Gå til innhold

Kan jeg "kreve" å bli satt igang??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres sikkert litt dumt ut, men jeg er så lei nå.

Jeg har så vondt om dagen at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg har kraftig bekkenløsning, vondt i lysken og skikkelig gangsperre. Om natta sover jeg dårlig pga at jeg det er for smertefult å snu meg og jeg klarer det faktisk ikke- samboer må faktisk bære meg på badet om natta når jeg skal på do. Jeg klarer ikke kle på meg selv, og det verste av alt så klarer jeg ikke å ta vare på min 3 år gamle sønn. Jeg føler meg rett og slett hjelpesløs! Når det er på det verste har jeg så vondt at jeg griner. Helt forferdelig! Jeg bor sånn til at jeg må ta trapper for å komme meg opp og ned til leiligheten, og når ikke samboer er hjemme bruker jeg nesten en halvtime opp de små trappene (10trinn). Det er så vondt at jeg gruer meg til hver eneste bevegelse jeg skal ta.

Jeg er bare så lei nå og ønsker bare å få ut babyen min nå. Jeg er 37+3 i morgen.

Kan jeg kreve at de skal sette meg igang og er dette evt grunn nok??

Sorry klaging, men måtte få det ut :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg vet ikke om du kan kreve det, men hadde jeg vært deg ville jeg ihvertfall snakket med legen el jordmora og gjort en forsøk. Høres uutholdelig ut!

Skrevet

Huff høres virkelig ikke godt ut:-( Sliter selv veldig med bekkenet og har endel låsninger så noen ganger må jeg selv ha hjelp og bruke krykker. Nå har jeg bare 9 dager igjen til ks, og har heldigvis hatt noen gode dager idet siste så skal nok holde ut:-)En kan vel ikke kreve igangsetting, men jeg ville uansett snakket med legen og jordmor og prøvd det jeg kunne. Jordmor kan jo sjekke modning, iallefall er min erfaring at det er lettere å få igangsetting om man er moden og har litt åpning, da er sjansene større for at igangsetting blir vellykket! Vet selv om ei som var så dårlig i bekkenet at ho måtte sitte i rullestol, og de lot henne gå 14 dager over....helt sykt spør du meg. En bør jo ha litt krefter igjen til fødsel og tiden etterpå.

Lykke til!

Skrevet

Du kan nå i alle fall ta en prat med lege eller jordmor og høre hva de mener om saken?

Selv kan jeg ikke forstå at noen vil bli satt i gang, da jeg ble det på termindato med førstemann og opplevde det som en utrolig tøff og langdryg fødsel. Jeg har også i perioder måttet humpe meg på do på krykker om natta, en gang måtte jeg faktisk krabbe for jeg hadde ikke krykkene der, og har også grått mine bitre tårer fordi jeg har følt meg som verdens dårligste mamma som ikke gerier å ta meg av toåringen min alene.

Jeg forstår virkelig at du er lei altså, det er ikke meningen å ikke virke forståelsesfull - det er bare at jeg ikke unner noen en sånn fødsel som jeg hadde sist. Førstemann ble også født med mye gulsott, noe som tyder på at han kom før han burde (de satte meg i gang mot min vilje, en uke før egen menstermin), og i tillegg hadde han kraftig kolikk, noe jeg har hørt kan komme av tidlig fødsel/igangsetting. Dette vet jo imidlertid fagpersonell myye mer enn meg om, så det er jo bede å høre på dem.

Beklager hvis dette virket krasst altså, det er ikke ment sånn! :)

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Fallerifallera: Du er overholde ikke kvass, bare bra du er ærlig :) Jeg har null erfaring med igangsetting, så jeg vet egentlig ikke hva jeg går til sånn sett.. Har selvfølegelig mest lyst til at det skal starte av seg selv, men ser for meg 3 lange uker til termin og muligens over det og, så virker det utholdelig... Sist fødet jeg i uke 38, 9 dager før terminen og jeg kan jo håpe på at det er sånn nå og, men skal ikke ha for høye forhåpninger på det :)

Skal faktisk til jordmor i morgen,så da skal jeg høre hva hun sier. Hva skal egentlig til for at man blir satt igang? Noen som vet eller har erfaring?

Skrevet

Jeg ble satt igang grunnet fødselsangst og fordi jeg gikk på blodfortynnende og da kunne jeg ikke få epidural. Jeg hadde heller ingen hyggelig opplevelse med med igangsatt fødsel, timesvis med forferdelige rier uten pause og kom ikke lenger enn til 3 cm. endte med hastekeisersnitt. Denne gangen fikk jeg ikke lov å bli igangsatt, og skal ha planlagt keisersnitt. Angrer veldig nå på at jeg ikke ventet til det gikk igang av seg selv. MEN jeg vet om mange som har kjempefine opplevelser med igangsatt fødsel.

Skrevet

Ja, hør med henne. Igangsetting kan vel forekomme av ulike årsaker og jeg har inntrykk av at det er litt opp til hvem du treffer på. Bortsett fra de tilfellene hvor årsaken er åpenlys da, som svangerskapsforgiftning etc. Jeg ble satt i gang pga mistanke om stor baby. Har hørt andre som har blitt satt i gang pga trangt bekken.

Hvis du er moden kan det jo hende lista ligger lavere for igangsetting også? Lykke til uansett hva dere kommer fram til! :)

Skrevet

Emilia gutt08+gutt i magen♥: Nesten litt rart at de satte deg i gang pga fødselsangst når igangsatte fødsler gjerne er tøffere enn de som kommer i gang av seg selv (spesielt når man ikke er moden da!) Jeg har egentlig grudd meg helt enormt til fødsel denne gangen, men nå når jeg går over begyner jeg å bli så utålmodig at jeg _nesten_ ser frem til fødsel - så det er vel en grunn til det... ;)

Jeg vet også om folk som har hatt ok fødsler ved igangsetting, men det har helst vært de som har gått på overtid og er godt moden.

Skrevet

Huff stakkar deg! Skjønner godt du er lei!

At du blir satt i gang nå er ikke sikkert du kan forvente. Men jeg ville uansett tatt en prat med jm, sånn at du slipper å gå to uker over termin om du skulle være så uheldig. Kanskje du kan bli satt i gang til termin i det minste?

Selv er jeg 8 dager over UL termin og 13 over mens termin og skulle veldig gjerne blitt satt i gang nå om jeg fikk bestemme selv! Dessverre betyr det ingenting hva jeg selv ønsker. Men kanskje om du med dine plager om du alt nå tar det opp med jm hvertfall kan slippe å gå over tiden?

Skrevet

Sier meg enig med de andre her at å sette i gang for tidlig er ingen spøk det heller da det kan føre til en veldig tøff fødsel. Så man bør jo ikke settes i gang før livmorhalsen er moden.

Skrevet

Jeg blir hvertfall sjeleglad dersom jeg slipper å gå over terminen :) Jeg får holde ut til det evt.. Håper hvertfall at hun kan være såpass grei, for dette er helt grusomt asså!

Helt annerledes enn sist svangerskap, da var jeg sprek som bare det ;) hehe

Skrevet

Ja da hadde du jo hvertfall kunnet konsentrert deg om å holde ut i max. tre uker til. Så slapp du å bekymre deg for å måtte gå over =)

Skrevet

Ja, det hadde vært en stor lettelse! Så det er lov å håpe.. Men som sagt så håper jeg selvsagt at ting starter av seg selv.. Men jeg gjør snart hva som helst for å slippe de smertene her asså.. Men den lille har det vel best i magen i hvertfall en uke til og ;) Men lov å håpe på uke 38 som sist..*øsnketenkning* :P

Skrevet

Jeg ble ikke advart mot igangsetting av verken lege eller jordmor. Det eneste de sa var at jeg gjerne fikk litt vondere rier sånn med en gang, og at risioen for keisersnitt var litt høyere. Men jeg var helt moden og hadde 1 cm åpning (hadde hatt det i 14 dager minst, slimproppen var gått over en uke i forveien, og det var bare noen få dager før termin. Så iflg legen skulle det igrunn vært et veldig godt utgangspunkt for igangsetting. Man kan liksom aldri vite uansett hvordan fødselen blir.

Skrevet

Jeg har fått et skriv fra Riksen, vedr igangsetting, ettersom jeg skal føde her. En undersøkelse de hadde i 2005, viser at av alle de igangssatte fødslene de hadde det året endte i overkant av 50% med enten keisersnitt eller tang (ca 25% på hver av disse igjen). Jeg er selv 1 uke på overtid og synes det er minimalt moro, men håper for alt at ting vil gå av seg selv. Har fått helt angst mot å ligge med rier i laaang tid, for så å ende opp med keisersnitt. Jeg har imidlertid ikke like store fysiske problemer rundt mitt svangerskap, så jeg skjønner at igangsetting kan føles mye riktigere ut for andre enn meg selv. Og man kan jo snu statistikken til noen positivt: halvparten av de som blir igangsatt har et tilnærmet "normal" forløp! Som andre skriver har det sikkert stor betydning for hvordan modningen er for hvordan en igangsatt fødsel blir. Så kanskje få sjekket modningen din?

Skrevet

høres ikke godt ut;-(

i motsetning til andre her, så har jeg positiv opplevelse med å bli satt igang helt umoden!

selv om jeg gikk med maserier fra kl 12 til midnatt uten å få mer enn 1-2 cm åpning, med 2 min pause mellom(mmen jeg var oppe og gikk, så det var ikke så vondt, mer utmattende at det ikke åpnet seg mer..)

ved midnattt fikk jeg noe å sove på, og de skulle vurdere videre neste morgen.kl 02.00 våknet jeg med regelmessige rier hvert 5 min, og lå en halvtime, så plutselig ble de vooonde! hadde da 4 cm åpning kl 02.30 og jenta var ute 03.23;-)

det gikk veldig fort når det først kom igang, men jeg måtte kun sy noen pyntesting.riene var intense, men jeg klarte meg med lystgass!

oi, ikke meningen med noen lang fødselhistorie, men ville bare si at jeg tror du fikser en igangsatt fødsel(hvis legene mener dert er greit for babyen), i stedenfor å holde ut de smertene du har nå;-)

lykke til!

Skrevet

Jeg skal på "angstsamtale i mrg.", og kommer til å be om å bli igangsatt maksimalt når det har gått en uke på overtid. Hadde termin i går. Har lest det jeg har kommet over på nettet ang. igangsettelse av fødsel for de som går over tida, og har kommet fram til at det er det riktige for meg.

I en undersøkelse fra St. Olavs I Trondheim var det ca 70 % som var glad for at de ble satt i gang og ca 28 % som ikke var fornøyde.Tror det var i overkant av 500 som var med i denne undersøkelsen. Hvis du føler at det er riktig for deg å bli igangsatt, så er det helt sikkert det! Tror vi kvinner må bli flinkere tilå høre på oss selv. Kjempemasse lykke til med samtale!!

Skrevet

Dette med høyere risiko for keisersnitt når man blir satt i gang kommer jo an på tidspunktet til igangsettelsen. Om man blir satt i gang for tidlig kan det jo føre til keisersnitt eller andre komplikasjoner, men igangsettelse kan også føre til keisersnitt osv. bare fordi man ble satt i gang for sent. For eksempel om babyen har vært lenge i magen og blitt så stor at den ikke kommer seg ut vaginalt. Da kunne komplikasjonene vært unngått om fødselen bare hadde blitt satt i gang tidligere. Selvsagt er det best at fødselen skjer av se selv, men det er ikke alltid man skal vente for lenge heller.

Jeg hadde gladelig tatt i mot en modningspille om jeg fikk en i dag 8 dager over termin. Sist svangerskap ble jeg satt i gang 8 dager over termin pga. høyt blodtrykk. Hadde en kjempe fin fødsel, vondt ja, men fort over. Jeg hadde derimot aldri villet bli satt i gang tidligere, fordi frykten for keisersnitt er stor!

På St. Olavs hospital i Trondheim kan den gravide selv velge om hun ønsker å bli satt i gang en uke over termin:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6545065

Skrevet

Pasientrettighetsloven § 3-1. regulerer pasientens rett til medvirkning.

Den slår fast at: "Pasienten har rett til å medvirke ved gjennomføring av helsehjelpen. Pasienten har herunder rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige undersøkelses- og behandlingsmetoder. Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon. "

Men til syvende og sist er det helsepersonellet som avgjør hva som er medisinskfaglig forsvarlig.

Skrevet

Takk for fine svar :) Jeg snakket med jordmor i dag og hun sa det at de mest sannsynelig ikke satt meg igang før termin. Men de skulle sende meg til vurdering sånn at jeg skulle slippe å gå over terminen, men de kunne ikke garantere noe.. Hun sa det var nokså strengt!

Skrevet

Jupp dette er nok veldig strengt! Har selv vært hos jm i dag 8 dager over ul termin og 13 dager over mens termin. Hun var enig med meg i at det burde vært slik her som det er i Trondheim, at den gravide får velge selv når hun er en uke over ul termin. Men dette har de hverken penger eller kapasitet til så med mindre man har en medisink grunn er man bare nødt til å vente. Jeg har høyt blodtrykk, veldig sterk hodepine og som alle andre på overtid også veldig sliten og lei, men det hjelper ikke. Men det kan jo tenkes at bekkeløsningen din sees på som en medisink grunn da? =)

Skrevet

Blodtrykket mitt er forresten som sagt høyt, bare ikke høyt nok ;)Hadde bare blodtrykket mitt vært littegranne høyere sånn som sist sv. hadde det blitt sett på som en medisink grunn.

Skrevet

Får åpe vi begge føder snart og at det kommer av seg selv ;) Hadde vært litt ålreit om de søtingene i magen hadde samarbeidet litt mer med oss..Hehe.. :) Jeg skal til legen igjen om en uke, så da får vi se hva hun sier og. Jordmor ba meg ta det opp med henne og for å se hva henne mener. Men jordmor sa jo det at hun syns jeg burde bli satt igang dersom jeg skulle gå over termindato. Pluss at dette er en stor baby og :S!

Skrevet

Hører rykter om fullmåne i morgen da - vi får krysse fingre for at det plutselig skjer noe!! :D Ikke noe som tyder på det her ennå da men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...