Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Alle snakker om fram til fødselen, hvordan kroppen utvikler seg og slikt. Er også mye snakk om selve fødselen selvfølgelig, men jeg lurer på hva med smerten etterpå?! Jeg er kanskje litt rar, men har faktisk tenkt mer på det å tisse etter en fødsel enn selve fødselssmerten! er det ikke helt sinnsykt vondt? ser for meg det.. Og hva med nedentil? hvordan ser det egentlig ut? og hvordan ser magen ut? når retter det seg til?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Jeg syntes etterriene var verre enn riene, og jeg fødte uten smertestillende. Kommer nok av at man ikke har de samme endorfinene i kroppen som under fødsel. Men funka med vanlig smertestillende tabletter, så var greit det. Svei litt å tisse, men man har som oftest en hånddusj ved siden av doen for å spurte på. Det er nemlig salt i urinen som svir, og vann er med å vanne dette ut og gjøre at det ikke skal svi så mye. Gjorde ikke noe vondt å bæsje etter fødslen for meg, men jeg revna jo knapt. Magen var saggete, noe den fremdeles er og full av strekkmerker. Man ser godt at jeg har hatt en unge der. Underlivet var vidt til å begynne med, men nå er det faktisk helt som før, bare litt kortere.
Gjest Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Dette er nok like individuelt som alt annet :-) Selv har ejg revnet og sydd alle gangene (ikke noe særlig vondt å sy, ble godt bedøvet), sydde myyyye første gang. Har ikke hatt noe problem med å gå på do likevel. Ca 2-3 dager etter fødselen kan det svi en del, men heller du litt lunket vann over underlivet samtidig, så hjelper det enormt. Enten ved å bruke hånddusj på barsel, eller ha en mugge med vann klar hjemme. Vondt har det i hvertfall ikke vært for meg, bare småsvidd litt om jeg har glemt vannet. Ikke vondt andre veien heller for min del. Hvordan det ser der nede ut vet jeg ikke for jeg har aldri hatt noen interesse av å studere høno mi, hehe... Har i hvertfall kjentes normalt ut igjen etter 2-3 uker og har ikke hatt noen problem med sexlivet etterpå heller. Hos meg så magen ut som en bolledeig første dagene og ble gradvis bedre første 1-2 ukene etterpå før den ble nesten slik som før svangerskapet igjen. Bare litt slappere hud og litt rundere fram til jeg fikk strammet den opp igjen. Verste med barseltiden synes jeg er renselsen, altså at man blør mye, såre brystvorter, stølheten i hele kroppen og etterriene. Ellers har det vært mye mindre ille enn jeg fryktet :-)
Countess Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Hadde ikke tenkt mye over hvordan det ville bli. Men da jeg måtte trilles inn på do i rullestol fordi jeg ikke kunne gå skjønnte jeg at det kom ikke til å bli lettere selv om baby var ute! Nå skal det sies at jeg fikk bekkenløsning uka før jeg fødte, og det at baby var 4720 hjalp nok ikke på bekkenet Det gikk heldigvis bare den dagen så klarte jeg bedre å gå selv. Men det var smerte i mange dager å komme seg ut av senga! Kun pga bekkenet. Nå 3 uker etter er det bra igjenn, men merker det kan bli vondt om jeg har trillet tur eller anstrengt på annen måte. Nå derimor er stingene litt vonde. Jeg ble klippt og det skal visst være værre enn om du revner vanlig. Har ennå litt småblødninger men ikke noe man bryr seg med. magen er så og si borte og er nede på 60 kilo igjenn som jeg veide før jeg ble gravid. La på meg 15 kilo. Men de første dagene så det ut som jeg va 6 mnd på vei en jordmor spurte faktisk når jeg skulle ha, dagen etter jeg hadde født men er du heldig retter det seg raskt det gikk greit å tisse etterpå faktisk. Det verste var vell tanken på å tørke seg Men bruk hånd dusjen som de mest sannsynlig har! Samme er det veldig psykisk bare tanken på å måtte gjøre "nummer 2". Men ikke hold det igjenn. Gjør det når du kan. Stingene vil ikke revne opp (såfremst du ikke revner imellom da vet jeg ikke) og det vil kun bli værre psykisk om du venter! Det verste etter fødsel er faktisk ammingen! Har hatt et hell**** men såre brystvorter, og harde vonde pupper med alt for mye melk! Jeg var nær ved å gi opp da jeg trodde jeg kom til å få bryst betennelse! Fikk beskjed om å holde ut, og amme masse fra det såre brystet. Så jeg bet tennene sammen og ammet!! Nå er jeg herdet og alt er bra Uansett plager, og smerter så er det så verdt det uansett Og som sagt, nå 3 uker etter fødsel er alt mye bedre
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #5 Skrevet 4. august 2009 stor forskjell på alle fødslene=) tre fødsler med lite vondt etterpå.... noe kløe i stingene.... HATER Å BLI SYDD syns det er vanvittig vondt..(med bedøvelse.) og det etter naturlige fødsler.... magen som en brøddeig...men som kommer seg fort etterpå etterveer er sykt vondt...(spør du meg) men både seksuallivet hat alltid kommet fort igang igjenn... (etter tre uker) det som forbauset meg mest var vel at jeg blødde så mye rett etterpå... som er helt normalt..men som ikke jeg ved min første fødsel var klar over...(var "ung mor") men etter min fjerde fødsel..slapp jeg å sy..selv om jeg revnet lite. Vel det er nå tre mnd siden fødsel og har fortsatt vond. Grodde feil så gynnekolog!! må evt opperere om jeg ønsker det skal bli som det var...Hmfr...... har enda ikke testet ut hvordan det er når man har sex...tørr liksom ikke....
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 jeg har født 5 barn. klippet med 4 av de, med 1 nektet de (auu..) klippingen kjente jeg ikke, men det gjorde det lettere å få de ut! svir litt når du tisser de første dagene ja. å etterriene var grusom vonde hos meg. men det er kansje grunnen til at magen min er helt flat? en sykepleier som mente/trodde det (livmora mi har trukket seg helt sammen bare timer etter fødselen. bæsje er ikke vondt men ekkelt,hehe.. kjennes ut som alt kommer ut! men er ingen problem altså, er bare følelsen som lurer en:) litt ubehag å sitte et par dager, men ikke værre en at jeg gladelig hadde født 10 barn til hadde jeg hatt økonomi å energien til så mange (holder med 5:) tissen er som før, litt kortere livmorhals bare.. men kniping er viktig!
Trillet Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Lurt at du tenker på det egentlig. Jeg var overhodet ikke forberedt på smertene etter fødselen. I tillegg til en komplisert og lang fødsel hadde jeg noen tøffe uker etterpå. Jeg ble klippet mye og sydd, og jeg hadde veldig vondt etterpå. Det gjorde ikke bare vondt å tisse, men bare å stå på beina var ekstremt vondt og å bæsje var uaktuelt. Det var så vidt jeg skulle komme meg ut av sengen de første dagene. Det tok cxa 4 uker før jeg var helt smertefri etterpå. Hvordan magen min så ut husker jeg ikke. Klarte ikke å tenke på det, men jeg husker at den kjentes veldig myk og god ut, men den var jo bare deigete:) Nå har jeg fødselsangst, men må legge til at jeg er like redd for ukene etter fødselen enn for selve fødselen på grunn av smertene og ubehaget! Hadde forresten ikke etterrier.... Men ingen av mine venninner har opplevd det som jeg har så det er nok ikke vanlig, uansett er alle ulik. Ville ikke skremme deg, men synes du er lur som tenker litt på tiden etter alt!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #8 Skrevet 4. august 2009 Syns ikke fødselen var særlig smertefull jeg da( fødte helt uten smertestillende), var jo over på noen timer den. Eller helt uten smertestillende var den vel ikke.... Jeg ble klippet en del, og sydde en god del sting og ble selvsagt bedøvd før det... Vil si de 14 dagene med smerter i stingene var verre en fødselen. Men det varte 14 dager, også var alt vondt borte som dugg for solen. Og resultatet(babyen) er absolutt verdt alle smerter, og jeg har ikke betenkeligheter med å gjennomgå det samme igjen. Ellers hadde jeg ikke noe ubehag etter fødselen. Ingen etterrier, men det er vel ikke så vanlig for førstegangs. Litt stiv og støl, men ikke noe problematisk liksom. Merket ikke til noe svie når jeg tisset, men tømte på lunket vann samtidig som jeg tisset, så kan være derfor jeg ikke kjente noe. Ammingen har gått som en drøm hele veien, har aldri kjent noe til såre brystvorter. Vet ikke hvordan jeg ser ut nedentil, sydde jo en del så er litt redd for at det ikke "ser ut" der nede. Har ikke "turt" å ha sex igjen enda heller(7 mnd siden fødsel). Det kjennes stort sett greit ut, men kjenner jo at det strammer litt i vevet av og til. Er nok redd for at det skal gjøre vondt ja. Syns magen min trakk seg raskt tilbake, men selvsagt ikke helt flat med det første. Litt løs hud er det jo de første ukene.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2009 #9 Skrevet 4. august 2009 Hadde det akkurat som 22:01 (trillet). Jeg har fått innvilget keisersnitt denne gangen pga "komplikasjoner" jeg fikk i ettertid. Men det er kanskje ikke nødvendig å være forberedt på hvor vondt det skal gjøre etterpå, for ingen av mine venner har hatt det på denne måten, så tror ikke det er så vanlig.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 4. august 2009 #10 Skrevet 4. august 2009 Som du ser er dette helt individuelt- noen har store plager med både det ene og det andre, andre har det helt fint. Jeg hadde en grei fødsel, og helt greit etterpå også. Ble klippet og sydd litt, det gjorde ikke vondt, og jeg hadde ikke spesielt vondt etterpå heller. Jeg både tisset og bæsjet uten problemer, og hadde ikke problemer med å sitte eller gå. Trengte ingen smertestillende i tiden etterpå og var oppe og gikk rett etter fødsel. Litt støl var jeg jo, i rygg, mage, bekken og lår, det varte i en ukes tid. Kjentes ut som jeg hadde vært gjennom en maraton:) Underlivet var jo ømt, men ikke veldig vondt, og sexlivet var på plass 3 uker etterpå. Kjenner bare jeg er mer følsom enn før- men det e rjo ikke alltid noe negativt:) Lille ville ikke ta bryst, så vi slet med ammingen, men jeg hadde og har masse melk, så jeg har fullpumpet. Det som er plagen med det er allt iden det tar, pluss at jeg har slitt med tette melkeganger og smerter pga det, pluss gnagsår etter pumpa- men det går seg til. Magen min er litt slappere enn før, mer 'deigete', og noen av kiloene henger litt igjen enda (3 mnd), men de skal bort etterhvert:) Så alt i alt synes jeg at jeg har hatt det helt fint etter fødsel- den største forskjellen, og det verste med det hele, er vel heller det at jeg er så trøtt som jeg aldri før har vært! Men det er utrolig hva man orker når man får et nyyydelig lite smil tilbake, eller kjenner den varme babykroppen mot sin. Da klarer man å stå opp for ørtende gang selv om man går aldeles i svime.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå