Gå til innhold

Typisk at riene starter om natten...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo da man trenger mest søvn og hvile. Riene mine startet om natten sist, og det var fryktelig slitsomt som førstegangsfødende. Null søvn og jenta var ikke ute før over et døgn etter at de første riene startet. Og etter fødselen gikk det noen dager før jeg fikk mer enn 2 timers sammenhengende søvn....

Mange som har opplevd at riene har startet om morgenen eller på dagtid istedet? Og går fødselen som regel raskere 2.gangen? Jeg håper inderlig det...!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble satt igang sist, så egen erfaring har jeg ikke. Men har lest flere steder at riene ofte begynner om natten ja, og at det anbefales at man slapper godt av på dagen om man ike har fått sovet så godt natten før.

Og ja, det skal statistisk sett gå raskere 2.gangen, men det er selvfølgelig individuelt. Sist tok det 7 timer fra de tok vannet på meg til jetna var ute. Denne gangen satser jeg på 5 timer....;-)

Skrevet

Forrige fødsel startet riene i 6 tiden på kvelden, jenta vår ble født den natta kl 5. Ble lite søvn etter fødselen på meg også. Hadde jo ikke sovet siden natta før så var jo våken i en del timer før jeg endeleg kunne legge meg å sove litt.

Lite søvn de første dagene etter fødsel blir det nok uansett når på døgnet fødselen starter, barnet ammer jo ganske ofte i starten, når melkeproduksjonen er på vei opp...

Skrevet

Når jeg var til JM i går så sa hun "da snakkes vi igjen på fredag, eller kanskje en av kveldene eller nettene før det", så jeg måtte jo bare spørre for å bekrefte det jeg har hørt også, at de fleste fødsler starter om kvelden/natten. Hun bekreftet dette og mente at over 90% av alle fødsler starter mellom 8-9 om kvelden og 7-8 om morningen, de fleste sent på kvelden eller grytidlig om morningen, og det stemmer for de to av fødslene mine som startet av seg selv også. Har derimot en venninne vis begge fødsler startet midt på dagen.

Skrevet

Min forrige startet mellom 22 og 24, baby klokken 9 om morgen.

Skrevet

Joror fortalte meg i går at grunnen til at riene ofte starter om natten er at det er da mor slapper helt av. Derfor det setter i gang ofte, fortalte hun..

Skrevet

Jeg har lest noe om dette et sted, aner ikke hvor, men der stod det at dette er et instinkt mennesket har i seg. Om natta slapper kroppen av, det er mørkt. Faktisk så går det så langt tilbake som da vi var grottemennesker og måtte klare oss ute blandt dyr etc. Om natten var det tryggere å føde, når det var mørkt var ikke sjangsen for å bli angrepet av rovdyr etc. på langt nær så stor som på dagen. Ergo. kroppen slappet av og kvinnene følte seg tryggere i hulene sine.

De sier at lyset påvirker det veldig, instinktivt. Dette er ikke noe ordrett, men jeg ble utrolig fascinert av det da jeg leste det, og har merket meg det :) Om det stemmer eller ei, kan jeg ikke vite, men leste i allefall et laangt skriv om det for ikke så lenge siden !

Skrevet

Hei! :-)

Mine fødsler starte slik:

Nr.1. ca 07.30 på kvelden.

Nr.2. ca 09.00 på morgenen.

Nr.3. ca 21.00 på kvelden.

Nr.4. ca 23.00 på kvelden.

Så det ser så absolutt ut til at dei fleste fødslene starter om kvelden! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...