Gå til innhold

Hjelp. Hva har jeg krav på. Ang skilsmisse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ble separert i mai, men har bodd sammen etter det. Har nå mulighet til å få en trivelig leilighet. Men det jeg da lurer på er om jeg har rett på noe som helst. Min x har bestemt at han skal ha fast bodstedsadr.på de 2 yngste hos seg, og jeg skal ha den eldste (18)sin fast bo adr, hos meg. Men v hari bestemt at vi skal dele 50/50. Jeg har utbetalt ca.13000.- han har 10000,- Han får dekket alt Og sitter igjen med 10000,- når huslei, strøm og komm.avg. er betalt når jeg er ute av huset. Jeg jobber, han er ufør. Langt dette, men håper dere forsto noe. Så har jeg noen rettigheter???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med nav du. Eneste jeg tror jeg vet er vel at dere får 1,5 barnetrygd hver. Er vel ingen barnetrygd eller økonimisk innkomme i forhold til den eldste...

Skrevet

Ja, jeg får vel ingen økonomiske rettigheter i anledning den eldste. Men jeg har grudd meg så til å ha dette møte.Skal det om 1 uke. Aner ikke hva jeg får. Da sitter jeg fint i det om de sier at.nei her er det ingenting. Da dauer jeg, men må jeg betale x en noe. Siden jeg har ca.3 000,- mer. Må også si at jeg har 2 biler i mitt navn og gjeld i mitt navn som vi tok opp ifjor. Alt i mitt navn da han er svartelistet. Jippi. Og han vil lage et helvetet om jeg prøver å si at jeg ønsker det ene yngste barnet sin adr.hos meg.Pga.at jeg får dekket endel av den gjelden min x også skal ta del i.

Skrevet

Hvor gamle er de yngste da?

Skrevet

Hvor gamle de yngste barna er, har mye å si.

Og det har ingenting å si hvor barna har adressen sin, om dere har 50/50 samvær. Da får likevel ingen av dere støtte fra NAV. Dere får en ekstra barnetrygd, men det må deles på dere begge.

Den som tjener mest, må ofte betale litt bidrag til den andre. Men kun om det blir søkt om bidrag.

Dere får også skatteklasse 2 annethvert år.

PS! Dersom barnet på 18 ikke er ferdig med videregående skole enda, så skal det regnes bidrag. Men da er det barnet selv som får bidraget. Men bidraget skal være med å dekke barnets del av boutgifter, strøm, mat og klær.

Skrevet

Da er de for gamle til å utløse noe som helst som enslig forsørger, annet enn bidrag, en ekstra barnetrygd, og bidrag. Overgangsstønad og stønad til barnepass er for yngre barn.

Skrevet

ingen av dere har trygderettigheter utover delt utvidet barnetrygd. Han kan muligens ha tillegg i uførepensjon pga omsorg for barn.

Stønad til enslig forsørger kan kun gis inntil barnet er 10 år.

Når boutgiftene dine er vurdert kan du muligens søke om sosialstønad evt bostøtte.

Skrevet

virker som om eksen din har lyst til å melke deg for de få pengene du har. Det lurerste er jo om 1 av de yngste har bosted hos deg og 1 hos han. Ellers må jo du punge ut til han.

Hva dere skal gjøre med bilene vet jeg ikke, du burde nok høre med en advokat.

Skrevet

Hadde prøvd å få en av de yngste på adressa di, for da får du automatisk skatteklasse 2.

Skrevet

Ja, min x sier at han vil ha de 2 yngste hos seg, fordi de er gutter. Men nok om det, han sier at jeg er den som mottar barnetrygden og at jeg eventuelt betaler rest beløpet til han når gjelden vår er delt i 2 og betalt av de pengene, men det jeg lurer på da, det er jo når han så sterkt vil ha de 2 ynsgte hos seg, er vel at jeg da mister all barnetrygd, eller?? Eller kan kontonr. fortsatts stå som mottager. Det er dette jeg er mest redd for at jeg sitter med all gjelden. Ang. bilen, den ønsker han sterkt, så det ordner han selv, ellers så mister han den har jeg sagt.Så det bekymrer meg ikke. Og de på nav hadde sagt at jeg kanskje måtte betale han noe, men det sa han klart nei til.

Skrevet

ja, få en av de yngste på din adresse, så får du en barnetrygd og han en barnetrygd. Og begge får skatteklasse 2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...