Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Vi regner med å komme igang med bygging til neste sommer, men sliter veldig med å få oversikt over hva det kommer til å koste oss. Tomta kommer vi til å få forholdsvis billig, og samboeren min kommer til å ta graving og slikt selv, slik at det ikke blir kostende noe annet enn rør og diverse til dreninring o.l. Han ordner også veien dit. Avstand til annet bolighus er ca. 30 m (mulighet for tilkobling til strøm, sentralt fyringsanlegg, vann o.l.) Vi har funnet ut akkurat hvordan vi vil ha huset (etter å ha sett i huskataloger og kombinert litt), men trenger å leie none til å lage tegningene. Hva vil det koste? Tomta er såpass skrå at vi må bygge sokkelhus, vi ser for oss en grunnflate like i overkant av 100 kvm, med en dobbel garasje inkludert. Hvor mye må vi regne med at muringen kommer på? Vurderer å bygge veggene i leca, og gjøre mye av arbeidet selv, vil det utgjøre mye på prisen? Boligdelen av huset vil da komme på ca 140 kvm. Kjøkken, stue, 2 soverom, entre og bad oppe, samt vaskerom, toalett, 1 soverom og bod/teknisk rom nede. Vi ser for oss å kjøpe råbygget av snekkerfirma, for så å ta mesteparten inne selv (med unntak av våtrom). Svogeren min er elektriker, så får rabatter på det arbeidet, men regner med å måtte betale fullt for rørleggertjenester. Vi ser ikke for oss noen stor luksus i materialvalg o.l. Noen som har noen formening om hva vi må regne med at dette koster?
Gjest Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 Vil tro dere får det til for mellom 1,3 og 1,8 mill slik som du skisserer opp. Har litt erfaring emd husbygging og priser etterhvert, og tror ikke jeg er helt ute på jordet med tippingen min. Ville satset på ca 1,6 mill litt alt ettersom, men dere vi nok spare mye på å gjøre mye selv og få litt rabatter. Ellers vil jeg råde deg til å heller legge litt penger ned i nettopp materialvalg, kjøkken osv når dere først skal bygge. 100 000 kr til eller fra når man først bygger er faktisk ikke all verden, og dere får igjen for det siden :-) Når det gjelder å tegne huset, vil en teknisk tegner kunne tegne det opp for dere for ca 10 000 -20 000 kr om dere vet hva dere vil ha, men de har ikke lov å til å plagiere, så det må også være en del ulikheter fra et evt ferdighus dere tar utgangspunkt i.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #3 Skrevet 5. august 2009 Takk for svar. Har selv tippet på 1,7 mill, men det er egentlig vill tipping! Det vil vel ikke være plagiat når vi går ut fra et hus og gjør endringer som å fjerne vinkler, flytte enkelte vegger, omrokkere litt på rom og endre takkonstruksjoner o.l.? Vi har bare tenkt at det måtte være lettere å ha et utgangspunkt (at dette lettere ville resultere i det vi ønsket) enn at de bare skulle tegne på bakgrunn av ønsker og krav. Vi kommer til å bruke materialer vi liker, men trenger ikke luksus, som skiferpeis, fliser til 800,- per kvm på badet, kjøkken til 200 000,- o.l. Glemte forresten å nevne at vi kommer til å skaffe noe materialer (det meste til råbygget, smat bordkleing o.l.) selv, da vi har noe egen skog og svigerfar driver meg saging.
Gjest Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Nei, tror ikke det vil være plagiering da når så mye er endret :-) Høres ut som dere har en fornuftig plan i hvertfall! Ang kjøkken, får jeg komme med noen tips? Vil i hvertfall anbefale dere å vurdere ting som induksjonstopp, prolyse på stekeovnen, ekstra romslig vask med blandebatteri som man kan trekke ut og evt isbitdispenser i frysedelen. Ting jeg lover dere ikke vil angre på, men som koster litt å kjøpe inn der og da. Vi har noe av dette nå, og noe skal vi ha til neste hus fordi vi savner det nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå