Gå til innhold

Fasinerende "fødeskrik"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært innlagt noen dager på føden og hørt ganske godt på andre siden av gangen når siste del av fødsel er i gang. Men det som har fasinert meg er at de fleste smerterop/pressrop er så like for alle som har født...

Nesten samme tone på de fleste jeg har hørt..rett etterpå har jeg hørt babyskrik....

Må innrømme at jeg gruer vel litt nå men det er for sent å snu :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at man skriker minst like mye for å få ut overskuddsenergi som at det gjør vondt. Som når vektløftere løfter de tyngste vektene så "brøler" de litt når de løfter. Samme type ting. Altså, gjør jo vondt også, men er og mye energi og kraft som må ut av systemet :-)

Skrevet

ur brølet.. he, he, he, har selv hatt det begge gangene, og det kommer sikkertt igjen.. he, he, føler liksom man får tatt i fra "bånn " da ;p

Skrevet

jeg klarer ikke skrike jeg.. skulle gjerne gjort det, men de to andre gangene har jeg brukt all energi og konsentrasjon på å puste meg gjennom riene og når jeg kommer til pressinga så lukker jeg øyer og alt og bare presser, er liksom helt i høyspenn helt til babyen er ute.men, kanskje det kommer et lite "urbrøl" denne gangen?:)

Skrevet

Brølet kommer når pressriene starter :)

Jeg har en venninne som fødte ti uker før meg. Hun fortalte at hun var på vei mot do (skulle bare tisse litt), da hun plutselig fikk en ri og hun bare måtte rope litt! Jordmoren hadde bedt henne komme tilbake med én gang, for nå skulle hun få begynne å presse!

Da jeg, ti uker senere, lå/satt/gikk og pustet og peste meg gjennom rier, kom det plutselig et brøl fra meg også - helt av seg selv! Jeg skjønte jo da at pressriene hadde meldt sin ankomst :)

Skrevet

jeg har hverken brølt, skreket eller ropt under mine to fødsler jeg..

kun stønnet litt, visstnok (mannen syns dette er skikkelig kjipt av meg, sier han, for han har ikke noe å skryte av blant gutta.. hehe)

men kanskje det er noen som veileder der inne på fødestua? en jordmor som slår an tonen, eller noe? hehe. mange som mener dette gir ekstra pressekraft, nemlig...

Skrevet

Dette kom helt uventet på meg første gangen i hvertfall, jeg hadde nemlig bestemt meg for å ikke lage en lyd - for det var flaut. Haha... Som om jeg kunne styre det selv da ;-) JM sa jeg ikke var den som skrek/brølte mest, langt i fra, var mer sånn murring alla "aaarrrrrrr", men lyd var det ja ;-)

Skrevet

Jeg håper brølinga gir mer pressekraft, for hos meg var den vanskelig å styre, gitt! Jordmora, derimot, mente jeg skulle være stille og ikke bruke opp rien på roping... :/

Skrevet

Har aldri brølt eller ropt noe under mine 4 fødsler til nå!

Holder det mer inni meg på en måte, bare ynker meg!

Men har hørt brølene, ja....;-)

Skrevet

Kom ikke så mye lyd ut av meg forrige gang. Var bare ikke naturlig for meg å begynne å rope. Syntes det var vanskelig å snakke mellom riene, så hadde i alle fall problemer med å få noe lyd under riene... Men vet jo aldri hvordan det blir denne gangen da...

Skrevet

Er førstegangs, så er veldig spent på korleis lydar som kjem frå meg under fødselen. Eg er sanger, så er jo vant til å uttrykke meg med stemma, og vanligvis så synes eg jo at det gjer meg godt å bruke stemma, uansett kva det er slags lydar som kjem, det er noko med vibrasjonane det skaper i kroppen min, og måten eg bruker pusten på. Men dette blir jo noko litt anna, med smerte og ur-instinkt og slike ting. Veldig facinerande dette med slike brøl og skrik.

Eg er egentlig mest bekymra for all bannskapen eg kan finne på å tylle ut av meg... vanligvis kan det kome ganske drøye remser ut av meg, berre eg brenn meg litt på oppvaskvatnet, så korleis eg skal kome meg gjennom ein heil fødsel med slik språkbruk, er eit mysterium for meg...;)

Skrevet

Jeg var nylig inne til samtale pga fødselsangst etter sist fødsel. Og fra fødestua ved siden av hørte jeg bare et himmelhøyt "Jeg døøøøør"!!! Vi bytta rom for samtalen... :D

Skrevet

he he..skjønner at dere bytta rom, fallerifallera;-)

jeg ble satt igang og delte først rom med ei som hadde ligget inne mange uker med svangerskapsforgiftning(tror jeg det var..).hun ventet på å bli satt igang..hun sa hun måtte lukke vinduet på natta, for hun hørte disse skrikene;-)

jeg sa:tror nok ikke du kommer til å høre meg(skikkelig eplekjekk)

MEN:jeg skrek så sambo fikk sjokk, men det var det som skulle til under pressinga;-))

...hun var forresten ute å røyka hele tiden hun andre gravide..huff, jeg er ikke anti-røyk, men et sted går grensa!!

Skrevet

Nå presset jeg i evigheter føles det som med første. Nesten to timer i alle tenkelige stillinger før hun ble tatt med vakum. Men urbrølet/ smertebrølet kom når de dro babyen over bekkenet. Klarte ikke styre det i det hele tatt og husker det knapt heller. Veldig spent på om det kommer denne gang. Men hørte mange på fødestuen som hadde det rett før babyskrik ja. Frigjørelse av urkraften :)

Skrevet

aner ikke om jeg brølte eller ikke, husker bare korte merkelige øyeblikk fra fødselen, som at jeg tenkte , når jordmor informerte meg om at jeg var fri for den ene typen juice; å ja er d det jeg har drokke ;P eller at gubben hadde på seg mine tøffler....

Gubben påstår at jeg ikke brølte, men husker i allefall med første at jeg var så sliten at jeg ville gå hjem hehe.... Den fødselen tok over ett døgn, fikk beskjed om at det ikke var tid til epidural ca 6-8timer senere kom jenta.... Fikk samme beskjeden med sistemann, knurra til jordmor at den har jeg hørt før, 5min etter var han ute så hun hadde rett ;)

Veldig spent på denne fødselen, vurderer nesten å sette opp videokamera så jeg får med meg hva som skjer, ellers så har jeg mer enn nokk med å "overleve" under fødselen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...