Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #3 Skrevet 5. august 2009 Hvis du er norsk eller nordisk statsborger, er det passfrihet i norden. Det skal derfor ikke være nødvendig med pass når du flyr til danmark.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 I prinsippet nei, når du flyr direkte. Men du kan få en tøff jobb med å overbevise personalet ved flyplassen om at det ikke er nødvendig, så du bør sjekke inn i god tid, om de/du ønsker å krangle!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #5 Skrevet 5. august 2009 Ta med deg passet du. Passfrihet i Norden my ass. Kan hende det er det på papiret, men du kommer ikke utenom. Innenlands går det greit, men når man skal til utlandet så MÅ du ha pass som norsk statsborger da det er det ENESTE godkjente identifikasjonspapiret - enda..... så får vi håpe at lille Norge en dag kommer etter resten av Europa......
Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #6 Skrevet 5. august 2009 Pass er ikke eneste godkjente ID-papir innen Norden! Men regn med en herlig diskusjon med flyplasspersonalet. Det går som regel 20- 30 minutter og litt "sjekking" både her og der før du blir akseptert! For en slik innsjekking er jo utenfor "standard prosedyre". Men altså helt lovlig - faktisk! Passfriheten innen Norden er ikke opphevet (EFTA-domstolen har talt..), man trenger derfor ikke pass for å ferdes i Norden og da kan heller ikke flyselskapet pålegge deg å forevise pass uten at dette er SPESIFIKT AVTALT ved billettkjøpet. Men det absolutt ENKLESTE er å ta med passet. Eller ta båten...
Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #7 Skrevet 5. august 2009 Det var de tre øvrige landene i norden (EU-medl) som stilte krav om at passfriheten i norden skulle ha forrang foran schengen. Slik ble det. Man kan reise passfritt i norden, så fremt man er nordisk statsborger! Norsk leg vil gjelde.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #8 Skrevet 5. august 2009 Sakset fra norge.no: Norsk pass er eneste gyldige legitimasjon for norske borgere. For å reise utenfor Norden må du ha med gyldig norsk pass, også på reiser til land som er med i Schengen-samarbeidet. Du trenger passet som legitimasjon ved overnatting, banktjenester og lignende. Flyselskap vil kreve gyldig pass på utenlandsflygninger, noen også på reiser innenfor Norden. I Schengen-området må passet som hovedregel være gyldig 3 måneder etter hjemkomst. Så som dere ser, man må ha pass for å unngå problemer. Ta det med deg i alle tilfeller - det tar ikke så stor plass.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #9 Skrevet 5. august 2009 Og "noen også på reiser innenfor Norden" betyr i klartekst: Dersom det er gjort spesifikk avtale mellom flyselskapet og deg om det! Ellers er jeg enig i konklusjonen: HAR man pass, ta det med. Det gjør at ting glir lettere, og verken vekt eller plass er noe hinder. Men HAR man ikke gyldig pass, ikke la det stoppe en flytur til Danmark! Bare sjekk hvilke avtaler du inngår, og beregn god tid ved innsjekking.
solei Skrevet 5. august 2009 #10 Skrevet 5. august 2009 Det er FEIL! Du må ha pass, men ikke sikkert de ber om det, Ber de om det har du ett problem om du ikke har! Jeg har snakket med passkontrollen,sas og lensmannskontoret! De har fått det skrevet på toll/pass sidene sine og! Jeg var i Danmark ifjor. Ble bedt om å vise pass hos flyselskapet. De hadde ikke godtatt annen identifikasjon!!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #11 Skrevet 5. august 2009 Forsinket 30 min... Tanten min måtte vente til neste dag. Og hvem betalte for den billetten? Jo, henne selv.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #12 Skrevet 5. august 2009 Dette, kosi, er i tilfelle brudd på EU-lov. EFTA-domstolen har talt i saken. Og EFTA-domstolen står OVER både passkontrollen, SAS og lensmannskontoret! Hvor mye man selv gidder å krangle er en annen sak. Det får hver enkelt avgjøre med seg selv. Men HIs spørsmål var "MÅ man ha.."
Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #13 Skrevet 5. august 2009 Ja, om man blir forsinket TIL innsjekking gjelder dette. Blir man forsinket VED innsjekking, blir forholdet et annet. Men å HA rett betyr ikke nødvendigvis at man FÅR rett. Da må man først ta en kamp. Minst en.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2009 #14 Skrevet 7. august 2009 Nei. Har reist masse til Danmark med fly, også til Sverige. Har ALDRI behøvd pass. P.S Har forøvrig jobbet i flyselskap, så dette er jeg sikker på. De nordiske land har passfrihet og de godtar bankkort/førerkort som legitimasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå