Gå til innhold

Når? Hvor? Hvem? Hva? (svangerskapskontroll....)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ifølge fastlege og UL-lege ca 9 uker på vei.

Når skal jeg da til kontroll igjen? Og til hvem skal jeg? Blir jeg automatisk innkalt, eller må jeg bestille time selv? Og hva skal jeg ha med, bortsett fra det helseskjemaet for gravide?

Takk for svar. Husker ikke dette lenger... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du allerede har vært til første svangerskapskontroll og tatt blodprøver og fått helsekortet for gravide er ikke neste kontroll før ultralyd rundt uke 18. Denne skulle vært bestilt ved første kontroll.

Du bestemmer selv om du går til lege eller jordmor, og du må selv bestille time.

Ta alltid med urinprøve til svangerskapskontroll.

Skrevet

Jeg avtalte alltid neste time hos jordmor/lege når jeg var på en kontroll og da var det de som sa når jeg burde ha neste kontroll. Her i kommunen er det vanlig å ha første kontroll hos lege rundt uke 12 og ta det som trengs av blodprøver ol da. Neste kontroll er ca i uke 15 hos jordmor, så ultralyd rundt uke 18 og så kontroll ca 1g i mnd etter det, gjerne annenhver gang hos jordmor og lege. Mot slutten er det oftere kontroller, tror det er hver 2.uke fra uke 36 og så evt enda oftere mot slutten. Det gjelder hvertfall 1.gangsfødende.

Jeg ville ringt både lege og jordmor nå og hørt når de vil ha deg inn igjen neste gang og avtal timer sånn at du ikke risikerer å plutselig ikke få time på lang tid fordi de ikke har ledige timer.

Jeg er 6uker på vei nå og kommer til å ringe både lege og jordmor straks for å høre når de vil ha meg inn, regner med det ikke er før jeg er 12uker på vei og før det har jeg egentlig ikke noe behov for å være på kontroll heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...