet

Jeg bruket også termos! En super ide. Følte meg så teit at jeg ikke kom på ideen av meg selv, vel vel! Hvis du bare vil gi morsmelk på natten, er vel det greieste å bruke mikro. Vannbad tar jo en evighet! Men termosideen på nattbordet er veldig grei og effektiv..Et barn på hver side av deg i sengen så går matingen som en lek. Fint å gjøre det slik for da kan far delta noen netter også slik at mor kan få sove...Jeg tror alle tvilling/flerliingforeldre er enige at søvn burde vært mye lengre oppe på prioriteringslisten;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...