Anonym bruker Skrevet 3. august 2009 #1 Skrevet 3. august 2009 hva gjør man med søsken som krangler i ett sett, to jenter på 3 å 5 år ?
Anonym bruker Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 Har selv to gutter på 3 og 5 år. Dette har hjulpet hos oss: - Fokus på hjelpsomhet, trøste hverandre, kose hverandre. - Samtale om at "dere er søsken". Dere hører sammen. Snakke om at vi føler oss bedre hvis vi sier unnskyld. Gjerne få de til å gi hverandre en klem etter krangel. Familie er det viktigste. - Til 3-åringen, med medfølelse i stemmen: "Ødela du leken for storebror? Så dumt. Nå er du sikkert lei deg. Ville du egentlig at dere skulle leke fint sammen? Skal vi spørre pent om du kan få være med på leken en gang til?" - Snakke med den eldste om hvor søt den lille er. "Se, han ligger og sover med armen rundt bamsen, er han ikke søt. Han er ikke alltid så grei, men han er en god gutt likevel" - Rose god oppførsel - La barna ha hvert sitt friområde hvor de bestemmer (vi har liten leilighet, så hos oss har de hver sin lekekrok, men ikke eget rom.) - Hvis den eldste har med en venn hjem passer jeg på å bade den minste osv slik at de andre får litt fred. - Gi den eldste en følelse av å " være på ditt lag". eks si med lav stemme slik at bare den eldste hører det: vi vet at du har rett, men vi trenger ikke å snakke mer om det med lillesøster - Stadig fortelle den eldste hvor flott det er for den lille å ha slik en hjelpsom og snill storebror/søster - Lære barna å dele leker. Det er ikke lov til å stjele det andre har. Hos oss er det meste av lekene fellesleker. Lite snakk om mitt eller ditt. Eks legoklossene er en salig blanding av gaver til begge barna. vi har også mange figurer, hvor de har fått noen hver. Fokus på at de skal dele lekene og vente på tur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå