flikkiflakkaflikkflakk Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Jeg ble konisert i januar, og gravid i mai... Har ennå ikke vært til første legekontroll, og er spent på om jeg kan få en tidlig ul for å sjekke at alt er bra... Har skjønt at det er veldig ulik praksis når det gjelder spes oppfølging etter konisering, og de fleste leger vil si at vi er normaltfødende, da det statistisk ikke bevises at vi føder tidligere eller oftere opplever spontanaborter/ komplikasjoner. MEN jeg er så spent på om livmorhalsen har blitt mye kortere. Vet at de tok bort ganske mye... Eller, jeg fikk med meg at legen ville sykepleieren skulle gi han en slynge av største størrelse ("large", sa han...) :-/ Håper så veldig på en tidlig ul. Noen andre som har fått det på dette grunnlaget?
Gjest Skrevet 6. august 2009 #2 Skrevet 6. august 2009 Jeg fikk ikke pga det, men pga blødninger - men har fått vite i ettertid at man skal følges opp ekstra, da det er en reel mulighet for prematur fødsel. Fødte selv 3 mnd for tidlig med forrige - men vet ikke om det hadde sammenheng med koniseringen. Siden du ble konisert i januar og gravid allerede i mai ville jeg ha bedt om ekstra oppfølging:)
flikkiflakkaflikkflakk Skrevet 6. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2009 Ja, jeg håper jeg får det. Hadde også småblødninger i uke 7 og 9, så de kan jo også være grunn til en ekstrasjekk før uke 18. Legetime mandag, krysser fingrene!
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 6. august 2009 #4 Skrevet 6. august 2009 Hei flikki!! Jeg ble konisert for 2,5 år siden..som vi har skrevet om før Da jeg ble gravid ringte jeg gynekologen min som hadde startet utredning på meg. Ringte først og fremst for å si at jeg hadde blitt gravid, men spurte også om rutiner ved oppfølging pga koniseringen. Da sa han at han ville ha meg inn til UL. Jeg kom dit da jeg var 9+4. Han sa det var rutine for å utelukke graviditet utenfor livmoren. Også snakket vi om videre oppfølging, og det er ikke mer enn en kontroll i uke 24 for å måle livmorhalsen. Hvis den er veldig kort da og det er fare for tidlig fødsel, så blir man bedt om å holde senga. Men, som regel går det fint.
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 6. august 2009 #5 Skrevet 6. august 2009 hei, jeg fikk tidlig ul i uke 7 pga konsiering for et år siden. Men han sa at faren var liten for at det skulle skje noe pga operasjonen. Jeg mistet dessverre i ma i uke 13, for 14 dgr siden, men hadde ikke noe med konsieringa å gjøre. bare uflaks. Går helt sikkert bra, men er jo alltid betryggende med en ul bare for å sjekke. Neste gang får jeg garantert mange ul. Lykke til.
Dikigoros_Høygravid Skrevet 6. august 2009 #6 Skrevet 6. august 2009 Hei, jeg ble konisert i mai 08 og gravid under 6 mnd etter det. Jeg har hatt veldig tett oppfølgning hele veien, og hadde første ul i uke 7/8. Etter det hadde jeg ganske mange ul, samt at jeg måtte til etter-kontroller for å se om det var mer celledeling (jeg hadde stadie 3). Forøvrig har jeg hele tiden blitt forespeilet at jeg kommer til å føde for tidlig, så jeg har gått å vært redd siden uke 26 - men nå har jeg termin i morgen, og det ser ikke ut til at noe skal skje på en stund enda:-)
flikkiflakkaflikkflakk Skrevet 6. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. august 2009 Takk for svar, alle sammen:) Dikigoros, vi har nesten helt lik historie. Jeg ble gravid 4 mnd etter konisering, hadde også grad 3... Pheew, kanskje jeg burde ha gjort som deg og ringt legen min på sykehuset. Angrer litt på det nå... Men hvor langt kan man gå gravid utenfor livmoren? Jeg er som sagt fulle 12 i dag, og har masse symptomer, faktisk mer enn jeg kan huske å ha hatt i de to forrige svangerskapene. Føler meg mye større også, men det er vel fordi jeg er mer tøyelig nå med nummer tre ;-) Uansett, på mandag får jeg svar på alt sammen, første kontroll. Har også fått jordmortime i uke 24. Håper på minst én ul før den tid;-)
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 7. august 2009 #8 Skrevet 7. august 2009 Hei igjen flikki! Ikke tenk på det med graviditet utenfor livmor.. Jeg har aldri hørt om at det er noen risiko for det etter en konisering. Og jeg tror nok du ville merket det for noen uker siden, hvis det var tilfelle. Jeg var ikke bekymret for exu, jeg bare var glad for at jeg hadde fått meg en tidlig ul jeg
flikkiflakkaflikkflakk Skrevet 16. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 16. august 2009 Ved første legekontroll ble jeg nesten ikke undersøkt... fikk beskjed om å bare gå til jordmor... og ikke tregte jeg noen tidlig ul, nei (ikke fastlegen min, pga ferieavvikling) Men jeg har ikke fått tankene ut av hodet, kan konsieringen ha noe å si? Har babyen det bra? Så jeg ringte direkte til sykehuset, der hun på gyn skulle høre med noen leger om de kunne ordne en time, eller om jeg likevel må ha henvisning fra legekontoret mitt. Men det ordnet seg! Dagen etter ringte de tilbake og fortalte at jeg har fått time om et par uker, jeg er da 15 uker. Jeg er kjempeglad. Nå slipper jeg å venter i 5-6 uker til ordinær ul:)
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 16. august 2009 #10 Skrevet 16. august 2009 Så flott flikkiflakka Lønner seg å snakke med noen som er spesialister på området istedetfor fastlegen som bare kan litt om mye... Da ordnet det seg likevel Du må oppdatere meg på hvordan det gikk da, og hva de undersøkte osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå