Gjest Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Vi er en fin blanding her inne av både førstegangsfødene og fleregangsfødene, og uansett hva vi er, så får vi nye lærdommer for hvert barn og etter som tidene forandrer seg. Jeg har lært meg en god del om sikring av barn i bil siden jeg fikk mitt første barn for snart 7 år siden. Den gang visste jeg veldig lite og hadde faktisk kjøpt inn sikkerhetsnett til bag (men brukte det aldri), og når vi byttet fra babystolen til bilstol nr 2, så valgte vi framovervendt fordi det virket mer praktisk. Jeg/vi visste ikke bedre, jeg hadde ikke nok kunnskaper og fakta til å ta en avgjørelse der jeg i ettertid også ville kunne sitte igjen med god samvittighet. For man oppsøker gjerne ikke slik informasjon selv, vet ikke hvor man skal lete, og noen selgere er uhyggelig flinke til å lire av seg feilinformasjon slik at man velger på feil grunnlag. Når babyene våres kommer ut av magen nå, så vil de fleste av oss ha en vanlig babybilstol, men allerede når babyen er ca 6-12 mnd vil de fleste av oss bytte til bilstol nr 2. Det er faktisk ikke så lenge til som det virker nå. Som hjelp på veien legger jeg ut en link her som viser litt om de valgene man har og hva som faktisk er forskjellen på forovervendt og bakovervendt bilstol til barn, og hva som skjer med babyer i bag med sikkerhetsnett på i en kollisjon. Jeg skulle ønske noen hadde vist meg dette før vi gikk til innkjøp av bilstol, så derfor deler jeg nå dette med dere :-)
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 ja, jeg har sett det før!!! ingen tvil om at det er viktig å sikre barna, og la de sitte lengst mulig bakovervendt.skulle gjerne hatt 4-åringen bakover enda, men bilen er for liten;-( håper flest mulig ser denne linken;-)
1gang09 Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 dytter denne.. det lyste litt opp her nå, ingen tvil om åssen bilsete jeg skal ha:)
Får en liten jente i aug:) Skrevet 4. august 2009 #5 Skrevet 4. august 2009 Forstår ikke hva alle menner med "dytter"???????
Tweak Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 Vi dytter innlegget opp på toppen av listen igjen :-) Innlegget havner på toppen hver gang det får nytt svar, så om vi vil holde noe på 1 side så dyttes det opp med jevne mellomrom :-) Flott at du minner oss på dette Alva! Men det som jeg tenker på er alle de som IKKE leser inne på bim og lignende sider og som kun får med seg det som helsevesen, venner og familie sier. Det skjer jo. Og da er det jo utrolig tilfeldig hva en får vite eller ikke!
Johan Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Jeg synes det er så trist med alle som vet det der, men som likevel velger å snu barna alt når de er 1-1,5 år. Selv en liten "uskyldig" bråbrems kan faktisk ødelegge de små kroppene for resten av livet. Jeg vet at noen blir bilsyke, noen har for små biler og at det er mange årsaker til dette, og man kan jo aldri pådytte folk å ta andre valg enn de gjør, men takk Alva for at du tar opp dette temaet. Jeg håper kanskje noen flere venter med å snu barna etter dette. Forøvrig - vær forsiktig med å dytte babystolene for langt ned i ryggen og, selv om det er mest behagelig for baby, skal de ikke "legges" ned. Da skyter babyen ut som en torpedo i en bråbrems. Jeg var ikke klar over det sist, og vil derfor fortelle det videre...
VinterSol+2 Skrevet 4. august 2009 #8 Skrevet 4. august 2009 sånn er det jo med all informasjon, Tweak.. desverre.. jeg har mange "kjepphester" som jeg gjerne skulle informert vordende mødre om, jeg er en av de som leser og leser og leser, og har mange venner som gjør det, som informerer meg der hvor jeg kommer til kort. og det er ganske frustrerende noen ganger, å sitte på informasjon om hva som kan være farlig for barnet, feks, uten å kunne fortelle foreldre dette, av frykt for å støte dem helt bort. Ingen tar jo bevisste valg som er til, eller kan være til skade for barna, men informasjonen vi sitter på, er svært ulik, og fra ulike kilder. Vi planlegger å ha barna våre bakovervendt så lenge som overhodet mulig, og har endelig klart åfå besteforeldre til å innse det også. (mine svigerforeldre kunne ikke egentlig forstå at bilsete var en nødvendighet når vi besøkte dem i kina med 8mnd gammel baby... og da skulle den iallefall ikke være bakovervendt, hørt på tull, lissom.. huff.... ) Så jeg dytter med glede denne tråden oppover igjen :-)
Gjest Skrevet 4. august 2009 #9 Skrevet 4. august 2009 Ja, jeg skulle gjerne spredd dette til flere og kjenner jeg faktisk er litt sint på TryggTrafikk og andre instanser for å være så slappe med opplysningene sine. Tenk om de kunne vist denne, eller en forkortet versjon i hvertfall, på TV i beste sendetid som ren slags reklame! Det hadde jo vært perfekt, da fikk alle se den. Mitt inntrykk nå blandt venner og bekjente er at de fleste har hørt om at bakovervendt er best, men ikke aner hvor stor forskjellen egentlig er og hva som er forskjellen. Denne informasjonen må jo ut til folk på en måte, så jeg legger den ut her og har lagt den ut andre steder i håp om at kanskje noen som ikke visste dette lærer noen og sprer det videre til andre igjen. Så en dag om noen år, så sitter kanskje litt mer enn bare 10-20% av alle 1 åringer bakovervendt.
Johan Skrevet 4. august 2009 #10 Skrevet 4. august 2009 Ja, helt enig. Jeg har sendt ut mail til de jeg kjenner med barn (som jeg har mailadressen til hvertfall) og bedt dem sende videre og.
Har fire go`inger Skrevet 4. august 2009 #11 Skrevet 4. august 2009 Jeg har ei datter på 4 år og ei på 2 år. Begge sitter bakovervendt ennå. Det er imildertid ganske så trangt å kjøre bilen for meg som sjåfør, da mine ben er ganske så lange.... Vel, det jeg jeg lurer på er om noen vet om det er slik at det er best å sitte bakovervendt uansett, eller om riskoen ved 4 års alder blir betydelig redusert ved fremovervendt? Er det et tidspunkt hvor barna er så store at det vil være mer skadelig å sitte bakovervendt? Og et spørsmål til: hvilken bil rommer 3 barn med bilseter? Venter tredjemann om en liten stund (november - er egentlig i 2.trimester).
Gjest Skrevet 4. august 2009 #12 Skrevet 4. august 2009 En voksen vil også komme bedre fra en ulykke bakovervendt enn forovervendt, men det sier seg jo selv at det ikke fungerer i praksis. De anbefaler bakovervendt så lenge det er mulig, og 4 år er jo veldig bra! Vi har en VW Caravelle (sterkt undervurdert bil), og der er det goooood plass til bakovervendte stoler, 3 i bredden om en vil og både sjåfør og passasjer foran kan likevel strekke bena godt ut :-)
Har fire go`inger Skrevet 4. august 2009 #13 Skrevet 4. august 2009 He, he...bakovervendt for sjåføren hadde no vært dumt ja :) Takk for tips om bil:) Ha en fin dag:)
Gjest Skrevet 5. august 2009 #14 Skrevet 5. august 2009 Må bli flinkere å rygge da i så fall ja, hehe... *se det for meg*
september.gull. Skrevet 5. august 2009 #15 Skrevet 5. august 2009 når man skriver inn den siden... så kommer det bare masse filmer.. hvordan få se sikkerhet innslaget?
nesten30 Skrevet 5. august 2009 #16 Skrevet 5. august 2009 jeg kom direkte til innslaget... prøvd å kopiere linjen og lime den inn?
Gjest Skrevet 5. august 2009 #17 Skrevet 5. august 2009 Tror det skal funke om du kopierer og limer inn linken.
september.gull. Skrevet 5. august 2009 #18 Skrevet 5. august 2009 vanskelig å forklare hvordan jeg gjør det? litt ny på sånt.. hehe
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 5. august 2009 #20 Skrevet 5. august 2009 Tusen takk for nyttig informasjon!!! Jeg var faktisk ikke klar over hva som var best av forovervent og bakovervent... Flott å få gode råd :-)
chiquetita Skrevet 5. august 2009 #21 Skrevet 5. august 2009 Skrekk og gru, jeg hadde begge mine eldste i bag med nett...Herregud! Men ikke denne gang nei
Gjest Skrevet 5. august 2009 #23 Skrevet 5. august 2009 Du fører musepekeren (pilen) bort der linken begynner. Klikker ned venstre knappen på musen og holder inne mens du drar musepekeren til enden av linken, så slipper du. Linken skal nå være blåfarget. Hold musepekeren over det blå og høyreklikk, du får nå opp en liten liste, velg "kopier". Så går du opp i adressefeltet slik du gjør når du skal skrive inn noe, tar bort det som står der, holder musepekeren i området og høyreklikker igjen. Denne gangen velger du "lim inn", så trykker du på enter. Ble litt ts-info dette, men siden du spurte så... ;-)
september.gull. Skrevet 5. august 2009 #24 Skrevet 5. august 2009 Jepp,da fikk jeg det til! tusen takk! har liksom ikke fått det til før... og da må det bare inn med t-skjeer.. hehe karnsje skylde på graviditeten? hehehe trafikksikkerheten er veldig viktig ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå