ayaah Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 I mine to første svangerskap (f 96 og 98) hørte jeg aldri et pip om at jeg ikke skulle trene magen. Jeg trente på et treningssenter hele svangerskapet, og gjorde sit-ups når de andre gjorde det, det føltes jo "annerledes" utover i svangerskapet, men aldri noe problem egentlig. I mitt tredje (f 03) begynte jeg like ivrig, men godt uti svangerskapet kom en (erfaren) treningsinstruktør bort til meg og bad meg bekymret om å la være med sånt. Man skulle IKKE trene magen mot slutten av svangerskapet! Det hadde bla med deling av magemusklene å gjøre, kunne i verste fall gå skikkelig gæli (uten at jeg helt husker hvorfor, revning??) Jeg følte meg litt dum som ikke hadde fått med meg det, så jeg droppet det resten av svangerskapet. Senere har jeg hørt at man ikke skal trene de rette magemusklene, men de skrå er ok. Nå er jeg 13+2, har trent som vanlig så langt, men begynte å lure på når jeg evt skulle slutte, så jeg googlet litt rundt. Det ser nå ut som om det er en MYTE at man ikke kan trene magemusklene? At det er ok så lenge man føler seg ok? At man skal være forsiktig med å trene liggende på ryggen mot slutten, rett og slett fordi man kan bli svimmel, men ellers bare stå på? I alle fall er jeg VELDIG fornøyd med å ha trent generelt i alle svangerskapene, tror at det har gjort alt mye lettere (selv om det er litt slitsomt mens det står på :-)) Trener dere magen?
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 Går til trening for gravide og der trener vi kun de skrå magemusklene for de rette skal deles, og bør dermed ikke være for stramme.
Eioli Skrevet 5. august 2009 #3 Skrevet 5. august 2009 låner en bra bok om trening for gravide. Der står det at man kan trene de rette magemusklene til de deler seg, men at de skrå magemusklene er viktigst:) og de kan man fortsette med utover svangerskapet.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Jeg har en bok der det står at man ikke må trene magemusklene pga at de skal jo strekkes og utvides nå, så hvis man strammer de opp vil det bli vanskeligere å komme seg etter svangerskapet. Av en eller annen grunn.. Står ikke noe videre begrunnelse.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 5. august 2009 #5 Skrevet 5. august 2009 Fant dette på trimguiden innpå her: "Den rette magemuskelen vi "deles" langs midten, - den skyves til side seg for å gi plass til den voksende livmoren og barnet. Unngå sit-ups etter at den rette magemuskelen har begynt å dele seg (dette skjer ofte etter 1. trimester)." http://www.barnimagen.com/felles/guider/trimguiden/trening_for_gravide/generelle_raad_om_trening_i_svangerskapet
Gjest Skrevet 6. august 2009 #6 Skrevet 6. august 2009 Jeg kjører "planken" den er helt ok har jeg fått vite,liker ikke situps heller de har ikke den gode og samme effekten som planke og strikk ) Jeg trener endel jeg også,middels tung styrke Kjempe deilig,føler deg så opplagt etterpå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå