Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor normalt er det å bli fort sliten av små ting når man er i 3. trimester?

Jeg er i uke 32+4 i dag. Merker jeg blir ganske sliten av bare å gå til butikken (tar ca. et kvarter en vei.. vi har ikke bil), handle nok til å fylle opp en sekk (blir fort for tungt å bære dersom jeg handler mer enn det) og bære dette med meg hjem.

Føler jeg også blir sliten bare ved tanken på husarbeid. Jeg prøver å gjøre en del fornuftige ting i hjemmet hver dag (siden jeg er hjemmeværende). Mannen min jobber hundre prosent, så han er jo ofte sliten etter jobb da han må pendle noe hver dag. Både jeg og han mener i utgangspunktet at jeg ikke bare kan være hjemme å surfe på Internett, se på TV osv.

Jeg er førstegangs, så jeg har ikke noen erfaringer selv. Lurer bare litt på hvor mye jeg kan tillate meg selv å slappe på grunn av at jeg er gravid.. Vil jo være en god kone for mannen min, samtidig som at jeg vil passe godt på meg selv også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du! Vet hva du mener med å være sliten... :S

Det holder for meg at jeg lager middag en dag så er jeg utslitt. Jeg har en del jernmangel, så jeg vet jo hvorfor jeg er sliten, trøtt og har konstant vondt i hodet. Og tror forutenom det er formen min bra, og jeg hadde ikke vært fullt så sliten. Men er bare 29+6. Ønsker deg lykke til :)

Skrevet

Å ja..dette er kjent fenomen for meg også :) Skikkelig sliten og tungpusta av ingenting. Gir kynnerne skylden for det..slitt med det siden i mai. Blir litt av en oppgave å prøve å få opp kondisen/energien igjen etter fødselen :) Får starte rolig med mye trilleturer istedet for å hoppe rett på pulsspinn på treningssenter feks..:) Husarbeid har vært et fremmedord lenge, selv om jeg ser at myye skulle vært gjort. Orker/klarer ikke. Sambo har måttet tatt i et tak med vasking og støvsuging, men noe har jeg da fått gjort underveis. Som idag har jeg både tørka støv, støvsuga og skifta på senga. Men etterpå var jeg helt gåen..høy puls, svett og svimmel. Tar det rolig resten av dagen! :) Noe må man jo gjøre for å få tida til å gå når man går hjemme hele dagen. Blir sliten i hodet av kun lesing/data også jeg..sånn har det bestandig vært.

Lykke til! Vi er flere..trøst deg med det! :)

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som blir fort utslitt i alle fall :-) Lykke til til dere også :-)

Skrevet

har vært sliten i hele svangerskapet jeg i grunn..nå er jeg 38+4 og har fått denna ekstra energien man gjerne får mot slutten, og ennå er det bare så mye jeg greier å gjøre...

Skrevet

Jeg har mest tro på en god kombinasjon av aktivitet og hvile. Jeg skjønner godt at du er sliten, men samtidig er jeg litt enig at det ikke går ann å sette seg ned for å hvile i 10 uker før fødsel. (det er dessuten ikke noen god måte å forberede seg til fødselen)

Hva med å dele dagen opp i små etapper?

eks. morgenstund, der du står opp spiser frokost og rydder unna for dere begge. Kanskje du rekker å sette på en vask eller gjøre noe annet husarbeid/nyttig.

Nå kan du innvilge deg en pause med litt tv, badekaret eller en kopp kaffe i solen :)

Midt på dagen har du et par timer du kan handle, trene, gjøre husarbeid eller annet. (så ny pause i 2-3 tiden)

Jeg er litt enig i at den som er hjemme bør bidra litt ekstra til fellesskapet, og det er utrolig deilig for den som jobber å komme hjem til middag som i det minste ikke ligger i fryseren...

Kvelden synes jeg du og mannen din skal kose dere sammen. Pass på å gjøre ting dere liker og som gir energi, som å gå en tur eller spille et spill :)

Lykke til!

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Vet du! Jeg tror det å være litt ekstra sliten nå på slutten er så normalt som det kan bli! Jeg er bare 29+1, men jeg sover hele tida, og har faktisk betalt en venninne av meg for å komme og vaske vinduene mine, hehehe. En tur til butikken er nok trim i massevis for meg!

Jeg har selv tenkt at det er jo litt ekstremt å ikke gjøre annet enn å ligge og dø litt innvendig på sofaen hele dagen, men så tenker jeg... Hallo? Jeg bærer på en baby! Vi har faktisk laget og bært frem et helt nytt liv, en ny verdensborger - SELVFØLGELIG er kroppene våre slitne! En graviditet er verdens største jobb, og det er bare naturlig at vi konker litt ut på slutten når vi begynner å bli ganske sprekkferdige. Vi deler jo faktisk kroppen vår med en annen person!

Så jeg syns at denne siste tiden skal brukes til å slappe av, og la kroppene våre få den roen den trenger til å ta vare på babyen. Hvis vi vil ligge på sofaen hele dagen, så syns jeg det er evig nok å gjøre bare det. For vi gjør jo tross alt verdens største jobb, uten mulighet for å ta pause. Og vi trenger å spare på energien vår til babyen kommer ut.

Lykke til alle sammen, kos dere med sofasløving og tv-titting nå på slutten! Det syns jeg vi fortjener :-)

Skrevet

Jeg støtter svaret til eelis+ guttespire

Ta godt vare på kroppen og sjelen den siste delen av svangerskapet. Ikke stress for mye med husarbeid og praktiske gjøremål, ta tid til å lytte til kroppens signaler og følg dem.

Ofte er det nok sånn at mange føler seg utslitte når fødselen starter uansett, men om en ligger noen timer på sofaen hver dag de siste ukene av svangerskapet er det bare en god invistering - i alle fall hvis en føler at en trenger det.Gjør heller litt husarbeid når du føler du har overskudd, hvis ikke så synes jeg egentlig mannen kan gjøre det når han kommer hjem.

Skrevet

Jeg skal love deg at jeg vet hva du snakker om! Jeg kan ikke huske jeg har hatt det sånn som gravid før..Men kansje jeg blir verre for hvert svangerskap da,jeg vet ikke..

Det er så ille med meg at vis jeg går en liten tur på butikken blir jeg så utslitt at jeg makter ingenting mer den dagen.Det er ikke langt å gå,men oppoverbakke hjemmover..Uff..og jeg blir ikke bare andpusten,men verker som pokker i ryggen og føttene også..Tror jeg har begynt å få det i bekkenet også.

Og husarbeid er et mareritt! Vanligvis pleier jeg å støvsuge før jeg vasker,men nå,når jeg har støvsugd så greier jeg ikke vaske den dagen nei..Eller må ihvertfall ta noen timers pause!

Andpusten bare jeg legger sammen klær..Urk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...