Gå til innhold

Dere med aleneansvar for ett eller flere barn:

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tillegg til deres egen inntekt, hva mer får dere? (barnetrygd, bidrag, penger fra staten osv)... Jeg er snart alenemor og trenger noen tips og råd til hvordan man skal "klare seg selv"....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 2 barn, får barnetrygd for 1 barn ekstra, 64% av barnehageutgiftene dekket, og svimlende 630 kr (sånn ca husker ikke helt) pr barn i bidragsforskudd fra nav pr mnd, i og med at faren er en dust og ikke vil betale. Håper det kommer orden på birdaget om en stund.

Skrevet

Samme som hun over, pluss en drøy tusenlapp i overgangsstønad de første tre årene. OS bestemmes av inntekten din, jeg tjener for godt til å få noe særlig...

Skrevet

For å kunne gi deg gode råd som gjelder deg, så må du si hvor gamle ungene er, og om du har hovedomsorgen(mer enn 60% av den daglige omsorgen). Og om du har barnepass til ungene, og om du har jobb eller ikke.

Skrevet

vet du hva grensen er for å ikke få OS?

jeg har 360 000

Skrevet

Anonym 22:14

Hvor mye tjener du i året da, for å få 1000 kr i OS?

Skrevet

Jobber fullt. Har i tillegg til egen inntekt stønad til barnetilsyn (64 % av barnehageutgiftene), en ekstra barnetrygd og barnebidrag på 1500 kroner. Er alene med ett barn.

Husk også at du lignes i skatteklasse 2 dersom du er enslig forsørger, og dermed blir det litt mindre skatt å betale hver måned. Hvor mye det egentlig utgjør er jeg usikker på, og det varierer vel litt fra person til person, men det kan du jo sjekke og ta med i regnestykket.

Skrevet

Tror det er for mye. Det fins en formel for å regne ut hvor mye man evt. får i os, som noen her ga meg i fjor da jeg ble aleneforsørger og lurte på det samme. Noen som har den? Tror kanskje den ligger på navs sider også.

Skrevet

Formelen er som følger:

Brutto månedslønn minus ca 3000=sum1

Sum1 ganger 0,40=sum2

Full overgangsstønad minus sum 2= det du får i redusert OS.

Da betyr ca 3000 en 1/2G delt på 12 måneder.

Full overgangsstønad er i dag 11 964,- pr mnd.

0,40 er de 40 ørene som trekkes fra OS for hver tjente brutto krone.

Skrevet

Om du får inn på nav.no , finner du nøyaktig inntekt-overgangstønad.

Familie og omsorg, aleneforsørger. Venstresida der ligger "regelverk" og åpner du denne ligger "vedlegg 2 til kapittel 15" der ´.

Her kan alle se hva sin inntekt vil gi i overgangstønad.

Skrevet

Jeg har full os, 1 ekstra barnetryggd+ småbarnstillegg, forskuddsbidrag (siden faren ikke betaler og bor i annet land.) og kontantstøtte for minste.

Sitter fortsatt å venter på og håper om bhg plass til minste så jeg kan komme meg igang med å lete etter jobb.

Hvis ikke får jeg se om jeg får inn et dagbarn så det blir noen å leke med for frøkna mi og litt ekstra inntekt på meg.

Man klarer seg men du må nok se veldig på utgiftene dine. Man kan jo også søke bostøtte.

Jeg vet at jeg kan søke bostøtte for her jeg bor men klarer meg og orker ikke styre med det før etter neste kontraktskriving. Da jeg skal fornye kontakten straks.

Skrevet

Hi her!

jeg har ett barn på 21 måneder, han har bhgplass og jeg jobber. Tjener ca 213000 i året (er lærling).

Skrevet

Jeg får, (i tillegg til lønn fra 100% arbeid), dobbel barnetrygd, barnebidrag fra far, ovegangsstønad og stønad til barnetilsyn.

Alt dette, med unntak av barnetrygden, avhenger av hvor høy arbeidsinntekt du har. Andre kriterier også.

Gå inn på nav.no og klikk deg inn på "enslig forsørger", så ser du hva du kan søke på, og hvilke kriterier du må oppfylle for å få disse.

Ikke vær redd for at du ikke skal klare deg - det går alltid! :)

Skrevet

Da ser det slik ut:

Stønad til barnepass: 64% av barnepassutgiftene minus matpenger.

Overgangsstønad(OS):

213 000 minus ca 36 000= 177 000

177 000 ganger 0,40= 70 800

143 500(full OS ganger 12) minus 70 800= 72700 Det du årlig får i OS.

72 700/12 måneder= ca 6000(det du får hver måned i OS).

OS kan jeg ikke garantere på krona, men er et ca-tall, hvertfall:)

Så skal du ha skatteklasse 2, og betale skatt både av arbeidsinntekt og OS.

Du får en ekstra barnetrygd i forhold til antall barn.

MEN før du gjør noe av dette, så må dere ha en meklingstime på familievernkontoret, for å få en meklingsattest og en samværsavtale. Denne trenger du for den ekstra barnetrygden.

Og så en time på NAV.

Det ALLER viktigste er at du og din eks ikke bor på samme adresse i folkeregisteret, og at du har hovedomsorgen. Uten dette får du ingenting som enslig forsørger.

Skrevet

NN 11:48 her igjen:

Glemte å ta med bidrag fra barnefar: det kan du regne ut på bidragsveilederen på NAV.no. Du finner den på høyre side under familie og omsorg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...