Gå til innhold

Noen lærere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærer og venter mitt 3. barn, men de andre to fikk vi mens jeg studerte: jeg lurer derfor litt på hvordan det fungerer med permisjonen vår og sommerferien. Kan han ta permisjon mens jeg har "sommerferie/avspasering" slik at vi på sen måten kan være hjemme sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

JEg er lærer. :)

Som lærer får du "bare" 4 uker ferie i permisjon. De ukene velger man som regel å putte inn i juli. Ikke noe avspasering. de ukene bare "forsvinner", dessverre. Mannen din kan ta permisjon når du har ferie. Han kan velge å ta av "sine" 6 uker, eller av de andre ukene dere evt velger å dele.

Skrevet

Hmm, så da kan han ta fire uker permisjon først, og ta sin ferie før eller etterpå, og dermed være hjemme med oss 7 uker sammenhengende? Høres deilig ut:)

Skrevet

Hei:)

Jeg var på Servicekontoret i Drammen og snakket med en av damene som har ansvar for svangerskapspermisjoner. Jeg venter også nr. 3, og lurte på noen av de samme tingene.

1.

Det er vanlig å legge "ferien" i juli, 21 dager (4 uker x 5 dager + 1 dag, altså 21 dager). Hvis det ikke passer, legger man det som oftest på slutten av permisjonstiden.

2.

Hvis du tilfeldigvis skulle ha siste permisjonsdag f.eks. første dag av høstferien, vil du på en måte få en uke ekstra hjemme hvis faren venter en uke med å begynne sin permisjon. Dette er spesielt for lærere, for egentlig skulle da arbeidsgiveren ha satt deg i annet arbeid, men de fleste rektorer gjør ikke det.

3.

Hvis du velger 80 % lønn i et år, vil du også få 80 % feriepenger.

4.

Etter 1. juli skal faren ha 10 uker permisjon. 1 uke = 5 arbeidsdager

5.

Hvis din siste permisjonsdag faller midt i sommerferien, så vil jeg tro at faren kan begynne sin permisjonstid samtidig som du er hjemme. Men å overføre flere uker av din "kvote" til far slik at dere kan være sammen, er jeg usikker på om de godtar.

Lykke til:)

Skrevet