Solmamma Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Hvordan klarer dere å motivere dere for det? Og ikke spiser for mye is og sjokolade!!! Er for slapp, trøtt og sliten til å orke å lage god og sunn mat... Hvordan går det med dere?
Sommerfugl82 Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 Det har egentlig gått veldig bra:) De første 2,5 månedene var det ingen godterier og slikkerier som fristet i det heletatt...sjokolade som jeg liker godt en gang i blant var helt utelukket, derimot fikk jeg periodevis kick på lakris i uke 11 - noe jeg aldri spiser til vanlig, men har stort sett nøyd meg jungelvrål som tygges, og spyttes ut i en kopp - lakris extra tyggis er også en innertier nå. Av mat så er det stor variasjon, og har vel vært på burger king max tre ganger på 3,5 måned. - Liten whopper ;P. Fiskekaker og kjøttretter og litt laks har det også vært en god del av, for ikke å snakke om brødskiver med leverpostei og rødbeter eller makrell i tomat ...nam...nam.....
Gumman :-) Skrevet 5. august 2009 #3 Skrevet 5. august 2009 Jeg kan nok ikke skryte på meg at jeg spiser kjempesunt og holder meg til alle "regler". Middagene er sånn midt på treet, som de alltid har vært. Kan ikke fordra gatekjøkkenmat, men kunne nok spist litt mer fisk f.eks. Spiser også mye oftere og mer jevnlige måltider enn jeg gjorde før, og det går mye mer i brødmat (som jeg aldri har vært noe spesielt glad i, men som nå går ned på høykant). Det blir en sjokoladebit inimellom også, men mye mindre enn før. Konklusjon: jeg spiser om ikke annet sunnere enn jeg gjorde tidligere, og er egentlig fornøyd med det (noe godt må man da få unne seg)!
Romeren Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Haha.. sunt og sunt. Jeg er nok en person som liker å unne seg ting, og spesielt nå når jeg er gravid unner jeg meg mer enn før. Særlig is, etc., spiser is hver dag faktisk (ofte med bringebær da), eller ispinne. Eller kake. Har behov for noe søtt hver dag... Ellers spiser jeg ganske sunt, ja, særlig siden jeg har vært hjemme nå i en måneds tid, hos mamma, som liker å spise fisk, og det har derfor blitt fisk sikkert 5 ganger i uka. Og kokte grønnsaker. Kommer an på hvordan det blir når jeg forlater redet igjen nå snart. Blir Forferdelig lat av å være hjemme... Men jeg spiser egentlig stort sett sunt, egentlig. Liker ikke frossenpizza. Alt for glad i mat til å spise noe som ikke er godt, om jeg er gravid eller ikke. Men jeg unner meg mer søtsaker nå enn før, ja. (Har ikke spist noe smågodt, dog...)
Jordbæris Skrevet 5. august 2009 #5 Skrevet 5. august 2009 Hei! Spiser vel sånn nogenlunde sundt. Fram til ca uke 19 hadde jeg enorm matlyst, og spiste masse brødmat, bakverk og chips. Fra uke 11-18 var jeg utrolig slapp, og lå stort sett på sofaen og spiste. Er nå i 25. uke. Matlysten er nå tilbake til normalen, og energinivået har bedret seg. Jeg tar jerntabletter og tran hver dag, og sørger for at jeg får i meg nok kalsium. Prøver ellers å spise fiberrikt (grovt brød, knekkebrød o.l). Spiser korn eller All bran til frokost. Spiser sjeldent gatekjøkkenmat/burger/pommes frittes, men det spiste jeg sjeldent før også. Må likevel innrømme at jeg spiser noe godt hver dag, enten et par sjokoladebiter, rosinboller, fruktjoghurt, eller lignende. Har også blitt litt is av og til og en kakebit i ny og ne. Tror egentlig jeg spiser omtrent som før, bortsett fra at jeg tar tran også sommerstid og at jeg tenker over kalsiuminntaket og prøver å spise mer frukt/grønnsaker/bær. Prøvde jo å spise sundt før også. Tror det er viktig å ikke fokusere for mye på mat nå i svangerskapet. Det viktigste er å få i seg de næringsstoffene den lille trenger. Om man går opp noen få ekstra kilo, får så være. Det kan man gjøre noe med senere. Lykke til!
Romeren Skrevet 5. august 2009 #6 Skrevet 5. august 2009 Skriver under på det. Det viktigste er jo at man trives, ikke sant, og om litt sukker hver er viktig for trivselen, så synes jeg ikke man skal unne seg litt. Bare man finner en balanse i det, så ser jeg ikke helt problemet...
Romeren Skrevet 5. august 2009 #7 Skrevet 5. august 2009 så synes jeg man skal unne seg litt, skulle det selvfølgelig stå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå