Gå til innhold

Er 120 kroner timen ok betaling for husvask?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal få hjelpe til rengjøring, men er usikre på hvor mye som er vanlig å betale.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det var lite jeg, minstelønnsatsene er jo i nærheten av det. Vi gir vår vaskehjelp 170 kroner timen da, men da gjør hun også en hel masse!

Skrevet

spørs om vaskehjelpen skal betale skatt da, synes 170 i timen høres mye ut hvis det er svart.... 120 må da være ok hvis det er svart...

jeg jobber i butikk og har 142 i timen og deretter betale skatt

Skrevet

HI her.

Det blir svart. Hvis hun skal betale skatt av det ville vi gitt mer.

Er det likevel for lite? Jeg trodde det var noe sånt som var vanlig, men det har kanskje økt siden sist jegt visste om sånt?

Håper flere kan svare.

Skrevet

Jeg ville gitt 20 kr mer :)

Skrevet

Jeg synes det kommer litt an på hvor stort oppdraget er. Jamfør at håndverkere har en pris for bare å komme.

240 synes jeg er lite (selv svart) for to timer hos deg. Ville i alle fall gitt 300. Men 960 (svart) er jo bra for en 8 timers dag.

Skrevet

Vi betaler 150 kroner i timen for vår vaskehjelp. Hun har alltid med seg en venninne som hjelper henne, så vi kommer veldig godt ut av dette. Kir 450 for 3 timer, som da faktisk er 6 effektive timer :o) Vanvittig flinke jenter og vi er strålende fornøyd!

Skrevet

HI igjen.

Hun skal vakse 3 timer i dag og 3 timer i morgen, for vi har et stort hus. Én etasje per dag, det skulle være ganske greit på 3 timer dagen, så det blir 720 til sammen.

Hva om hun får f.eks 350 eller 400 kr. per etasje?

Skrevet

Jeg synes det er skammelig lite.

Husk også at du kan bli dømt til fengsel for å la henne jobbe svart. Det var akkurat en dom på det.

Skrevet

Til HI: Du blir jo enig med vaskedamen om en pris.... Er hun fornøyd med 120 kr timen så er det ingenting å pese med?! Hør med henne, du - og ikke med damene her inne ;o)

Skrevet

Du burde i hvertfal lagge på det du slipper unna av feriepenger og arbeidsgiveravgift. Da ender du på drøyt 150 kr/t. Om du legger på moms, som det jo er på tjeneste ender du også på ca 150,-

Skrevet

Greit å bli enig med henne om pris, men skatter og avgifter skal likevel betales.

Å snyte skatt er like ille som å være trygdesvindler.

Skrevet

09.38 Hvet du hva andre folk tjener?

Jeg er kokk med fagbrev og gjennom manpower fikk jeg bare 130 kr i timen som jeg deretter skulle betale skatt av.

Jeg hadde glatt tatt jobben til 120 kr.

Skrevet

vi betaler 120 kr pr time.

Skrevet

Men da jobbet du sansynlig vis mer enn 3 timer av gangen og fikk feriepenger i tillegg. Om du ble syk fikk du sykepenger og lønnen din gav grunnlag for pensjonspoeng. Arbeidsgiver betalte arbeidsgiveravgift og du var forsikkret.

Inklusiv bare feriepengene var din lønn i virkeligheten ca 145 kr/t.

Skrevet

Men etter skatt var det mye minder enn 120 kr timen.

Skrevet

Så da er skattesvindel greit?

Hvor mye du sitter igjen med etter skatt kommer jo ann på mye. Det er ikke det som skal bety noe for arbeidsgiver. Hvor mye betalte du foresten i skatt?

Skrevet

120 kr/t synes jeg er nok for svart vaskehjelp. Jeg hadde i hvert fall ikke betalt mer!

Skrevet

HI igjen.

Hun som skal vaske har full jobb ved siden av, med sykepenger, betalt feire og alt hun har krav på, men vil tjene litt ekstra på si'.

Skrevet

Synes 120 kr i timen er skammelig lite. du skulle ihvertfall ha betalt 500 kr per etasje!!

og hvorfor er det så mange som egentlig har vaskehjelp, er dere ikke hjemme hele dagen?

Skrevet

Jeg syns det var dyrt jeg .Hadde aldri betalt mere enn max 100 kr timen .

Skrevet

Nei jeg er ikke hjemme hele dagen, jeg og mannen har full jobb og tre barn. Mannen reiser mye og er borte minst 2 garer i uken.

HI.

Skrevet

Hva måtte du ha betalt i timen om det var et rengjøringsfirma du ansatte?

Syns noe under det, og HVITT, er greit.

Den som bruker svart arbeidskraft kan nå bli straffet. Det var nettopp en dom på akkurat dette, men da snekker eller noe slikt. Og da er det oppdragsgiver som blir straffet, bare til info.

Skrevet

Straffen i den dommen var 60 dagers fengsel, og det var en privatperson, ikke et firma som betalte svart. Fint at de endelig gir en sraff som svir for økonomisk kriminalitet.

Ellers synes jeg logikken om at ettersom hun får feriepenger fra den vanlige jobben sin og at den arbeidsgiveren betaler arbeidsgiveravgift ol så er det ikke så farlig hva du gjør, er kvalm. Overlat ansvar og plikter til andre. Du har i hvertfal lite du skulle sakt i forhold til trygdemisbrukere og andre tyver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...