Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Jeg fikk i dag påvist svangerskapsdiabetes :-( Og synes jo selvsagt det er kjipt. Var på glukosebelastning i forbindelse med Stork prosjektet i Oslo og hadde ingen mistanker om at jeg kunne ha det på forhånd... blodprøven 2 timer etter at jeg hadde drukket sukkeret var på 8,6 blodprøven før sukkeret var normal Andre som har erfaringer å dele? Hva lå deres blodsukker på før og etter glukosetesten? Aner ikke så mye om svangerskapsdiabetes så alle råd og erfaringer mottas med stooor takk :-)
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 4. august 2009 Forfatter #2 Skrevet 4. august 2009 har forøvrig ikke proteiner, eggehvite eller sukker i urinen.....
glad og lykkelig Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Hei! Tenkte jeg bare skulle berolige deg litt!! Du har ikke svangerskapsdiabetes med de verdiene du beskriver i innlegget. Da må blodsukkeret ligge på over 11 to timer etter belastningen. Du hadde omtrent samme verdier jeg fikk på min test, og da kalte legen det nedsatt glukosetoleranse. Dvs at kroppen ikke får ned blodsukkeret like fort som normalt etter et måltid. Konsekvensen for oss som er gravide blir da at fosteret får blod med forhøyet innhold av sukker lenger enn viss kroppen regulerte det normalt. Dette ekstra lagrer da babyen som ekstra kroppsfett, og risikoen er at babyen kan bli stor. Jeg fikk råd av legen om å holde meg unna alt unødvendig sukker, men ikke være hysterisk! Spise "sakte" karbohydrater i stedet for "raske", og ikke fråtse mengder med søte frukt og bær. Jeg tester fastende blodsukker tre ganger i uken hjemme, for å kontrollere at verdiene ikke stiger og at jeg har utviklet svangerskapsdiabetes. Har heldigvis ikke lenge igjen nå, skal fråtse smågodt når småen er ute;) Lykke til:)
Strandnelliken Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Jeg òg har fått påvist nedsatt glokusetoleranse, hadde blodsukker på 8,7 etter to timer. Og det er ikke verdens undergang ;-) Jeg holder med vekke fra mat som inneholder mye sukker, men spiser ganske normalt. Har fått blosukkerapparat på sykehuset, slik at jeg kan måle blodsukkeret mitt selv. Etter avtale med fastlegen måler jeg bodukkeret mitt før og etter måltid tre ganger i uka. Og verdiene er greie. Jeg har òg fått tatt en vekstestimering av babyen, og den ser helt normalt ut. Når blodsukkkeret blor holdt under kontoll vil den vokse normalt, og bli på størrelse med mine andre to barn. 3600 - 3900 g.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 4. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2009 takk for svar :-) jepp fant ut det samme selv også, at jeg har nedsatt glukosetoleranse og ikke fullt ut svangerskapsdiabetes. Blir litt sint og irritert da hun på helsestasjonen sa : Du har diabetes du! Følte også at hun overdramatiserte situasjonen, men ante selv at det nok ikke var fullt så ille da jeg ba om å få vite normalverdiene og mine verdier er ikke så grusomt langt over det... Men uansett veldig greit å være klar over situasjonen og ta sine forhåndsregler slik at det ikke nødvendigvis utvikler seg til skikkelig svangerskapsdiabetes. Og får i tillegg ekstra oppfølging så det er jo bra da :-) Er jo litt redd for at lillemor i magen skal bli skikkelig stor så satser på et skikkelig sunt kosthold fremover ja hehe Kommer til å savne litt snop men men :-) Hvordan har det gått med deg så langt? Har du fått ekstra kontroller osv?
glad og lykkelig Skrevet 5. august 2009 #6 Skrevet 5. august 2009 Har egentlig gått greit, bare (nesten) kutta ut godteri, is, kaker og sånne ting som jeg absolutt ikke "trenger". Ellers spist ganske normalt, og skeia ut av og til. Fikk vite det da jeg hadde to mnd igjen til termin, så aner ikke hvor lenge jeg har hatt det. Har vært på ekstra kontroller pga andre ting, og to uker før termin låg babyen på gjennomsnittet. Så håper det stemmer:) Har du langt til termin vil du garantert få ekstra vekst-estimeringer! Fikk beskjed om at det kunne være smart å ta en ny belastningstest et par mnd etter fødsel for å se om det har gått tilbake til normalen. Viss ikke det går bort, er det greit at en er obs på at en har større sjangse for å utvikle diabetes senere:( Lykke til:)
moon89 Skrevet 5. august 2009 #7 Skrevet 5. august 2009 Min glukosebelastnings test var slik Morgen sukker kl. 0800 6,0 Drakk sukker(drinken) og kl. 1000 var blodsukkeret mitt 13,9 Er ikke gravid da, men kanskje det kan berolige deg litt... Jeg fikk konstatert Diabetes etter denne testen i Januar... Lykke til:)
dinadina Skrevet 5. august 2009 #8 Skrevet 5. august 2009 Jeg hadde svangerskapsdiabetes med begge barna, men verdiene var ikke verre enn at jeg slapp unna insulinregulering. Jeg har veldig lite sukker i kosten fra før, så jeg trengte ikke gjøre de store endringene verken når det gjaldt mat eller drikke. Jeg fikk flere vekstkontroller underveis (UL), og begge ungene mine var normalvektige (3370, tatt med keisersnitt før termin pga svangerskapsforgiftning, og 3750).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå