Gå til innhold

Noen andre med sv.diabetes her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått påvist sv.diabetes. Mistenker at jeg ligger litt i gråsonen men er glad for ekstra oppfølging uansett.

Var på glukosetest og målte 4,6 fastende og 8,6 etter 2 timer

Kjøpte meg blodsukkerapparat i dag og har ikke hatt verdier på over 6,4 (det var etter lunsj og stillesittende i 2 timer)

Ellers så ligger de på rundt 5 når jeg måler 2 timer etter måltider og rundt 4 før måltider.

Kan det ha noe å si for glukosetesten at jeg bl.a spiste sikkert 1 kg druer kvelden i forveien?

Hvilke frukter er dia vennlige? Elsker frukt :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg fikk påvist sv.dia for ca 4 uker siden. Jeg hadde fastende blodsukker på 6,3 og 10,3 etter to timer. Hadde spist mye karbohydrater kvelden før og tror nok det påvirket resultatet. ( Har nå et fastende blodsukker på 4,3-4,8)

Tror helt sikkert at druene du spiste har hatt noe å si for resultatet.

Jeg er også glad i frukt og det går mest i melon, fersken og bær. Jeg har brukt nettet aktivit til å finne ut hvasom er bra å spise og hva som ikke fungerer. Sender deg en link: http://www.frukt.no/artikkel.aspx?artid=15499&mnu1id=8050&mnu2id=8051&mnu3id=1026

Du må bare prøve deg fram. En og annen måling over 7 har ingenting å si.

Ellers har jeg regulert blodsukkeret fint med mosjon 30-60 min. gange hver dag og kosthold.

Det kommer til å g fint for deg og.

Lykke til og spør gjerne mer.

Skrevet

Heisann!

Har ikke svangerskapsdiabetes, men med nesten 21 års fartstid som type 1-diabetiker føler jeg meg "kvalifisert" til å svare likevel.

Druene har helt sikkert innvirket på blodsukkeret. Druer og bananer er de fruktene som inneholder mest fruktsukker, og dermed gir mest utslag på blodsukkeret. Ellers reagerer folk litt ulikt, så du må nesten bare prøve deg frem.

Synes forøvrig ikke at verdiene dine var urovekkende, men bra at du blir fulgt opp. Det kan jo plutselig eskalere, og da er det viktig å fange det opp.

Skrevet

Tusen takk for informative svar!!! :-)

Skal til jordmor i morgen og kommer sikkert til å gjøre henne gal med spørsmålene mine hehe.

Stemmer det at man ikke får gå særlig over termin når man har sv.diabetes?

Er veldig usikker på om jeg skal følges opp på sykehuset eller hos jordmor og lege.

Tok testen i forbindelse med Stork prosjektet, som går på kartlegging av sv.diabetes. (hadde ingen symptomer før testen og ikke sukker i urinen) Og helsesøster som tok testen sa at dersom sykehuset finner verdier over 9 så skulle jeg henvises dit... hvilke verdier er det de kan finne som er over 9 når hun målte det til 8,6? Regner ikke med at det er langtidsblodsukkeret som kan være så høyt når alle mine andre målinger er relativt normale :-)

Og så er jeg jo selvfølgelig kjemperedd for at lille i magen skal ta skade av dette...er det noe jeg bør være ekstra obs på når det gjelder henne? Passe på om det er for mye eller for lite bevegelse i forhold til normalt osv ?

Og så lurer jeg på om appelsinjuice er ok? har fått skikkelig dilla på den ferskpressede appelsinjuicen som koster skjorta for literen hehe...kanskje like greit at jeg ikke kan drikke den.....

Og hvordan er det med når dere er i selskap, en varm sommerdag, osv...avstår dere fra alt som heter is, kake, søtsaker, eller kan man unne seg bittelitt f.eks på lørdagen?

Masse spørsmål dette her, og har sikkert 1000 til men skal prøve å begrense meg litt hehe

Takk igjen for supre svar!!

Skrevet

Juice generelt inneholder mye fruktsukker, og er litt lurt å styre unna. Melk gjør òg blodukkeret høyere, og anbefales ikke som tørstedrikk. Jeg tar meg bare et glass melk/juice til frokost, og evt et glass melk på kvelden.

Jeg spurte jordmor om hva jeg skal gjøre når jeg f.eks skal i bursdagselskap. Da sa hun at jeg kunne spise litt kake, men at jeg måtte begrense meg. Det gjør ikke noe med litt høyere blosukker en gang i blant.

Jeg er mer glad i salt enn søtt, så i helga spiser jeg litt chips. Vet egentlig ikke hvordan det er for blodsukkeret..... Men må ha litt kos....

Skrevet

Jeg skjønner godt at du har mange spørsmål. Det hadde jeg og. Det stemmer at dersom verdien er over 9 på totimers prøven skal du henvises til spesialist (dia-sykepleier), hvis verdien er under 9 skal du slik som jeg har forstått det følges opp av lege/jordmor. Da spes med tanke på kosthold og aktivitet.

Siden dine blodsukermålinger er så fine har du også bra langtidsblodsukker og babyen vokser helt sikkert normalt.

Jeg har vært på to kontroller hos dia-sykepleier og har fått en ul så oppfølginga er helt fantastisk. Ul viste normal vekst heldigvis:)

Så lenge blodsukkeret dikke ikke blir høyt av juicen kan du fortsette med den, men da til måltider. Det er mye fruktsukker i juice derfor er det lurt å kutte ned. Velg juice eller en frukt, ikke begge deler. Jeg har kuttet det helt ut, men det er fordi jeg foretrekker å spise frukt i stedet.

Jeg har unnet meg et kakestykke/ is ved spesielle anledninger. Dette har så langt ikke påvirket blodsukket mitt. Det er jo det du gjør hverdag som er viktig, ikke det du gjør av og til.

Tror ikke du skal bekymre deg for den lille. Den har det nok helt topp.

Når har du terminforresten?

Skrevet

Generelt kan man si at alt med stivelse i omdannes til sukker i kroppen, så chips, potetgull o.l kan gjøre stort utslag på blodsukkeret. Men dette vil også variere fra person til person.

Man skal leve, ikke bare eksistere, så viktig å unne seg litt innimellom. Holdt på å smelte for en måneds tid siden når det var fryktelig varmt, da ble det mye is-spising.

Regner ikke med at det er langtidsblodsukkeret som ikke skal over 9, det skal helst ikke over 6-7. Vær obs på at tallene fra enkeltmålinger og langtidsblodsukkeret ikke er samsvarende.

Følg med på bevegelsene til babyen, slik som du ville gjort det uten svangerskapsdiabetes. Jenta tar ikke skade av litt forhøyet blodsukker innimellom, men hun kan bli forholdsvis stor om du har mange/langvarige høye verdier. Vær også oppmerksom på at hun kan få lavt blodsukker etter fødselen, i og med at hun da får sin egen insulinproduksjon. Vet ikke hvor du skal føde, men iværtfall på Haukeland "tar" de barnet fra deg en stund etter fødselen, og kjører baby til barneklinikken for oppfølging og sjekk. Litt usikker på hvordan dette gjøres i forhold til "bare" svangerskapsdiabetes, men snakk med jordmor om dette. Det er ingen dramatikk i det, men kan være litt kjiipt å måtte gi fra seg en etterlengtet baby så snart. Noen fødeavdelinger har også kapasitet og utstyr for å gjøre dette selv, så kan godt være du slipper dette.

Masse lykke til, og ikke vær redd for å stille spørsmål, hverken her inne eller til jordmor/lege.

Skrevet

Jeg får ekstra ultralyder fordi jeg er med i Stork prosjektet, dem hadde jeg fått uansett men de er jo myyye viktigere nå føler jeg :-)

Skal på UL i uke 32 og 36

Er nå 27+1 ifølge ul termin men med min mens termin er jeg 28+1 :-) Vet at ul terminen ikke er fysisk mulig at kan stemme hehe

Har ul termin 5 november

Tenkte jeg skulle lage meg saftiser av funlight saft :-) Det kan være veldig kjekt å ha dersom det plutselig skulle bli sommer igjen ;-)

Når har du termin?

Skrevet

Jeg er snart i mål. Har termin 31.august. Tiden går fort med hyppige kontroller og redebygging i heimen:)

Skrevet

Som Sirra77 sier skal langtidsblodsukkeret ligge under 7. Dersom det overstiger 7 må man starte med insulinbehandling. Er det ike det samme som gjelder for en med diabetes 1eller 2?

Man skal henvises til spesialist dersom totimersprøven etter glukosebelastninga overstiger 9.

Skrevet

totimersprøven som sykehuset målte fikk jeg svar på i dag var 8,7 så skal ikke følges opp på sykehuset men av jordmor og muligens fastlegen min....

Må si jeg er litt fasinert også jeg da på hvordan kroppen reagerer osv..

I dag har jeg skeiet litt ut med pizza og to ministykker med kake da vi hadde en bursdagsfeiring, målte bs etter 1 time da jeg merket at jeg begynte å bli svimmel....da var det på 7,9..... fant ut at jeg skulle klippe plenen og være litt aktiv og når jeg da målte 2 timer etter maten og kakene så var det nede i 5,2 :-) Så kjempefornøyd med at jeg kan skeie litt ut innimellom så lenge jeg er litt i aktivitet etterpå :-)

Blir spennende å høre hva langtidsblodsukkeret mitt ble målt til, tror det er helt innenfor normalen :-) Satser på det iallefall :-)

Men uansett veldig lærerikt dette her, selv om fingertuppene mine ikke er like glade om dagen. Men det bedrer seg nok når jeg får litt mer oversikt over hva jeg kan og ikke kan spise uten å få høyt bs

Skrevet

Hei igjen.

Jeg opplever det også som veldig lærerikt og tror nok det kommer til å merkes på kroppen etter fødselen også. Vil nok alltid ha i bakhodet at jeg må være forsiktig i matveien. Jeg har vært så flink med kosthold og trening at jeg har mistet 3 kg den siste mnd.

Jeg har også erfart at et lite kakestykke går greit, spiste derimot 10 moreller en dag og da lå blodsukkeret på 7,2 etter to timer... Det har aldri vært så høyt før eller etter det. Så at vi må holde oss unna druer og andre frukter med mye fruktsukker er sikkert.

Det er veldig ok å kunne prate med en i samme situasjon merker jeg.

Lykke til videre!

Skrevet

jeg har ikke turt å prøve meg på særlig frukt enda jeg da :-)

har kjøpt noen jordbær som jeg kanskje kan teste i morgen, og gomlet et grønt eple i går uten at jeg merket noe av det.

Virker som at jeg merker det veldig fort på svimmelhet og synsforstyrrelser når bs mitt begynner å stige over 7, blir spennende å se fremover om det stemmer eller om det bare var i dag at jeg merket det.

Utrolig godt å ha noen i samme båt å snakke med, og ikke minst som har erfaring og kjempegode råd å komme med.

Nå har jeg bare gått opp 3,5 kg så langt, har ikke slanket meg men vært litt mer bevisst på hva jeg spiser. Forrige gang storkoste jeg meg med alt mulig for jeg trodde alt skulle forsvinne med amminga...noe som ikke stemte hehe...gikk opp 22 kg hadde 14 kg + ved starten av dette svangerskapet i forhold til forrige gang.

Og tipper nok at jeg kanskje klarer å holde vektoppgangen nogenlunde på normalt nivå med kostholdsregulering og mer trim og aktivitet :-)

Men må si jeg følte meg litt nedfor da jeg først fikk beskjeden....men nå ser jeg bare det positive med situasjonen og ser at det overveier det negative på lang sikt :-)

Vet du om du blir satt igang på termin dersom fødselen ikke starter av seg selv?

Jeg ble satt igang sist gang og fikk beskjed om stor fare for styrtfødsel denne gangen....så foretrekker faktisk å bli satt igang denne gangen også jeg. :-)

Skrevet

Jeg har spist masse jordbær uten at det har påvirket blodsukkeret :) Det er faktisk færre karbohydrater i jordbær enn i eple.

Jeg har ligget mye på sofaen og gomlet dette svangerskapet, der er liksom det jeg har vært opplagt til å gjøre så kiloene har srtømmet på. Helt greit å tjuvstarte litt på å bli kvitt noen kilo:)

Jeg ble også deppa når jeg fikk sv.dia, det var nok mest på gunn av følelsen av å miste kontroll over egen kropp og helse. Nå har jeg innsett at først nå har jeg virkelig kontroll på hvordan inntaket påvirker kroppen på godt og vondt. Meget nyttig lærdom!

Dersom alt går like knirkefritt fram til termin blir jeg ikke igangsatt før termin. Skal på ny vestestimering rundt termin så det blir vel avgjort da. Sist fødte jeg ei uke før termin og overlegen sa at han satsa på at det skjedde nå også.

Skrevet

Hadde diabetes ved forrige svangerskap, og blir da derfor sjekket denne gangen. Har vært på 2 glykose-belastninger som var ganske bra. Men i det siste har jeg hatt sukker i urin, og har sjekket blodsukkeret mitt selv hjemme. På det meste har det vært 10,8 etter middag. Så jeg mener at selv om belastningene var bra har jeg nok sv diabetes denne gangen også, og ønsker jeg hadde fått litt bedre oppfølging.

Problemet mitt er at jeg ikke klarer å holde meg unna søtsaker. Har et problem i forhold til mat (les tvangsspising), og sliter med overvekt. Og når jeg nå prøver å fokusere på å spise sundt, blir det bare til at det blir mer søtt. Trening kan jeg bare glemme pga bekkenløsning.

Så jeg skulle ønske at jeg kunne fått litt mer oppfølging, kanskje fått insulin for å holde blodsukkeret i sjakk. Jeg klarer jo ikke det på egen hånd.

Skal på UL i uke 32 for å sjekke om bebyen er stor. Jeg har så dårlig samvittighet for at jeg kanskje skader bebyen med spisingen min, men jeg klarer bare ikke på egen hånd.

Sånn, da har jeg utlevert meg her, og klar for å ta imot eventuell kjeft jeg får for ikke å klare å ta hensyn til barnet mitt.

Skrevet

Hei.

Vi er jo ikke her for å kjefte på hverandre. Det er jo trist at du ikke får mer oppfølging, spesiellt hvis du har bedt om det. Håper du kan få hjelp til å holde blodsukkeret stabilt med eller uten insulin. Du får be om en en ekstra kontroll. Min erfaring er iallefall den at når man først har fått diagnosen er oppfølginga helt suveren.

Lykke til og stå på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...