Anonym bruker Skrevet 3. august 2009 #1 Skrevet 3. august 2009 Hva slags løsninger på jeg tenke på? Trenger minimum 4 soverom og ønsker kjeller/3 etg. Gjerne tips!
Anonym bruker Skrevet 3. august 2009 #2 Skrevet 3. august 2009 Hvor fritt står dere i det hele tatt? Hvilke "føringer" følger med tomta når det gjelder praktiske muligheter (flat/skrånende/hvilken type grunn/hvor bevokst/utsikt......), restriksjoner mht kommunale krav (mønehøyder, takhøyder, byggelinjer, utnyttingsgrad....) og krav fra entreprenør (fritt valg av byggefirma eller valg i entreprenørens katalog)? Helt umulig å si noe uten å vite litt om dette. Men i utgangspunktet er det jeg anser som et fornuftig hus et hus med kjeller/1. etasje /loft. Med inngang i kjelleren om dette er naturlig i forhold til terrenget, med ett soverom i inngangsetasjen, ellers alle soverom + hovedbad samlet på loftet. Med enten stor stue eller (aller helst) to små, og lite kjøkken som normalt er mest mulig åpent mot stue (en av stuene), men som KAN stenges av. Gjerne med små soverom + lekerom (loft eller kjeller) når barna er små. Lekerommet bør være åpent mot stue når barna er små, men bør kunne kunne bygges lett om til mest mulig isolert loftsstue/kjellerstue når barna blir større (og gjerne deles i to små, men OK oppholdsrom/kosekroker for de unge, en med og en uten TV). Enten stort hovedbad med dobbel vask (og gjerne BÅDE badekar og dusj) eller utvidet gjestetoalett som gir muligheter for skikkelig vask og/eller dusj. Eller vask på alle soverom.... Om du tenker deg et hus med "stueside" mot sør, ser jeg selv for meg følgende romplan i hovedetasjen SV Stue 1 (størst) SØ Stue 2 NØ Kjøkken, ved siden av gang/trapp NV Soverom 1, ved siden av gjestetoalett I loftsetasjen: Soverom i SV og NV, hovedsoverom i SØ, bad i NØ", loftsstue i midten mot S, gang i midten mot nord (og selvsagt ark/opplett sørsiden, gjerne også nordsiden) I kjelleretasjen Lekerom (stort i SV) evt inngangsparti og gjestetoalett/soverom i SØ, hobbyrom, vaskerom, boder i N.
OleMari Skrevet 3. august 2009 #3 Skrevet 3. august 2009 Mulig du tenkte mer romløsning men..: "Skittentøy-sjakt" fra evnt bad på loftet til vaskerom nede. Den savner jeg hos oss!!! Jammen nok å måtte bære alle klær opp igjen etter vask... Lite rom i nærhet av bad og vaskerom til klær for alle i familien. Slipper å bære rundt i "hele" huset. (hmm, merker jeg er litt lei klesvask, bretting, bæring for tiden-mulig jeg er begynt å få varige men ;-p) liten bod ved kjøkken, til frys, oppbevaring av div kjøkkenmaskiner og tørrvarer
Anonym bruker Skrevet 3. august 2009 #4 Skrevet 3. august 2009 Har selv skittentøysjakt, den er en drøm. Vet ikke hva jeg skulle byttet i som var bedre! Og så ryddig bad du får da.... Bæring kan hver enket i husstanden ordne. Skaff deg ei lagerhylle på vaskerommet, lag ei hylle pr pers i husstanden, legg klærne her og la hver bære sitt. Maler du hyllene i ulike farger kan selv små barn finne si hylle og bære egne klær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå