Gå til innhold

Meny i konfirmasjon - trenger noen innspill av dere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha konfirmasjonen hjemme, og regner med å bli ca 30 med stort og smått. Vi har tenkt på alle slags menyer, men kom opp med ideen om å servere potetklubb (komle, raspeball)! Vet dette er spesielt, men er det ikke litt tøft også? Tilbehør: bacon, fårekjøtt, vossakorv, gulrot og kålrot.

Med et så tungt måltid, tenkte vi å droppe forrett, og avslutte med en liten dessert (sjokolademousse, el.l) servert og gjort klar i skål på forhånd.

Og så kakebord, selvfølgelig.

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er flere i familien som er vant til denne type mat, så er det greit.

Selv har jeg en mor fra Kr.sand og har spist kompe siden jeg var liten og digger det.

Men hverken min mann eller mine barn er noe fan av den type mat:-)

Dvs min mann spiser det, men han spiser alt da, enten han liker eller ei:-)

Ellers har vi en svigerinne som har servert sodd i barnedåp og bryllup, og det funker det altså.

Men jeg ville forhørt meg om at de aller fleste likte denne type mat da;-)

Lykke til med konfirmasjon.

Skrevet

Min manns familie er fra England, men de er tøffe på annen norsk mat (pinnekjøtt, for eks). Tenkte jeg skulle ha en prøvemiddag med svigers på forhånd, for å sikre akkurat den biten.

Men det er jo nyyyydelig mat, da.

Takk for svar!

Skrevet

Jeg har aldrig smakt det. (som svensk jeg er:-). Men synes det er morsomt at dere har lyst å prøve noe som ikke er så vanlig i konfirmasjoner. Dere kan jo ha en enkel barnemeny i tilegg? Til de barn som ev ikke liker maten.

To av mine barn er konfirmert,de fikk selv bestemme meny og der fikk morfar beskjed om å ikke spise opp alle elgstek. De elsker nemlig hans rostbiff han lager av elgstek:-)og han elsker å lage den til dem:-)

Det ble Laxepatè til forrett. Morfars elgstekrostbiff med fløtegratinerte poteter og grønnsaker. Varme multer / varme bringebær med is til dessert. Nam nam.

Vi får se om de andre to barna finner på en ny meny den dagen de skal konfirmeres?

Dere får ha en fin konfirmasjon:-)

Skrevet

Du er tøff som tør å satse på noe som er såpass annerledes enn tradisjonell festmat:-)

Selv har jeg smakt dette kun en gang og må innrømme at jeg ikke har spist det siden;-D Og med tanke på at min samboer som er fra Ålesundtraktene elsker det så burde jeg kanskje prøvd litt til? Hihi...:)

Men er du sikker på at de er tøffe og synes sånn mat er godt så kjør på! Artig med utradisjonelle ting synes jeg:)

Vi var rundt 40 med stort og smått i begge våre konfirmasjoner og kjørte koldtbord hvor all maten var hjemmelaget og det er alltid safe. Noe for alles ganer, men mye jobb da. (Det er det vel igrunn med potetklubb og...)

Sikkert lurt å prøvekjøre et måltid først. Og med såpass tung mat er det overhodet ikke nødvendig med forrett. Men en søt avslutning er alltid suksess:-)

Lykke til og ha en super dag:-)

Gjest amandine
Skrevet

Nå er ikke jeg helt med her inne, men drister meg til å svare;) Synes det høres deilig ut! Jeg er østlending gift med vestlending og har blitt påtvunget kumle i mange år(hvilket har resultert i at jeg nå synes det er knallgodt).

Det er greit å lage til mange he he men du må jo ha enorme gryter!

Og hva med en frisk sitronfromasj til dessert? Også greit å lage på forhånd... Og nydelig om du pynter med roseblader fra hagen...

Lykke til!

Skrevet

Takk for innspill!!!!!

• 4 uker senere...
Skrevet

Du ber om svar, så jeg svarer ærlig jeg. Komle kompe, raspeball er et modig valg til et sammensatt knippe gjester med både store og små. Skal jeg være ærlig syns jeg det er i overkant modig og spesielt, men det kommer selvsagt an på gjestene. Det er mulig at jeg er litt sær, men--- Denne retten (uansett hvem som har servert den og på hvilken måte) er noe av det ekleste jeg har fått servert. Dersom jeg hadde fått det i konfirmasjon håper jeg at jeg hadde visst det på forhånd slik at jeg kunne ha spist før jeg kom. I såfall kunne jeg ha forsynt meg litt av tilbehøret.

Håper du ikke har sånne særinger som meg blant gjestene dine! Jeg følger gjerne med og vil gjerne høre om hvordan det gikk :-) Lykke til!

Skrevet

Hadde det vært her,hadde gjestene blitt glade tror jeg.Raspeball er populær mat.Å på lik linje med at di serverer sodd (suppe) til bryllup og fest i Trøndelag,så hadde ikke jeg stussa på å få raspeball =))

Å min tankegang er at til syvende og sist,er jo dette konfirmantens dag.Å hans ønsker kommer først.

Skrevet

Takk for svar!

Nå er avgjørelsen tatt: Potetklubb blir i neste konfirmasjon i steden, om to år!

Grunnen til dette er at vi har kommet fram til at det blir litt for mye jobb samme dag som konfirmasjonene er. Jeg er snart poppeklar med atpåklatten, har seks uker igjen til termin, og ender derfor med å bestille hovedrett fra et cateringfirma.

Men deres innspill er gode, og har fått meg til å absolutt ønske å servere dette ved neste anledning. Familien vår er vant til - og elsker - denne retten, men som dere sier, det er ikke alle som liker sånn mat.

Igjen - tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...