Gå til innhold

Hvordan er det med sikring av barn i buss egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar aldri bussen, men lurer egentlig på om barna blir sikret i bussen. Eller sitter de i setet uten seler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

jeg tar på seler om det er seler..... hvis ikke kan jeg ikke gjøre så mye

Skrevet

Vet ikke om du snakker om buss eller minibuss, men det er ikke krav om spesiell sikring av barn uansett. Minibusser registrert etter 1999 (tror det er riktig årstall) skal ha belter montert, men det er ikke krav til om det skal være 2-punkts belte (magebelte) eller 3-punkts (vanlig belte). Minibusser før dette har ikke krav om belter i det hele tatt. Jeg undersøkte dette i forbindelse med at jentungen kom hjem og sa at hun hadde isttet uten sete i minibuss i barnehagen. Og kun med magebelte. Da ble jeg irritert på barnehagen!!!

Gitt beskjed om at mitt barn skal sitte med eget sete/pute og med 3-punkts belte og at heller andre sine barn får sitte med magebelte. Hvis ikke får ikke min datter bli med på turer. Eller jeg må i værste fall ta fri fra jobb og kjøre hvis det er noe veldig viktig. Synes alle foreldre burde kreve dette, så må drosjenæringen/minibussene gjøre noe med små barn sin sikkerhet på tur.

En 1-åring kan altså sitte med kun magebelte foran i en minibuss. Pute er forøvrig forbudt sammen med magebelte.

Når det gjelder busser skal de fleste av disse snart ha krav og egne seter (kun noen få) til barn under 3 år. Ellers ikke krav om sikring.

Se på trygg trafikk sine sider så finner du info.

Skrevet

Takk for svar :) Har bare tenkt litt på dette med vanlig rutebuss om barna sitter helt usikret i bussen.

Skrevet

Ingen sikring på bussene her i byen iallefall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...