Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Hei Jeg er gravid i uke 28 og har i dag fått påvist svangerskapsdiabetes. Verdiene min var: Fastende: 4,6 2 timer etter glukosen: 8,6 Ingen tegn til sukker eller proteiner i urinen, er med i Stork prosjektet som gjør at jeg uansett skulle ta glukosebelastningen.... Føler at helsestasjonen overdramatiserte situasjonen litt....sa at ja du har diabetes du... Spurte hva normalverdiene er og hun sa opp til 7,5 2 timer etter drikken. Etter å ha lest litt så er verdier mellom 7,5 og 11 tegn på nedsatt glukosetoleranse og økt fare for å utvikle svangerskapsdiabetes...og at det er først etter en verdi på over 11 at man kaller det for svangerskapsdiabetes? Noen som har peiling på dette? Kommer uansett til å være mer nøye med kostholdet og unngå så mye sukker som mulig men blir jo litt småirritert dersom de overdramatiserer situasjonen....
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 4. august 2009 Forfatter #2 Skrevet 4. august 2009 dytter litt på denne :-)
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Verdiene for svangerskapsdiabetes er lavere enn ved diabetes 2. Jeg hadde verdier på 9,8/9,9 etter 2 timer og fikk beskjed om at jeg IKKE hadde det. Dette var legekontoret her. MEN jeg var ganske så sikker på at det ikke stemte så spurte når jeg var på kontroll på Ullevål og det ble da oppfølging pga svangerskapsdiabetes med en gang. Hadde heller ikke sukker i urinen eller proteiner. Mener å huske at man har sv.dia på 8,5 etter 2 timer jeg, men er litt usikker altså. Er uansett veldig greit å være nøye med kosthold osv. Jenta mi var 3140 når hun kom til verden 5+1 før termin og ville vært 5 kilosunge dersom jeg hadde gått ut tiden :-p Du har vel sikkert fått time til sykehuset for å snakke med en dia.sykepleier?
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 og vær obs på at du ikke kan spise mye frukt heller pga fruktsukkeret...
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 4. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2009 har ikke fått henvisning til sykehuset enda. Dit skulle jeg om prøvene som de analyserer har en verdi på over 9 hvorfor de i tilfelle skulle få andre verdier enn de på helsestasjonen aner jeg ikke. Skal tilbake og ta ny blodsukkertest om 1 uke, 2 timer etter frokost. Blir spennende å se hva det ligger på da... Har hatt dilla på en del ting med sukker i, så det kan ha vært utslagsgivende tror jeg. Men uansett veldig greit å være obs på det og kutte ut unødvendig sukker i kostholdet. Skal også begynne med vanntrening så tror det blir bra til slutt jeg :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå