prekæs Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Hvem er utøvere av organisert tigging? Og hva skal til for at dere oppfatter det som organisert tigging? Jeg spør fordi at uavhengig av opprinnelse, så har jeg ofte sett at tiggere har faste vakter ved populære "tiggesteder". Dvs. organisert det og. Helt uavhengig om at det er norske tiggere eller ikke. Understreker. Jeg gir som regel hvis jeg har noen kroner på meg. Tiggers opprinnelse bryr meg ikke. Jeg har forresten hørt historiene om at de såkalte organiserte tiggerbandene blir kjørt på plass av flotte Merchedeser, men har aldri sett det selv. Er det noen andre som har observert dette?
tante grusom master of law Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Jeg har selv sett et gjeng tiggere gå ut av en buss på en bensinstasjon utenfor oslo hvor de fikk utdelt krykker og rullestoler. Dette var rumenere. Jeg synes det er skammelig og gir ikke en krone til disse.
moota m storebror&lillebror Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Jeg har ikke sett organisert tigging i Norge, men det er veldig lite tigging i utgangspunktet her på landet som vi bor. Så masse organisert tigging i Tyrkia i bakgater og rett utfor byen.
Zitro Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Ser daglig ei her i Oslo på bussentralen... når hun går rundt der så halter hun og er veeeeldig stakkarslig... MEN de gangene jeg har sett henne på vei til bussentralen så løper hun jo som bare det... gir ikke ei krone jeg heller.
prekæs Skrevet 4. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2009 Joda. Men tigging er lovlig, Uavhengig av om den utføres med eller uten nødvendige krykker:)
Sjefsmegga Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 Man bør i utgangspuktet som prinsipp la være å gi penger til tiggere. Da får man slutt på det, for pengene går stort sett til et eller annet kriminelt. Hvis man er så naiv å tror at narkomane kjøper mat for pengene de tigger til seg så tar man feil, det får de matbonger av sosialkontoret ( som de desverre også gjør alt de kan for å stampe). Man kan heller gi en kopp kaffe og noe å bite i, det gjør dem godt og gjerne slå av en prat, behandle dem med respekt og som medmennesker. Utlendinger i Norge bør man gjøre som en regel å gå rett forbi, vi ønsker ikke den type "turisme" her. Heller ta vare på våre egne. Ellers kan man heller støtte ildsjeler og organisasjoner som hjelper de som bor på gata og de som ikke er så heldige her i landet. Man skal aldri ha dårlig samvittighet for at man ikke hiver noen mynter nedi en kopp til en tigger.
tante grusom master of law Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Det er mye som er lovlig som jeg synes er galt.
Gjest Skrevet 4. august 2009 #8 Skrevet 4. august 2009 I Oslo og Bærum er det stakkarslige koner med krykker og slitne klær og tigger, gjerne med en unge på armen mens de halter rundt. Møter du dem etter skift jogger de rundt i akminnelie klær. De kommer i busser, blir i noen uker/måneder før de blir byttet ut med nye. Jeg finner det utrolig provoserende.
prekæs Skrevet 4. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 4. august 2009 Joda. Men mange av disse menneskene har ikke "helsikes Nav" å hente penger fra hvis krisen er der.
Gjest Skrevet 4. august 2009 #10 Skrevet 4. august 2009 Problemet er jo at de som tigger i Oslo ikke er de fattigste i sine respektive hjemland. En tigger på 8-timers skift i Oslo kan tjene 1500 kr +. Dette er ikke mennesker i nød, det er organiserte og kyniske mennesker som utnytter medmenneskeligheten til andre og forsøpler gatene våre.
Regnbuens barn™ . Skrevet 4. august 2009 #11 Skrevet 4. august 2009 Jeg gir heller penger til narkomane selv om det går til heroin, enn til de tiggerne som lyver om sykdom for å få penger, foretrekker ærlighet som mange av de narkomane har, de forteller ofte at de skal ha penger til et skudd, og ærlighet setter jeg pris på.
prekæs Skrevet 4. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 4. august 2009 Jammen. Hadde det vært greit om de var de fattigste fra sine respektive hjemland?
prekæs Skrevet 4. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 4. august 2009 Det er nettopp det. Mange narkomane er ærlige om hva de skal bruke pengene til. Men hvis man da setter det litt på spissen. Er det bedre å sørge for at kyniske narkotikahandlere blir rike enn at en eller annen utenlands tigger får en bedre levestandard?
Tøysetipp Skrevet 4. august 2009 #14 Skrevet 4. august 2009 Gir ikke noe til noen. Hverken tiggere, narkomane eller frelsesarmeen. Andre organisasjoner som redd barna, kreftomsorg ol. støtter jeg dersom jeg har småkroner. Merket at jeg ble berørt av det, etter jeg gikk nedover Karl Johan for en tid tilbake. Har tenkt på en gutt som var her også, som rullet ut malerier, men jeg støttet det ikke. Synes ikke man skal støtte oppunder tigging. Men, heller gi til hjelpeorganisasjoner.
Regnbuens barn™ . Skrevet 4. august 2009 #15 Skrevet 4. august 2009 Det blir en prinsipp sak, liker ikke å bli lurt til å gi penger. Når de dikter opp sykdommer og historier, bedre å fortelle sannheten enn å lure folk til å gi.
tante grusom master of law Skrevet 4. august 2009 #16 Skrevet 4. august 2009 Pengene går jo uansett ikke uavkortet til de utenlandske tiggerne, men til kriminelle hovedmenn. Synes det er ganske naivt å tro at levestandarden til tiggerne blir bedre av å gi dem penger.
prekæs Skrevet 4. august 2009 Forfatter #17 Skrevet 4. august 2009 Jammen. Hvis den hadde blitt dårligere hadde det vel ikke vært noe "butikk" å være her. Men hva med ungene våres. Skal de forklares de da, at noen kvalifiserer mer til å få en tier enn noen andre? Skal vi begynne tidlig å fortelle dem at noen er det bare synd på, mens andre kan takke seg selv?
tante grusom master of law Skrevet 4. august 2009 #18 Skrevet 4. august 2009 jeg kommer til å forklare for sønnen min at det finnes mennesker som kynisk utnytter andres medmenneskelighet og empati for egen vinning.
Bunnies by night Skrevet 4. august 2009 #19 Skrevet 4. august 2009 Jeg gir ikke penger til hverken norske eller utenlandske tiggere. Men jeg kan gjerne gå å kjøpe litt mat til narkomane, da vet jeg hva pengene mine går til.
Gjest Skrevet 4. august 2009 #20 Skrevet 4. august 2009 Ungen min blir opplært til at man ikke gir penger til tiggere. Punktum. Som nevnt i en annen tråd kjøper jeg gjerne en kaffe eller noe å bite i til rusmisbrukerne, men penger får de aldri. Penger får derimot Frelsesarméen, Fattighuset ol.
2smågull Skrevet 4. august 2009 #21 Skrevet 4. august 2009 jeg kjøper heller det bladet de selger jeg.(skjedd en gang,men er sjelden i Oslo) De prøver ihvertfall å tjene litt penger! Om de som tigger (narkomane) ikke får penger til narkotikaen sin,så må de jo heller gjøre andre ulovlige ting for å få tak i penger da. Syns det er bedre å heller gi de noen slanter da. Men det skulle ikke vært nødvendig for de narkomane å tigge,men det er jo en anna sak. og anna diskusjon..
Gjest Skrevet 4. august 2009 #22 Skrevet 4. august 2009 2smågull: Den logikken der er farlig!! "Om de som tigger (narkomane) ikke får penger til narkotikaen sin,så må de jo heller gjøre andre ulovlige ting for å få tak i penger da" Det er slike holdninger mafiaen skor seg på, de kaller det å betale beskyttelsespenger. En ting er å gi av sympati, men å la seg presse av argumentet at det er bedre de tigger enn raner er håpløst!!!
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 4. august 2009 #23 Skrevet 4. august 2009 Køer opp bak rumenere hver morgen. De kjøper faktisk morgenkaffen og røyken sin på 7/11 her i byen (Fredrikstad). Gir derfor av prinsipp IKKE til de lenger. Skjønner jo at de må tigge når de handler der hver dag. Er ikke billig med røyk derfra tror jeg, eller noe sted forsåvidt. Uansett, gir til noen faste rusmisbrukere som har stått her i en 15 års tid.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 4. august 2009 #24 Skrevet 4. august 2009 Igår ringte det en tigger hjemme på døra hos oss og tagg penger til sønnen so visstnok hadde leukemi. Jeg sa jeg ikke var interissert og da står han der og sier "please please" mens han kommer gående mot døra................ Jeg blir så irritert...............Vi bor i et boligfelt i et lite tettsted så ikke akkurat Oslo sentrum heller............... Var i Oslo for et par uker siden og der er det jo tiggere alle veier. Gir aldri til de. Noen av dem sitter og røyker og tigger.............blir for dumt
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 4. august 2009 #25 Skrevet 4. august 2009 Eh, glemte at HI spurte om noe her. Mer opptatt av å fortelle om meg selv jeg gitt...hehe:o) Organisert? Veldig vanskelig å si, men kanskje noen grupper er det, mens andre er litt mer "fri" slik som jeg føler denne gruppen vi har her i byen har det. Ingen Mercedeser som slipper av halte tiggere her, men nå halter eller viser vel ingen av tiggerne tegn på en eller annen skade heller, når jeg tenker meg om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå