Salat Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Vi skylder arveavgif. Men nå er det 1 år og 9 mnd siden hun vi arvet døde. Og jeg blir litt irritert altså. Er det virkelig mulig å være så treige? Det sure er jo at beløpet er vesentlig hevet siden vi arvet, og i dag ville vi sluppet unna arveavgiften helt.
gutta på tur Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Jeg har ikke veldig greie på dette, men jeg trodde det var sånn som skulle føres opp i selvangivelsen og dermed går inn i skatteberegningen?
Salat Skrevet 4. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. august 2009 Den er ført inn i selvangivelse ja, men der blir den stående som gjeldspost. Jeg også tenker kanskje det gikk i skatteberegningen, men advokaten mente dette kom utenom skatt og derfor bare skulle opplyses om i selvangivelse. Og en skulle jo tro advokaten vet hva han snakker om når han jobber med dette. Leste i avisen det kunne ta opp til et år, men dette har jo gått laaaang over det.
Tøysetipp Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Ca. halvannet år tok det før min kom. Som regel har man jo lagt av penger til dette, så da får det bare ta den tiden det tar.
Salat Skrevet 4. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2009 Ja pengene står på konto og genererer renter, men det er alltid greit å ha slike ting på stell synes jeg. Liker ikke ha store regnigner som ligger å lurer.
Ønderkåver Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 Min samboer mista akkurat faren sin. Det kom et skjema fra skifteretten som skal fylles ut og sendes skatteetaten innen seks måneder etter dødsfallet. Har du gjort det da?
Fikk maibaby06 Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Hos oss tok det vel halvannet år. Hadde pengene på konto, men likte heller ikke å tenke på at det kom en stor regning;) Det skal opplyses i selvangivelsen at du har mottatt arv, ellers har det ikke noe direkte med skatten å gjøre. Det blir selvsagt tatt med i formuen din, men da som egne penger uavhengig av at du har arvet dem. Skyldig arveavgift går til fradrag i formuen. Du kan ev ringe skattekontoret og høre hvor lenge det er til saken er ferdigbehandlet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå