Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Jeg jobber som lærer på barneskole og opplever hvert år at det er noen barn som ikke kan en del grunnleggende ting som å tørke seg selv etter toalettbesøk, lukke glidelåser og slikt. Vi har en travel hverdag og friminuttene er dyrbar tid for oss for å gjøre klart til neste time. Derfor er det ikke så gøy å måtte bruke mye tid, ofte halve friminuttet, på å hjelpe ene etter den andre med ting de virkelig burde ha lært seg hjemme. Eller forlate 25 6-åringer i noen minutter for å hjelpe en å tørke seg bak. At noen få elever ikke kan dette pga ulike diagnoser eller andre grunner er helt i orden, de med diagnoser har da også ofte assistent til å hjelpe seg. Jeg har selv to barn som er over 6 år, så jeg har ikke bare erfaring fra andres barn på denne alderen. I helgen var vi på besøk hos noen i familien og de har ei jente som skal begynne i 1.klasse til høsten nå. Hun kan ingenting! Hun klarer ikke ta på seg yttertøyet alene, tørker seg ikke selv og virker helt hjelpeløs. Hun er en helt normal jente, smart og morsom, men har foreldre som duller enormt med henne, og hun ser ut for å like dullingen godt. Kjente jeg ble utrolig irritert inni meg over at de bare kommer løpende for å stå på pinne hver gang og ikke lærer henne å gjøre noe selv. Er jo nettopp barn av slike foreldre som gjør hverdagen til oss småskolelærere mer travel enn den burde være. Hadde utrolig lyst til å si noe, men vet ikke om det vil være å tråkke over en grense... Hva mener dere? Hvordan bør man evt ta opp noe slikt?