Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på svangerskapskontroll i dag og hadde håpet vi fikk høre hjertelyden. Men legen sa at det kunne være for tidlig å sjekke med slik duppler (eller hva det heter). Så hun ville ikke prøve. Jeg er etter vår utregning 17 uker på vei og etter en tidlig UL for et par uker siden 16 uker på vei.

Er det for tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, det er ikke for tidlig. Jeg fikk høre hjertelyden hos legen da jeg var i uke 11 allerede. Men det er ikke alltid enkelt for alle å finne hjertelyden. Det er nok derfor ho sier det er for tidlig. Ho ønsker kanskje ikke å prøve å lete i tilfelle ho ikke finner den og du da blir unødig bekymra... Da jeg var på kontroll i uke 19 måtte jeg presse min vikarlege om å tørre å finne hjertelyden. Han sa det ikke var sikkert at han fant den enda så tidlig og ønsket ikke å lage bekymringer for meg. Men ettersom jeg kunne kjenne liv helt tydelig så forsikret jeg han om at jeg ikke ble bekymret om han ikke fant den. Han fant den etterhvert;)- og pustet lette ut...

Skrevet

Hæ, det er da ikke for tidlig! Hallo, du har jo til og med vært på UL! Du fikk vel høre hjertelyden da, regner jeg med. Dersom hun var redd hun ikke ville finne den fordi kanskje babyen lå litt vanskelig til el.l., så kunne hun jo ha sagt det. Ikke alltid de finner hjertelyden med doppler, selv om den er der. Men for tidlig er det ikke!

Skrevet

Aldri lest noe om at 16\17 uker er tidlig?! :s Folk prater om frem til, hvada, 12\3 uker? Seinest.

Jeg fikk høre hjertelyden i uke 8, jeg...

Skrevet

Legen sa det var for tidlig og så lenge vi er førstegangsgravide, så har vi lite peiling på dette her. Men jeg synes det var rart at hun sa det var for tidlig, da mange andre har fått høre hjerteslagene på denne tiden.

Da jeg var på ultralyd, fikk vi vite hva hjerteslagene lå på, men fikk ikke høre de.

Har lyst å ringe jordmor å spørre henne. Har time hos henne om ikke alt for lenge, men kjenner jeg er litt utålmodig.

Skrevet

Helt bak mål! *rister bare på hodet her*

Skrevet

Heysann ! Nei,det er ikke for tidlig ...

Men kan være vanskelig å høre fosteret,kommer ann på kordan den lille ligger til inni magen din :) Tror ikke du skal være bekymret pga dette :)

Din lille spire har det sikkert helt fint :) Lykke til videre med svangerskapet :)

Skrevet

fikk høre hjertelyden på 1 kontoll vi da. og det var i uke 11. Legen mente det var kanskje litt tidlig å høre noe som helst, men nei da. plutselig kom den lyden jeg ønsket å høre :D et kraftig lite hjerte som dunket der inne :) så uke 17 er da absolutt ikke for tidlig!! men har hørt at det kan variere fra gang til gang utifra hvordan den lille ligger inne i magen. ligger den med ryggen "ut" (altså mot magen) kan det være vanskelig å høre noe.

Men siden du har vært på UL så hørte du sikkert hjertet da?!

Lykke til ^^

Skrevet

Tusen takk for svar!

Når vi var på ultralyd, så fikk vi se at hjerte banke, men ikke høre det. Hjertelyden ble målt, så vi fikk vite hva den lå på. Venter så på å høre den.

Skrevet

ikke meningen å være vrang altså, men det kan være for tidlig. legen fant den ikke på meg i uke 17, men alt var fint på UL likevel. På en annen siden hørte jeg den jo i uke 12 da...

Skrevet

Jeg fikk høre den i uke 15 til legen, og han fant den tvert. Ville ikke prøve i uke 12. Er jo artig å få høre at det er liv der da. Hadde han ikke funnet den hadde jeg nok ikke blitt kjempebekymret, siden han sa at han ikke ville garantere det. Men var han som tok initiativ til å prøve siste gang. Var på time til jordmor i går, og hun sa at hun ikke ville gjøre det før UL. Skal jo det i mårra da, så kan være derfor. At hun ikke "gadd" liksom.. Litt synd siden pappa´n var med da, men.. Det er jo ikke lenge å vente til UL!:)

Rart hvorfor alle opererer så forskjellig synes jeg!

Skrevet

Dette var merkelig!! Jeg har hørt den "utvendig" siden uke 13 (ingen forsøk før), men "innvendig" (altså UL) siden jeg var 6+0..... nå er jeg forresten 16+3... Synes du skal be om det jeg! Den er jo der og er jo fantastisk å høre på!!

Skrevet

Jeg har nettopp snakket med jordmora i kommunen. Hun sa at det er egentlig ikke for tidlig, men i noen situasjoner så finner de den ikke på dette tidspunktet. Kom litt an på hvordan fosteret lå.

Hun brukte å sjekke det på denne tiden, dersom det var ønskelig.

Hun kunne godt sjekke på meg i dag. Fikk time litt senere på dagen. Blir spennende.

Skrevet

Hvorfor kjøper du deg ikke en doppler selv og hører hjertelyd så ofte du føler for? De selges på internett og koster fra 399,- så det krever mindre enn å få tak i en lege eller jordmor...

Jeg kjøpte meg en slik for å slippe å gå å kjenne etter bevegelse hver gang jeg ble bekymret - før sparkene ble veldig sterke. Har hørt hjertelyd med denne fra uke 13 og spart masse tid med hendene på magen for å kjenne etter den lille bevegelsen.

I tillegg var det veldig hyggelig for storesøskene å få høre på babyen sitt hjerte - og selvfølgelig sitt eget :)

Skrevet

enig =) kjøp deg heller en doppler. Jeg har to stk og har hørt hjertet siden uke 9 ;)

Skrevet

Har vært hos jordmor i dag. Hun fant hjertelyden med en gang. Ikke noe problem. Kunne ikke skjønne hva slags lege jeg hadde vært hos.

Skrevet

Når jeg snakket med jordmora, fikk vi beskjed om at det kunne være for tidlig. Men dersom vi ønsket det, kunne hun prøve. Og hun fant den med en gang.

Jeg synes det kunne vært opp til oss om vi ville at legen skulle prøve å finne den eller ikke. Jeg hadde ikke spurt legen om hun ville sjekke den, dersom vi var nervøse for at noe skulle være galt. Vi viste at alt var i orden, da vi var på UL i forrige uke. Vi hadde lyst å høre den.

Nå fikk vi høre den i dag og det var en fantastisk herlig lyd.

Skrevet

Så godt at dere endelig fikk høre den! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...