Gå til innhold

Jeg HATER å leie

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

Er så frustrert nå!

Vi har gjort alt vi kan for å få hjemmet vårt i en stil som vi kan trives med. Nå er vi nesten fornøyde, men fr at det skal funke så må vi ha opp en lett-vegg. Slik det er nå, må tv'en stå midt i rommet for det er ingen vegg å sette den mot. Fikk nå beskjed om at vi ikke fikk lov til å sette opp denne veggen, selv om at vi kan ta den ned når vi flytter, sparkle det som sparkles må og sørge for at ingen skruehull er synbare for dem som skal flytte inn. Men neida..

Jeg hater å bo et sted hvor andre bestemmer hvordan vi skal ha det. Hadde man bare fått huslån da, men i en bransje hvor det er langt mellom de faste stillingene så er det bare å glemme. Har mest lyst til å legge meg ned og grine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff....det er ikke alltid like greit. Skjønner ikke hvorfor dere ikke får gjøre det. For dere komme jo til å fikse alt igjen når dere flytter ut. Og dessuten så hvis det ikke blir som huseieren vil, så kan han bare ta fra depositum. Han taper hvertfall ikke noe på det.

Skrevet

Det er en vrangforestilling at man bare kan "ta fra depositum". I praksis er det uhyre vanskelig å få ut et depositum dersom leietaker ikke går med på det.

Jeg er utleier og ville vært svært skeptisk til bygningmessige forandringer, bl.a. sette opp en lettvegg - det er svært vanskelig å fjerne alle spor av en slik.

Gjest Tale30
Skrevet

Nei, jeg vet ikke. Jeg forstår jo at huseier vil verne om leiligheten slik den er. Synd den er fra 50-tallet bare..

Vi hadde så store planer for stua vår, med en lettvegg som skulle tapetseres i retro-tapet, også skulle vi få en plastmaskjerm som vi skulle skru opp på veggen (harry ifølge mange, hehe) men nå mistet jeg helt piffen. Jeg hadde faktisk ikke tenkt tanken engang at det skulle bli noe problem, så vi har til og med kjøpt inn tapet, fant den perfekte tapeten med 70% avslag med få ruller igjen, så vi måtte bare slå til :)

Nå er jeg faktisk skikkelig lei meg. Stuen er på en måte i en vinkel, og vi ville dele av vinkel delen. Slik vi hadde det før, så hadde vi sofaen i den delen av rommet uten vinkel. Det gjorde at vi ikke hadde oversikt over hele stuen, og sofagruppen sto helt corny til fordi den sto inntil radiatorene. Når vi så fikk snudd om på spsiestue og sofa ble det perfekt, men da ble det altså satt en stopper for planene.

Jeg lover.. jeg skal kjøpe. Uansett, så skal jeg ha et hjem som er mitt eget. Jeg legger igjen over 100.000 kroner til huseieren hvert år i leie, det vil jeg heller betale til meg selv på et lån. Mitt engasjement gikk ved permisjonsstart, så jeg må finne meg en ny jobb etter jul. Prøver noen å tilby meg et engasjement så skal jeg le høyt.

Skrevet

Tror uansett ikke du kunne hatt plasmaskjerm på lettveggen:( De er alt for tunge og risikerer da at den rett og slett får veggen til å bryte sammen.

Skrevet

Det er faktisk ikke lov i henhold til norsk lov å jobbe på engasjemang.. Det er to unntak... vikariat eller sesongarbeid.

Så sjekk kontrakten nøye, for er det ingen av delene så ble du fast ansatt den dagen du startet der du jobber.

Jeg har akkuratt vært gjennom dette med advokat;) og arbeidsgiveren min tørte rett å slett ikke å gjøre noenting annet enn å lage ny kontrakt som gav meg ansinitet fra første arbeidsdag.... bare et høflig tips;)

Gjest Tale30
Skrevet

Det med lettvegg og å skru opp kan godt stemme :) Jeg tror samboeren skulle forsterke den innvendig for at den skulle holde en tv. Uansett hadde vi kunnet sette den opp mot en vegg på et tv-bord slik at tv'en ikke står midt ute i rommet.

Jeg er bare lei av at vi aldri får gjennomslag for noe her. Nå har vi hatt vannlekasje på kjøkkenet i et år, med sølvkre som resultat, men vannkranene skal ikke skiftes for det er andre ting som haster mer. Resultatet er vel at vi må skaffe hjelp på egenhånd og pusse opp kjøkkenet, men syns ikke det er vår jobb å pusse opp for dem når vi skal bo her en begrenset periode. Skulle tro at en pågående vannlekasje var skumlere enn et hull i gulv som kan sparkles igjen. Men som sagt, jeg respekterer at huseier vil bestemme over sin egen eiendom. Det har vel bare blitt enda klarere at vi ikke hører hjemme her.

Angående engasjement så er det ikke ulovlig når det kalles prosjektstillinger. I mediebransjen er dette veldig vanlig. Få faste stillinger og mange prosjektstillinger som går over et visst antall måneder. Men nå blir det å søke i kommune eller stat for å få fast stilling.

Skrevet

Staten er den arbeidsgiveren med flest på engasjement...Jeg jobber på en arbeidsplass med 150 ansatte, ca halvparten går på engasjement der. Vet ikke om det er bedre i kommunen.

Skrevet

Kommer vel an på type statlig arbeidsplass. Jeg jobber som saksbehandler, og har erfaring med at kommunen er verre enn staten der. Masse "vikariater":( Nav er vel verstingen:(

Gjest Tale30
Skrevet

Jaja, da falt den planen i fisk. Jeg var fortsatt av den tro at staten og kommunen sørget for trygge arbeidsplasser.

Jeg skal i alle fall ha en fast jobb, så snart permisjonen er over. Det er den eneste muligheten til å bli selveier og få full bestemmelsesrett over eget liv.

Jeg blir helt desperat fordi jeg tenker på hva jeg skal tilby jenta mi. Vil at hun skal ha en trygg og god oppvekst med hage og hus :) Jeg har alltid vært idealisten som har kjempet mot et pengefiksert samfunn, og har tatt mine valg ut fra tanken om at man skal tenke på andre enn bare seg selv. Nå kommer den idealismen tilbake og biter meg i rumpa. Jeg må bare bukke under og innrømme at penger er det eneste som hjelper for at man skal kunne bestemme over eget liv, og være lykkelig. Jeg blir helt matt av folk som sier at penger ikke gir lykke. Det er jo klart at det ikke gjør lykkelig å være rik, men dersom man har godt med penger så har man en solid base for å skape seg et liv som gjør en lykkelig.

Skrevet

Et triks som ikke blir det samme som en lettvegg, men som likvel deler av litt er jo å sette opp noen bokhyller med bakvegg der. Så kan dere ha tven på en benk rett foran bakveggen til hyllene.

Gjest Tale30
Skrevet

Veldig god ide :) Det skal jeg ha i minne hvis ikke min samboer får til det han planlegger. Han skal bygge veggen, reise den og skru den fast i veggen og kile den i gulv og tak. Problemet med hylleideen er at hyllene ikke vil rekke helt til taket, men det er et godt alternativ dersom han ikke får til det han har tenkt.

Jeg er ferdig med utbruddet nå, og klarer å være positiv igjen. Skulle nesten tro jeg var gravid igjen når verden raser sammen pga en vegg.. hehe. Vi var bare så veldig gira på den oppussingen også var det en kjip påminner på at vi ikke har kommet oss inn på boligmarkedet enda :/

Skrevet

Hørt sånt tull, selvsagt er det lov til å jobbe på engasjement! Stadig vekk blir noen engasjert til å gjøre en bestemt jobb, alt fra å skrive en bygdebok til å være dagmamma for en bestemt periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...