Gå til innhold

Hvor mye betaler dere i skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 30 000 utbetalt brutto og betaler nesten 10 000 i skatt, syntes det var i grunnen litt mye... får utbetalt 20300 ca, er det vanlig med denne skatten eller trekker de meg litt mer?

Vil heller investere de extra kronene i fond enn å få dem tilbake året senere, blir foressten trukket etter tabell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

betaler nok skatt og litt til

Og det er ikke unormalt å betale ca en tredel i skatt.

Skrevet

ca 30% skatt er ikke unormalt i skatteklasse 1:)

Jeg har skatteklasse 2, og har frikort.

Skrevet

Må man være gift eller være aleneforsørger for å være i skatteklasse 2? er forskjellen stor? Jeg har 1 barn men er gravid med to. Skal jeg allikevel betale like mye skatt som jeg alltid har gjort?

Skrevet

Alenemor med 3, er i skatteklasse 2 og har 24% i skatt. Vet det er litt for mye men synes det er greiere at det blir trukket litt for mye. Får rundt en 23 000 utbetalt netto.

Skrevet

Høres helt rimelig ut.

30000 pr mnd bto vil si ca 375000 pr år (lønn + feriepenger). Du kan (fort og litt unøyaktig, om du ikke har barn eller spesielle fradrag og er i skatteklasse 1) da regne med at skatten din blir ca 30000 (375000 x 8 %) til NAV-systemet, og ca 77000 til kommune/fylke (275000 x 28 %, du kan regne 100000 av en litt høyere inntekt som fritatt for kommune-/fylkesskatt, i form og minste- og klassefradrag). Statsskatt betaler du ikke, da må du først ha bruttoinntekt godt over 400000.

Altså skal du betale ca 107000 i skatt. Dette skal trekkes på 10,5 måned (ikke trekk i juli, halvt trekk i desember, 10,5 måneder igjen å trekke i). Rundt 10000 pr mnd...

Skrevet

Har ca 33 000 kr brutto og får utbetalt ca 21 500 kr, så betaler ca 11 500 kr i skatt pr mnd.

Skrevet

Betaler alt fra 11 - 15000 i skatt i måneden...39%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...