avi Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Jeg jobber som lærer og skal snart begynne nytt skoleår med stor stor mage. det snakkes stadig om at gravide er høyrisiko gruppe for svineinfluensaen og at når skolen starter opp igjen kommer smitten til å eksplodere .. mine foreldre som begge er i helsevesenet er bekymret og snakker om at de synes jeg bør sykemeldes for å minimere risikoen. Jeg er i 6 mnd + så skal i utgangspunktet jobbe halvannen måned fra skolestart før jeg går ut i permisjon. Andre lærere eller typisk utsatte yrkesgrupper som vet/har hørt noe el liknende ?
*SvangerskapsTrollet* Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Jeg jobber i et risikoyrke innenfor helsevesnet og ble sykemeldt blandt annet på grunn av smitterisiko! Men må presisere at med de riktige hygieniske tiltakene kan smitte unngås... For min del var det nevnt, da jeg ofte ville være i for å kalle det veldig nærkontakt med mulige smittede. Er du bekymret ville jeg tatt det med legen - det gjorde jeg:)
okt-pie:) Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Jeg jobber også som lærer, i ungdomsskolen. Er 7. mnd på vei og har egentlig 4 uker på jobb før permisjonen starter. Flere i min familie uttrykte bekymring for det samme. Nevnte dette for jordmor på siste kontroll, hun bare lo av det. Hysteri! sier hun. Men selv har jeg tenkt mye på dette. Tror, som du, at smitten vil eksplodere når skoleåret er igang igjen. Nå ble jeg sykmeldt av legen her om dagen på grunn av andre ting. Det beste som kunne skje, for jeg klarer ikke helt å slappe av i forhold til dette. Skjønner godt at du er bekymret. Når du har så kort tid igjen ville jeg uttrykt denne bekymringen til lege/ jordmor og spurt litt om det er verdt å utsette seg for dette.
hoppetussa81 Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Ser det er flere gravide lærere der ute som tenker på det samme som meg. Jeg er også 7 mnd på vei og har 4 uker på jobb. Nevnte bekymringen min for legen på kontroll forrige uke, han sa han skjønte at jeg var bekymret, men rådet meg bare til å prøve å unngå de helt store folkemengdene. Nå jobber jeg i vgs. og er i utgangspunktet ikke oppsatt med undervisning de 4 ukene. Men dersom mange blir syke blir det jo fort vikartimer.... Tror jeg får satse på mye tavleundervisning, holde god avstand til folk. Dersom jeg blir alt for bekymret får jeg heller ta det opp med legen en gang til, er jo ikke bra å bekymre seg for mye heller...
awesome Skrevet 4. august 2009 #5 Skrevet 4. august 2009 Jeg deler akkurat de samme bekymringene. er nå i uke 30 og vet ikke helt hva jeg skal gjøre i forbindelse med skolestart. Familien min har også rådet meg til å bli sykemeldt/ta ut permisjon de 5-6 ukene før jeg skal ut i permisjon.., Tok dette opp med legen for en uke siden og hun sa at vi kunne komme tilbake til dette med sykemelding dersom situasjonen forverret seg.
hoppetussa81 Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 Det var vel noe sånt legen min også sa. At vi fikk vente og se an situasjonen. Dersom skolen blir hardt angrepet så fikk vi heller komme tilbake til det. Jeg veksler veldig med å være kjempe bekymret og aller helst ville holde meg hjemme, til å tenke at det sikkert går helt fint. Jeg har kontroll igjen hos jm tre dager etter at elevene er tilbake, så tenker at jeg ser det an fram til det og så lufter tankene litt med henne da.
froeken Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Jeg er også lærer i ungdomsskolen og har 6 uker på jobb før perm. Ble sykemeldt ut svangerskapet pga andre ting, men er lettet må jeg si. Tror at siden jeg har barn i barnehagen, så er jeg utsatt samme søren, så jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg ikke ble sykemeldt. Har tenkt mye på dette med smitte og ordnet meg med desinfiserende greier for å ha med meg på jobb. Legen rådet meg bare til å ha god håndhygiene.
nesten30 Skrevet 4. august 2009 #8 Skrevet 4. august 2009 Jeg jobber på legesenter.... har to uker igjen før permisjon. "Heldigvis" er jeg nå såpass mye kvalm at der er grunnlag for sykemelding. Men, jeg må jo si at dette med svineinfluensa også har bekymret meg. For på et legekontor kommer en i kontakt med alle som trenger sykemelding for svineriet Men, hvis faren for svineinfluensa e overhengende, altså fare for mor og barn.... er det ikke da mer rett med svangerskapspenger, og ikke sykemelding?
hoppetussa81 Skrevet 5. august 2009 #9 Skrevet 5. august 2009 Jeg vet ikke sikkert, men det tror jeg stemmer. Min jm har i hvertfall sagt flere ganger at dersom jeg ikke kan jobbe på slutten må jeg huske at jeg ikke skal ha sykemelding, men svangerskapspenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå