minni`79 og gogutten Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Jeg har en sønn på 4 uker og jeg synes det er så vanskelig å få til gode kvelder i forhold til legging. Legger dere babyen samtidig med dere? Av og til sover jo gutten når jeg skal legge meg, skal jeg da vekke han for så å stelle og legge han? Synes det er så vondt å vekke han og så blir det feil å holde han våken til vi skal legge oss også..... Hvordan gjør dere det?
FruTB Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Da Bo var fire uke så la han seg sammen med oss - i 23-tiden. Da hadde han ofte hatt en liten dupp i 21-tiden, våknet i 22-tiden og var klar for natt i 23-tiden Om han sovner før dere legger dere så ville jeg ikke vekket ham for å stelle. Kan kanskje heller lirke av buksa sånn at han sover i bodyen? Eventuelt ta kveldsstellet i 19-20 tiden, gjøre det til en fast greie, også se på det som bonus om han sovner før dere tar kvelden
mammatetogansketette:)) Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Vi tok kvelds- stellet da han sovnet på kvelden- sov litt ulikt- men de gangene han kunne legges mellom 20- 23 tok vi kveldsstellet da, -etterhvert peilet vi oss inn på kl 9. og våknet han etter dette var det uansett "natt". var vi oppe ennå slo vi av lyset, tv og var stille og gav evt. mat som om det var natt. Det virket som han fort sjønte dette- at natt var natt, han spiste bare og sovnet kjapt igjen. Har forøvrig fra han var 2 uker hatt samme kveldsrutinen: mat, stell og rett i seng... De gangene at han la seg uten kvelds-stell og våknet sent på kvelden tok jeg bare et kjapt bleie-bytte med dempet belysning, (la han i kun body om han sovnet tidligere på kvelden, og sov noen ganger i "dag-klær" på nåtta...) og hoppet over kvels- stellet rett og slett. Som om det var natt altså. Han sov forøvrig natta over fra 7 uker- om det er ungen selv eller rutinene som hjalp vet ikke jeg men det funket på denne karen:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Da jenta mi var såpass liten tok vi det bare slik det falt seg der og da; tenkte ikke på verken klokkeslett eller rutiner! De skjønner uansett ikke bæret av kveldsritualer når de er så små, så det trenger du ikke å tenke på riktig enda (først ved 3 mnd alder har de forutsetninger for å forstå rutiner og det vil etableres en mer fast døgnrytme). Så hvis han sover på kvelden ville jeg bare latt han sove, ikke vekket for stell. Vær glad for at han sover godt og nyt den første tiden hvor sovehjertet deres er av gull;)
Eva_81 Skrevet 5. august 2009 #5 Skrevet 5. august 2009 Lillegull begynte å legge seg kl 18.30 når hun var 5 uker, og gjør det enda i en alder av 7 mnd. For oss funket det superbra å få i gang rutiner med kveldsstell så tidlig som mulig. Når hun bare var 4 uker bestod det bare av kveldsstell/bad samt pupp på sengekanten. Deretter synge et par nattasanger, så sovnet hun ikke lenge etter. Nå har vi utvidet kveldsritualet med drømmehagen kl 17.30, grøt kl 18, deretter bad/kveldsstell, pupp på sengekant, synging, så sove.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå