Gå til innhold

Irritert på barnehagen! Trenger råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er nettopp fylt 2 og går på småbarnsavd. Nå har de flyttet alle de andre som han har gått med 1 år (2,5-3 år) over på avd for større barn. Det begynner 8 andre barn 9mnd-1år på hans avdeling.

Sønnen min er godt motorisk utviklet og snakker bra, så han kunne fint gått over med de andre barna på den andre avdelingen. Nå kjeder han seg, får lite utfordringer, og kan bli litt voldsom ettersom han ikke skjønner at de nye barna er små, noe som igjen fører til at han får mye tilsnakk. Argumentet bhg bruker for at han ikke er flyttet er at da "er det bare nye igjen på småbarnsavd" og det skal liksom være vårt problem?

Han har alltid hatt lyst til å gå i bhg, men nå legger han seg ned og hyler mens han sier "ikke barnehagen", "ikke gå barnehagen", det er ikke akkurat med god samvittighet vi sender han avgårde da. Hvordan skal jeg gå frem for å få han flyttet? Jeg kan jo søke om overflytting innad i bydelen, men ser for meg at dette er en lang prosess.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han ikke trives, ville jeg enten snakket med barnehagen igjen og si det du har sagt til oss, kommer du ikke gjennom til deres fornuft, så søk om overflytting, så sant det er praktisk gjennomførbart for dere.

Synes det høres rart ut at alle skal være så mye yngre, og bare han den "eldre". De må jo prøve å få til en miks!

Skrevet

Har bedt om en foreldresamtale, og skal forsøke å få han flyttet over så godt jeg kan. Han trives i bhg når han er der med de barna han har gått med i 1 år, men nå kjeder han seg altså. Bhg er egentlig bra, og går for å være en av de beste i bydelen, så har jo egentlig ikke lyst til å flytte han til en ny bhg, vi har jo ingen garanti for at han vil trives der heller. Jeg syns det er en håpløs situasjon når de har flyttet alle andre over. Syns godt et par av 2,5 åringene kunne vært igjen (det er ikke stor forskjell fra min 2 åring og de), men da får de vel samme problem med foreldrene til disse barna.

Skrevet

Normalt sett er det posetivt å få være lengre på småbarnsavdelingen. Der er det flere voksne i forhold til barn og ungene får større oppfølging. For barnehagen går grensen det året de fyller 3. Min datter som er fldt i slutten av desember blir derfor flyttet opp mens naboen som ble født i januar får gå et år lengre på småbarnsavdelingen.

Storbarnsavdelingene har ofte heller ikke desamme resursene for dagsoving og bleieskift som småbarnsavdelingene, derfor er de i hvertfal her lite villige til å flytte opp "for unge" barn før de eventuelt har sluttet å sove om dagen og sluttet med bleie.

Er det ingen andre barn igjen som er over 1 år?

En ting kan vel også være at han har hat sommerferie og ikke har kommet helt inn i barnehagetilværelsen enda. Det kan jo gå seg litt til av seg selv også. Snakk i hvertfal med barnehagen om det.

Skrevet

Ville sett det litt an.

Minste min (2,5 år) blir eldst på småbarnsavdelingen nå, men det er to andre gutter som bare er 1 mnd yngre enn han. Disse to har dårlig språk etc, men jeg håper det jevner seg litt ut nå som de nærmer seg 3 år. Resten blir veldig små (rundt 1 - 1,5 år)

Min har også en bror på stor avdeling, og har veldig lyst å være der, men jeg tror kanskje han likevel kan ha godt av å være stor på liten avdeling en stund til :-)

Skrevet

Kjip situasjon. Vi opplevde det samme i fjor. Han gikk fra å være yngst til eldst i løpet av sommeren.

At det funket dårlig viste seg på forskjellige måter. Etter samtale med ped.leder og videre med daglig leder ble vi enige om å få han inn på stor avdeling. Men det var ikke ledig plass der før påsken. Og det er vel gjerne det som ofte er problemet?

På småbarnsavdelingen kommer det inn nye barn mens på de større avdelingene er det gjerne få plasser fordi barna som går fra småbarnsavd over til stor er førsteprioritet.

Uansett, vi måtte bare vente samtidig som de voksne var ekstra obs på han og det hjalp. Han fikk besøke de store avd mye og også være med på aktiviteter dersom de hadde kapasitet til å ha han.

Personlig tror jeg ikke det er utfordringer som er problemet, i hvert fall ikke for oss. Her var det vel å være helt utenfor. Være den eneste som ikke brukte bleier, som ikke trengte å bæres, ikke trengte hjelp med spising osv. Det blir veldig påfallende forskjellige behov for omsorg og derfor også en veldig synlig forskjellsbehandling.

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Han har nesten sluttet å sove på dagen, så da har de sagt at han skal få være ute med de andre barna, vi får se, de har vært fryktelig slappe på å være ute, skal helst være 20 grader og sol.

Han spiser selv, rydder opp etter seg, forstår det meste og er veldig flink til å gjøre seg forstått. Bhg påpeker hele tiden at han er så flink til å snakke. Da skjønner jeg ikke helt hvorfor han ikke kunne vært med de andre. De eldste på avdelingen er 14 mnd og har akkurat begynt å gå. Da sier det seg selv at det blir et ganske stort "spenn" i mellom de. Han har fra da han var ny i bhg også alltid gått til de "store" barna ute, og han har alltid lekt med barna fremfor å gå med de voksne på avdeligen, slik som mange små gjør. Jeg tror altså ikke han vil merke så mye til at de har færre voksne på den andre avdelingen, eller at de har behov for å sette inn ekstra ressurser pga han.

Jeg vet han kan være "voldsom" med de små, og at det kansje kan være en fordel for oss som foreldre at han lærer seg å være forsiktig ettersom vi skal ha en til snart, men er redd det blir fryktelig mye tilrettesetting. Får jo ikke vært flue på veggen heller, så vet jo bare det de forteller meg.

At han ikke vil i bhg pga feriemodus er godt mulig:)

Skrevet

Hvis det ikke finnes andre barn mellom 1år og 2 1/2 i bhg til din sønn på 2, ville jeg sett etter en annen barnehage hvor det finnes gjevnaldrende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...