Hilde-29har nå 2søte små Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Jeg er nå ferdig med permisjon. Skal egentlig bynne i jobb igjen på mandag. Jeg har jobbet hos samme firma i 4 år,var en av de første som jobbet i dette firmaet da de åpnet kantinen.jeg er kokk og har fagbrev og masser av erfaringer.etter 2 år fikk jeg stillingen som kantineleder for en ny kantine bedriften åpnet.en av grunnene til at jeg fikk stillingen var bl.a fagbrevet,hadde drevet firma selv tidligere og jeg var en av de ansatte som hadde vært der lengst. så ble jeg gravid . det kom inn ei jente uten fagbrev og den erfaringen.hun er blitt veldig god venninne med kollegaen jeg hadde.igår var jeg å snakket med driftslederen for hovedkantina, hadde ikke hørt noe fra han i forbindelse med at jeg skulle begynne på igjen,så jeg dro dit tidlig igår morrest.han hadde akkurat kommet fra ferie.han fortalte meg at jeg ikke skulle tilbake til den kantinelederstillinga jeg hadde,men komme tilbake der jeg startet.han sa sjefene hadde sagt de ønsket en intern søknadsrunde på den stillingen min.jeg ble altså degradert.jeg vet at de ikke har lov til å gjøre dette mot meg,men vet ikke om jeg makter å kjempe mer mot de.jeg har stått på mine og mine kollegers rettigheter før,da de har kommet med mye tåpeligheter tidligere.så mye har skjedd før,å jeg har oppdaget små hvite løgner driftslederen har kommet med tidligere. jeg ringte kjøkkensjefen igår kveld,hun er også tillitsvalgt, hun hadde ikke hørt noe om dette, det synes jeg var merkelig.idag snakket jeg også med hun som var vikar for meg, hun fortalte at de to "venninnene"hadde ytret ønske om å jobbe sammen.det var som å få et slag i magen, følte meg ikke velkommen tilbake dit heller da.derfor føler jeg nå for å gi faen i hele bedrifta. Jeg tar det veldig personlig og dette knuser den lille selvtilliten jeg hadde til overs. I kontrakten min står det svart på hvitt hvilken stilling jeg har og hvilken arb.plass jeg har og fra hvilken dato. Jeg er ikke organisert lenger,fordi bedriften lurte oss til å ikke inngå tariffavtale.og da var det liten vits,ingen hjelp å få fra de da. etter den samtalen med vikaren, føler jeg ikke engang for å dra tilbake dit om jeg så hadde fått diskutert meg til min rettigheter. føler meg ikke velkommen. nå frister det mest å skrive avskjed og slenge på pulten til driftslederen ETTER å ha funnet meg en ny jobb selvsagt. Jeg gledde meg så utrolig til å starte på jobb igjen,jeg trivdes jo så godt med kollegaene og selve jobben, men det er sjefene jeg har store problemer med.Hva kan jeg gjøre?har noen gode råd og trøstende ord? :-(
mamarama og lille banan Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Dette er helt uholdbart. Jeg skjønner at du ikke har lyst til å tilbake igjen. Men hvis de får lov til å ture på som dette, hvor skal det ende? Du har en kontraktsfest jobb og har ikke sagt ja til å bli "degradert." Meld deg inn i fagforeningen igjen! Søk nye jobber. Gå til media.
Gjest Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 De har lov å endre stillingen din men ikke lønnen, og det vil vel neppe lønne seg for dem å ha deg i en vanlig kantinemedarbeiderstilling med lønnen til en leder?
Fire småtroll Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Hva gjør de med lønnen din da? De har ikke lov å sette deg ned i lønn, egentlig skulle du ha høyere lønn når du begynner jobbe igjen nå siden du gikk glipp av forrige lønnsoppgjør.
___ Skrevet 4. august 2009 #5 Skrevet 4. august 2009 Det høres ut som om de gjør noe de ikke skal, men har du fåt det skriftlig? Sikker på at det ikke er noen misforståelser? Det at to koleger har bedt om å få jobbe sammen bør du ikke ta deg nær av, det betyr bare at de liker spessielt godt å jobbe sammen, ikke at de her noe mot deg. Du har ikke fåt noen oppsigelse. Derfor er du ansatt i den gamle jobben din. Meld deg inn i en fagforening nå, fotrinnsvis før du går på jobb i morgen. Da kan du få hjelp hvis de forsøker å si deg opp eller "degradere" deg. Jeg tror det holder at du melder deg inn nå, men ikke vent til du får oppsigelsesbrevet. Lykke til
gutta på tur Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 Meld deg inn i Fagforbundet igjen med en gang, og få hjelp derfra! Be om at noen fra forbundet kommer til bedriften og snakker med om ditt tilfelle. Det går ikke an å behandle folk på den måten.
FrøkenSprøken Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Jeg forstår kjempegodt at du ikke ønsker å gå tilbake til jobben din og jeg hadde nok også sett meg om etter ny jobb dersom dette hadde skjedd med meg, men vet du hva? Først ville jeg ha satt på plass ledelsen. Stå på kravene dine, sørg for at du får den lønnen du skal ha, og gjerne stillingen din også. Meld deg inn i fagforeningen, og få den hjelpen du kan få. Når du har gitt de litt kjør, og vist at du ikke lar deg herse med på den måten, bare fordi de tror at de har makten til det, så sier du opp jobben;) Klarer du det, tror du? Det vil bli tøft, men så fort du har fått deg en ny jobb, slipper du jo å møte dem igjen. Da kan du kanskje bidra til at dette ikke skjer igjen.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 4. august 2009 #8 Skrevet 4. august 2009 De har ikke lov til å degradere deg eller forandre på stillingen din når du har vært i permisjon. Du og de har en kontrakt å forholde dere til, og ifølge den er du fremdeles leder. Du må ikke under noen omstendighet gi deg på dette!!!!!!!!!!! ta deg selv i nakken og ta et skikkelig balletak på de i ledelsen som tror at de kan hærsje sånn med deg!!! Vis deg som den lederen du er, og ta kontroll over situasjonen! Lykke til på jobben, dette fikser du lett!!
Hilde-29har nå 2søte små Skrevet 5. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 5. august 2009 Takk for så mange input;-) ang lønnen så er jeg underbetalt idag etter lønnsforhøyelsene. ligger faktisk på det jeg skulle hatt dersom jeg var kokk med fagbrev uten noen erfaring,altså begynnerlønn. Jeg har sagt fra om at de må sette den opp før jeg kommer tilbake denne gangen,for sist gikk jeg å maste og maste i 2 måneder før de satt den opp til riktig lønn. så nå vil jeg få mer enn det jeg hadde som leder. har 11 års erfaring fra før og da så. Jeg skal nå ringe lederen for hele bedriften å håpe på å få et ærlig svar.skal si min mening ja, men frister ikke å tilbake da jeg føler meg uønsket der. Jeg mener å ha lest flere steder at de ikke har lov ta fra meg min stilling mens jeg er i fødselsperm, på samme måte som i et jobbintervju og du er gravid har de ikke lov å nekte deg jobben av den grunn. Fagforeningen virker liten vits i.ettersom vi ikke har tariffavtale på jobben, er det ikke mye hjelp å få fra de.det var derfor jeg meldte meg ut,for å slippe kostnadene for hjelp jeg ikke kunne få uansett.
Hilde-29har nå 2søte små Skrevet 5. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 5. august 2009 Hmm snakket akkurat med lederen... han skjønte ingenting...å han er sjefen for ALLE kantinene..så avdelingslederen løy meg rett i ansiktet på mandag!!!noe er muffens med dette ja..han skulle ta det opp med avdelingslederen, så får vi se.
En,to,sju,ti Skrevet 5. august 2009 #11 Skrevet 5. august 2009 Jeg er ganske sikker på at de kan endre stillingen din men ikke lønnen. dessverre.
En,to,sju,ti Skrevet 5. august 2009 #12 Skrevet 5. august 2009 Du har bare krav på å få en jobb i samme firma. IKke nødvendigvis den stillingen du hadde.
Hilde-29har nå 2søte små Skrevet 5. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 5. august 2009 Så de kan endre fra lederstilling til vanlig ansatt ??
Gjest Skrevet 5. august 2009 #14 Skrevet 5. august 2009 NEI! Les litt her: http://www.ledernett.no/id/23376.0
Hilde-29har nå 2søte små Skrevet 5. august 2009 Forfatter #15 Skrevet 5. august 2009 Supert!!!tusen takk skal du ha for den linken:-)nå vet jeg at jeg har rett hvertfall. Det løste et problem..hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå