Ronja&Odin Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 men jeg elsker og kjøpe nye ting til snuppa mi=)) mamma sier hele tiden hun er SÅ bortskjemt, men er egentlig bare ting hun trenger jeg kjøper... som klær oss... kjøper jo sef en skjeldent gang leker og... men det er ikke ofte... og jeg syns virkelig ikke det gjør henne bortskjemt...? hva syns dere?
Gjest Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 Kjenner følelsen. Jeg elsker å shoppe til ungene, kuenne shoppet ti dem dagen lang om så var. Både klær, sko og andre fornuftige ting, og leker, men er flink til å begrense meg. Stort sett. Er veldig nøye på at de ikke får noe (med mindre vi har lovet det) når vi er i butikker og de maser etter ting, nettopp fordi jeg ikke vil at de skal få alt de peker på og bli materiellt bortskjemt sånn sett. Ellers så shopper jeg i hovedsak når de faktisk trenger noe nytt, men noen få ganger ellers også, når jeg kommer over noe søtt eller tøft som jeg vet en av dem vil bli utrolig glad for. F.eks vet jeg at eldstemann ønsker seg veldig en rød og sort (yndlingsfargene hans) hettejakke fordi han har vokst ut av de han hadde i de fargene, og så fant jeg en for noen dager siden enda jeg egentlig nettopp hadde kjøpt nye klær til ham, så da måtte jeg bare ta den også, vet han kommer til å bli kjempeglad når han får den :-)
Gjest jadajadajadaneida Skrevet 5. august 2009 #3 Skrevet 5. august 2009 Det kommer helt an på - an på måten ting gjøres på og hvordan barnet ditt er. Kanskje har du et veldig takknemmelig barn som ikke tar ting for gitt og som stråler og blir stolt og glad for alt hun får, uansett om det er et klesplagg eller en leke. Da er hun ikke bortskjemt. Men, med bortskjemt kan man jo også mene at man har og får mye mer enn man trenger og kanskje får et litt urealistisk bilde av hva man faktisk trenger. Jeg tenker også da på kontrasten mellom velstand her i Norge og fattigdom i andre land. Det er viktig å lære barn til en viss nøkternhet for at de skal forstå at ikke alle i verden har det like godt som dem. Er barnet ditt klar over at ikke alle har like mye som henne og at hun verdsetter det og ønsker å dele det hun har med andre - da er hun ikke bortskjemt. Frem til en viss alder kan man kjøpe masse uten at barnet blir bortskjemt, men når de når en viss alder og begynner å få en viss forståelse for hvordan ting henger sammen bør man begynne å passe seg. Det er fort å få utakknemlige og bortskjemte barn.
Gjest Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Så lenge du har råd til det er det vel ok, men særlig miljøvennlig er det jo ikke å kjøpe nye ting hele tiden... Jeg kjøper klær til mine to barnehagegutter jevnlig, men det er fordi de sliter ut mye klær for tiden. Ellers arver minsten det som er brukende fra storebror (selv om vi hadde hatt råd til å kjøpe alt nytt hele tiden)
Tøysetipp Skrevet 5. august 2009 #5 Skrevet 5. august 2009 Generelt sett så har vi vel alle et overforbruk. Jeg har enda til gode å høre en mor si at hun aldri blir lei av å kjøpe klær til sin tenåringsdatter. Enn så lenge får du nyte den gode følelsen.
Ronja&Odin Skrevet 5. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. august 2009 hun er bare 1,5 år så tviler på at hun skjønner forskjell på hvordan vi har det her og hvordan de i afrika har det:p men hun setter pris på det hun får... blir skikkelig stolt =) jeg kjøper aldri NOE hvis hun "tigger"
Ronja&Odin Skrevet 5. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2009 er ikke så flink til og tenke miljøvennelig jeg... hun har arvet veldig mye ting, men vil jo at hun skal ha noe nytt også =)
*Rutletutt* Skrevet 5. august 2009 #8 Skrevet 5. august 2009 Tja...ikke så lenge hun er såpass liten at hun ikke skjønner/brys seg om hva hun har av klær...hvis du skjønner?;o) Jeg syns også det er kjempekjket å kjøpe nye klær til mine små, men begrenser meg til det de faktisk trenger og kjøper mye på salg...så jeg har storkost meg i sommer, he he;o) Mine på 4,5 år og 2 år skjønner ikke "greien" med nye klær enda, men storebror syns det er kjempestas med klær med Lynet McQueen og Spiderman for eks, og lillesøster eeelsker kjoler og dill og dall, så det kjøper jeg bare av og til, så de ikke blir for godt vant...eller bortskjemt om du vil;o) Har venner med unger som har såpass mye slike klær at de nekter å ha på seg noe annet, og praktiske bhg-klær som joggedresser ol blir bare liggende for jenta vil heller ha på seg prinsessekjole og gutten bare vil gå med Spiderman genser for eks...;o) Sånn som jeg leser hi ditt, charlotte89, så høres du mye ut som meg, så jeg syns ikke du skjemmer bort datteren din;o)
*Rutletutt* Skrevet 5. august 2009 #9 Skrevet 5. august 2009 Angående miljøvennlig og overforbruk så må jeg jo legge til at jeg arver MYE klær både til storebror og lillesøster, bla har jeg knapt kjøpt et plagg til minsta før hun ble 10 mnd, så der er vi flinke;o) Elsker å arve klær, sor jeg får så god samvittighet av det, he he og så har vi hatt noen kule og unike klær til våre som er etter jeg var liten, skikkelig 70-tallsmote;o) Jeg kjøper nok ikke mer enn de har bruk for, men i bhg-alder går det jo endel, mye blir slitt, og da er det gøy å kjøpe nytt;o)
Ronja&Odin Skrevet 5. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 5. august 2009 er litt sånn jeg er og=) jeg har heller nesten ikke kjøpt et eneste klesplagg til snuppa mi.... hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå