Gå til innhold

Huff, jeg er redd for å minste besinnelsen......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en krevende situasjon nå, med mann som er ukependler, to gutter som skal i bhg + opprykk på jobben som krever mye.

Minstemann driver våkner rundt kl 5 hver morgen og holder det gående. Nekter å sovne igjen + gjerne en oppvåkning ila natta.

Har prøvd "alt" Lagt han seinere omn kvelden over tid, la han sove mindre på dagen etc. Ingenting ser ut til å nytte.

5 åringen tuller seg om kvelden, vil ikke sovne og kommer rekende opp igjen hele tiden. Aller helst vil han at jeg skal legge meg sammen med han - men det er uaktuelt.

Klokken blir ofte over 21 før det er stille i huset, enda vi begynner legging halv åtte (han er sliten og trøtt så det er ikke der problemet ligger)

I tillegg krangler de og hyler til hverandre hele ettermiddagen. Eldstemann irriterer seg over at 1 åringen ødelegger leken, mens 1 åringen blir hysterisk om han ikke får være med å leke.

Jeg føler jeg mister totalt egentid - og det ender med at jeg gjerne sitter oppe til halv tolv tiden bare for å ha egentid. Hvorpå det medfører at jeg er ødelagt når minsten våkner så tidlig....

Tålmodigheten er ikke aå stor fra før, og enda mindre nå. Jeg er rett og slett redd for miste besinnelsen og hyle til 5 åringen når han tupper sånn om kveldene.

Ser liksom ikke noen umiddelbar løsning heller, blir jo bedre når minsten våkser til - men hva nå+ da ?

Tar gjerne imot råd fra dere med erfaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste rådet jeg har er å droppe egentiden, og å legge deg så tidlig som mulig slik at du får så mye søvn du kan.

Er du litt uthvilt orker du mer.

Skrevet

Hm, det hørtes slitsomt ut!

Min erfaring er at barnet sover lenger og bedre hvis det legges tidligere, så hva med å legge minste 18:30/19. seinest 19!

Så får du og storebror litt alenetid som dere kan sitte og snakke/lage salat til dagen etter/bygge playmobil/pusslespill e.l i 30/40 minutter?

Og så legger han seg 19:30, og hvis han er flink så blir det eventyr på senga..

Si til 5-åringen at hvis du er snill og lar lillebror bli med å leke litt nå så kan du og jeg gjøre det og det sammen etterpå.

Sånn ser det ut oppe i hodet mitt hvertfall :) som ikke har så store barn enda, men har passet en del da :)

Lykke til! Er kanskje bare en overgang? Du får nyte litt alenetid når pappa kommer hjem hvertfall..

Skrevet

Når våkner femåringen om morgenen? Har du prøvd å vekke ham tidlig slik at han blir trøttere om kvelden?

Hva med en lydbok han kan høre på når han skal sovne slik at du slippermaset?

Skrevet

Har du noe avlastning i nærheten? besteforeldre e.l.? Hvis du har det, kanskje de kunne kommet en dag i uka og tatt seg av legging, så kunne du tatt deg en tur ut, på kafe eller noe? Jeg får skikkelig ladet batteriene av litt egentid på den måten... Og hvis du gjør noe sånt mens de legger seg trenger du ikke være så seint i seng heller?

Prøv å ta noen tidlige kvelder, og heller egentid en kveld iblant... Så får du mer overskudd. (selv om jeg vet det er dritt kjedelig å legge seg tidlig...)

Har du prøvd med lydbok eller noe tl femåringen når han skal sove? Har ei venninne som slet med det samme, og det var stor suksess der i gården...

Minsten sover ikke litt til om du tar ham inn i senga di litt? Ingen perfekt løsning, men det har reddet meg i perioder, når han har våknet tidlig og jeg har vært utslitt pga jobb og eneomsorg....

Lykke til, vet så godt hvordan du har det! Pass på å få sovet når du har mulighet, da blir alt så mye lettere...Og du får mer tålmodighet... Det hjelper :) Håper det ordner seg for deg!

Skrevet

Det er jo egentlig sånn vi gjør det nå. Minsten legger seg mellom 1830 og 1900. Når han er lagt, er det badetid for storebror og vi prater om dagen og har det koselig.

Etter tannpuss og pysj leser vi et eventyr i stua, før det er leggetid. Og det er DA han begynner å tulle....

Ble i kveld enig med han om å begynne med klistremerkebelønning om han er grei å legge seg uten å stå opp igjen. Håper det fungerer.

Gulerota blir en kinotur el med pappaen i helga.

Å droppe egentida ser jeg litt mørkt på,m selv om det søvnmessig hadde nok vært lurt. Men hva er igjen da, liksom ? Det er liksom det som holder meg oppe når det stormer som værst. Snart er det stille i huset !!!

Skrevet

Lydbok har jeg ikke tenkt på !!! Tusen takk for det rådet. Skal prøves.

Har forsøkt å ta minsten inni til meg, men det virker ikke (funket veldig bra med storebroren)

5 åringen våkner ca seks, halv sju - så de er morgenfugler begge to.

Skrevet

Har bare ett sett besteforeldre boende ca 45 min kjøring unna. Men de jobber fulltid begge to, så jeg gruer litt for å "mase" på dem uten at jeg skal noe spesielt.

Mamma jobber også seine kvelder 2-3 ganger i uka.

Men det hørtes veldig forlokkende ut da....

Skrevet

Jar har faktisk boka - men gruer meg litt for å starte "avvenning" aleine - og så skulle på jobb. Men det er nok verdt det.

Skal finne den frem.

Skrevet

Jeg skrev et innlegg for noen dager siden om legging av min gutt på 20 måneder - holder på å bli gal av to timers legging. Vil egentlig bare si at jeg virkelig føler med deg, og sender deg store klemmer og masse tålmodighet (hehe, for det har jeg jo så masse av...;)

Kom ellers på en sangtekst av Lois Jacoby som er utrolig fin - og trøstende. Hvis du vil laste ned sangen finner du den på f.eks iTunes. Teksten er slik:

Hverdag

Når en morragretten unge slår seg vrang og rekker tunge,

og nekter å ta klær og støvler på.

Når melkeglassa hveltes og geitostmaten eltes mellom fingre

som er klønete og små.

Så husk at denne dag må du ta vare på

den forsvinner mellom fingra dine nå.

Engang vil du savne slitet, da er det forsent å vite

- det er du som gjør din dag og tinning grå.

Når skrikinga og skrålet blir litt mer enn du kan tåle,

og du kjefter på en glede og en lek.

Når du har glemt å leve midt i hverdagen og strevet

og tålmodigheten din har satt sin strek.

Så husk at denne dag må du ta vare på

Du er kysten som de engang seiler fra, si meg

- hvem er stor og hvem er liten da?

Når fremtidshavet ligger som et speil,

så blås din medvind inn i deres seil.

Når lørdan' blir til sønda', du ber en stille bønn da

om at unga ikke våkner klokka fem.

Men Vårherre kan'ke love at du skal kunne sove

når to små kommer inn med morraklem.

Så husk at denne dag må du ta vare på,

Skrevet

Tusen takk :-)

Vet du, den der skal jeg faktisk skrive ned og henge på veggen over senga mi.

Skrevet

Har begynt så smått å prøve litt med lydbok til småen på to, og han elsker det. Og femåringen din skjønner jo mye mer av det :) Så det kan være en fin måte å roe ned og sovne på :)

Jeg kjenner godt til det at det ikke er gøy å mase. men bare forklar at du er veldig sliten og trenger litt tid alene, så hjelper de deg sikkert en kveld iblant. tro meg, en sånn kveld er en skikkelig vitamininnsprøyting! Enten treffer jeg venninner på kafe, noen ganger bare setter jeg meg med en kaffe/te og en bok på kafe og nyter at jeg kan slappe an alene :)

Skrevet

Ja, den er så fin. Og faktisk til trøst i de mørkeste stundene;) Jeg har nynnet den mang en natt - med en liten gutt som nektet å sove, og en mamma som var både sliten, trøtt og fortvilet. Og allerede savner jeg de dagene, og nettene, hvor han liksom bare var min lille gutt. Nå går han i barnehagen, overnatter hos pappaen sin, og drar på ferie uten meg (med pappaen da).

Skrevet

Tror nok jeg ville ha vært strengere med 5 åringen om kveldene. På rommet sitt kl 1900 og i seng senest 1930, uten å få lov til å stå opp igjen etter det.

Skrevet

Han har ikke lov å stå opp, men gjør det likevel.

Jeg har vært snill i stemmen, forståelsesfull, irritert, rasjonell og forbanna - uten at det biter.

Det neste skrittet er jo å låse han inne - men det går jo ikke an...Han deler også rom med lillebror (fordi han synes det er tryggere)

Skrevet

Jeg kom på at det også finnes cder som er laget for å hjelpe til med innsovning og avslapping. Jeg tror slike også er laget til barn. Ellers kan det jo være en ide å tenke på stemmeleiet til fortelleren på lydboken. Rolig, dyp og ikke for dramatiserende (Torbjørn Egners "ullne" stemme er et eksempel).

Ellers kan du jo se på "stemningen" før legging. Barna mine blir badet i varmt vann og fønet tørre mens jeg synger rolige sanger og koser med dem. Varmen gjør dem slappe, sangen også. Etter det er det lett og legge dem. Kanskje det er en ide og gjøre noe slikt med elstemann etetr at du har fått lagt den minste?

Det er også lett å få femåringer med på fantasileker - dette kan man utnytte. Du kan sitte ved sengekanten og snakke med rolig og dyp stemme mens sønnen din ligger og kjenner etter: "kjenner du hvor varm og god kroppen din er. Kjenn hvor varm og rolig den er. Kjen hvor tung den er ! Kjenner du at du er tung som en stein? Beveg deg gjennom kroppen (kjenn hvor tunge tærne er , leggen, kneet ettc) eil du kommer til kjenn hvor tunge øøyenlokkene dine er, kjenn hvordan de bare må lukke seg). Høres kanskje rart ut men det virker! Jeg har bruktr denne og mange liknende teknikker på syke barn som trenger hjelp til å slappe av i kroppen for å bli kvitt smerter.

Skrevet

All ære og kreditt til deg som legger to små alene så ofte. Jeg sliter med en kveld i uka alene jeg ... og da inviterer jeg ofte besteforeldre på besøk for å få avlastning. Og: jeg klarer likevel å eksplodere på treåringen litt oftere enn han fortjener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...