Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjeder meg litt, så tenkte å legge utpå hva jeg synes er greit å ha i hus til nye baby, kanskje andre kan dele sin erfaring også? Selv om jeg har 3 barn fra før, har jeg garantert mye å lære jeg også :-)

Dette er i hvertfall det jeg synes er kjekt å ha i hus til babyen før den kommer:

*Sprinkelseng + madrass (enten med avtakbart trekk, eller med overmadrass, tisselaken er klamt, så det ville jeg unngått), barnedyne og 2-3 sengesett (holder lenge med 3!)

*Vogn

*Til vogn: Liten dyne m/1-2 sengesett til, pose, helseteppe og lammeskinn (ikke alt på en gang da, dyne/teppe på sommerhalvåret, pose og lammeskinn på vinterhalvåret) og en stelleveske synes jeg er grei å ha til også for å ha plass til bleier, 1-2 klesskift osv.

*Bilstol + "bamsespeil" slik at man kan se babyen hele tiden

*Stellebord eller stellematte til å legge oppå benk/vaskemaskin + et par både store og små håndklær

*Badebalje, IKEA sin er veldig god!

*1 babyolje/jordnøttolje el, 1 Inotyolsalve og evt 1 flaske med babyshampo (noen babyer har myyyye hår ;-)). Har faktisk aldri trengt flere stelleprodukter enn dette.

*Masse gasskluter (sånn hvite små med farget kant på) til vask/stell av babyen. Tror vi har en 20-30 stykk pr barn.

*Noen flanlellsbleier som kan brukes under hode til babyen i tilfelle gulp

*Mesoft (fås på apotek, 15 kr for 100 stykk) til å fukte og tørke bort bæsj med før evt klut (ta noen med i en pose med litt vann og olje i = ufarlige våtservietter) og i stede for våtservietter som jo tross alt er fulle av kjemikalier.

*Snåttsuger, veldig grei til snørrete babyer og småbarn

*Termometer og babyparacet, kjekt å ha i hus

*En matte eller babyteppe som babyen kan ligge på når den skal ligge på gulvet

*Babycall, egentlig bare nødvendig om babyen skal sove mye ute i vogn og/eller det er langt fra der en oppholder seg og babyen sitt rom

*Smokk + smokkesnor, veldig greit å ha klar sånn i tilfelle det trengs, smokkesnoren hindrer at smokken detter i gulvet hver gang babyen spytter den ut (noe de kan gjøre med en overraskende stor kraft ;-))

*1-2 tåteflasker, en liten pakke med morsmelkerstatning og evt en brystpumpe. Veldig greit å ha i hus i tilfelle krise selv om man planlegger å fullamme. Bare ikke åpne det før du evt trenger det, så kan det heller byttes om det ikke blir brukt for et.

*1-3 helsetepper. Geniale til å regulere temperatur med (her er det ingen andre tepper som kan måle seg), f.eks i bil, i stede for å ta mye klær på så kan man ta på 1-2 tepper og ta dem bort når bilen varmes opp. Grei å surre rundt de minste babyene på natten også i starten, eller i stede for dyne når det er varmt ute.

*Klær! Hva som trengs er jo litt individuelt og smak og behag her + at årstid spiller inn, men min erfaring er at det er greit å ha tilsammen minimum ca 5-7 bodyer og tilsvarende i bukser/sparkebukser, 2-3 pysjamaser, noen sokker, luer og en kjøredress og/eller sett med strikketøy. Mange babyer gulper en del og bæsjer utenfor, så det er ikke uvanlig at det kan gå 2-3 skift på en dag. Dette da i hver størrelse, men ville ikke shoppet for mye i str 50 om man misstenker å få en baby på over 3,8-3,9 kg.

*Bleier, for de som bruker papirbleier, så husk at vekten er veiledene. De/vi som får babyer på rundt 4 kg + kan bare hoppe over hele Newbornpakken egentlig, gå heller rett på 3-6 kg. Et tips er å ikke kjøpe mer enn 1 pakke om gangen når de er små, noen babyer vokser ekstremt fort og har alt gått opp 2 bleiestørrelser på bare et par mnd! Ofte må/bør man også gå opp i størrelse før babyen når den nye vekten eller passerer den gamle vektgrensen. Vi har f.eks måtte gå opp i 5-8 kg lenge før våres var passert 6 kg som var grensen på den forrige pakken.

*Noe å kaste skittbleiene i. Mange liker bleiebøtte, jeg hater dem, de stinker etter kort tid, spesielt når babyen begynner med fast føde. Her bruker vi hundebæsjposer i stede og kaster ut etterhvert som vi har anledning. Andre har sikkert andre alternativer.

*Noe å bære babyen i. Min personlige favoritt her er MeiTai, men både sjal, slynge osv kan brukes fra babyen er nyfødt og så lenge man ønsker det.

Ellers tenker jeg at ting som vippestol, smekker, babygym og andre leker osv kan komme når man trenger det. Ellers tror jeg at jeg har husket det meste nå ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snille snille Alva:) Alltid masse gode tips og råd og få :)

Takk takk :)

Skrevet

Takk for gode tips:)

Skrevet

Takk skal du ha Alva, tror faktisk du har fått med deg det meste her :) Vil også anbefale å ha en amme-BH klar og innlegg til barnet kommer. Jeg ble ganske avhengig av dette de første dagene til produksjonen stabiliserte seg.

Skrevet

Tuuusen hjertelig takk! Jeg satt å lette etter et sånt innlegg for litt over en uke siden bare. Er så kjekt for meg som er 1.gangsfødende og få en liste levert sånn på sølvfat. Ser ut til at jeg har det meste allerede i boks, mangler bare en kommode til å ha klærne i :) Men allikevel greit å lese over lista og se at jeg har det som trengs!!

Igjen: Tusen hjertelig takk :) Du er en engel...

Skrevet

Takker for en flott utstyrsliste :-) Ser vi har nesten alt på listen, men er noen ting vi mangler. Kjekt å ha litt igjen å shoppe ja :-)

Skrevet

Tusen takk...så snill du er Alva :-)

Lykke til med deg,ditt og alle dine søte små :-)

Skrevet

Tusen takk for gode råd=)

Har fulgt mye med på hva du har gitt av råd og har tatt til meg det meste=) Som førstegangs så er det så lett for å overdrive alt man trenger og gjøre mye bomkjøp, men da hjelper det med slike lister fra deg=)

Skrevet

Super liste, tusen takk!

Lurer på, til dere som bruker dyne i vogna: har dere et eget laken, eller hva bruker dere? Lammeskinn?

Skrevet

Jeg har kjøpt inn laken i hvertfall, koster 60 kr eller noe sånt på Princess, så er ikke så dyrt :-) Ellers så kommer vi til å bruke lammeskinn når det passer og da er jo ikke laken egentlig nødvendig.

Skrevet

Nettopp, så bra, takk igjen! Har noen store lakener som ikke passer til senga vi har nå, tenkte egentlig at jeg kunne klippe opp et av dem i passende størrelser til vogn og seng.

Jo mindre nytt man behøver å kjøpe... :-)

Skrevet

når det gjelder bilsete.. har dere peil. på hvilket sete som VIRKELIG er et supert babysete? masse forskjellig tester å gå ut ifra...

Skrevet

Vi går for RECARO sete:) Lett og enkelt:)

Skrevet

takk:) Mye matnyttig på den listen:)

Skrevet

Fin liste:)

Når det gjelder ammebh og innlegg så lurer jeg litt. Mange steder har jeg lest at ull er det som gjelder mens andre steder står det at man må ha noe av bomull mellom huden og ulla.... Ser også for meg at man må ha veldig mange par med ullinnlegg for å rekke å vaske og tørke mellom bruk. Man må vel skifte sånne flere ganger om dagen?

Skrevet

Det lurer jeg også på.. Og hvor får man kjøpt ullinnlegg? På apoteket koster det 115 for 2 stk. Synest det er dyrt.. Bør man kjøpe brystpumpe, hva koster det?

Skrevet

Jeg brukte dem fra Nøstebarn til nr 1 og 2, 2 ulike typer, en rund og en sånn "konvolutt" som man kunne ha kluter inni, men jeg trivdes egentlig aldri med dem. De hang seg ofte fast i brystene når jeg var sår, klumpet seg og klødde litt. Så fikk jeg noen fra Tom&Trine (Sparkjøp har dem) til nr 3, og de var/er virkelig helt fantastiske. Ikke noe særlig dyre heller. Myke og gode, klumper ikke og klør ikke. Jeg pleier å ha 3-4 par ammeinnlegg i ull, så har jeg det mot brystet, og evt en brettet liten gasklut utenpå i starten når jeg lekker litt. Ullinnleggene vasker jeg for hånd morgen og kveld (tar 20 sekunder maks), bytter bare kluten i løpet av dagen om denne blir våt, og evt ammeinnlegget om det begynner å lukte da.

Skrevet

Vil bare legge til et lite tips. Da mitt andre barn ble født hadde han ganske lange negler, og klorte seg i ansiktet, han er nå seks år, og har fortsatt arr i ansiktet fra da han klorte seg på sykehuset. Kan være lurt å ha med en neglefil eller en negleklipper beregnet på babyer til barseloppholdet.

Skrevet

Dytter denne oppover jeg. Synes den var så bra:)

Skrevet

Dette var en kjekk liste. Jeg blir helt ør av tenke på hva jeg trenger og ikke trenger. Har funnet ut hva jeg trenger, men vanskelig å vite hvor mye man trenger av hver ting.

Jeg har kjøpt noen siklesmekker også jeg da. 7 stk.

Hvor får man kjøpt sånn snåttsuger da??

Skrevet

Mener at jeg har sett en slik snåttsuger i hyllen under baby på apoteket:)

Skrevet

Jeg har kjøpt sånne klorevotter til babyen, synes det høres så skummelt ut å klippe negler på nyfødt. hehe! selv om et helt sikkert ikke er noe vanskelig ;)

Skrevet

dytter igjenn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...